Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 20 травня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; наявність підстав щодо застосування спрощеної закупівлі; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності оголошення про проведення спрощеної закупівлі вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Особливості №1275); розгляду поданих пропозицій; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю змісту пропозиції переможця спрощеної закупівлі; внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: оголошення про проведення Військовою частиною А3817 (далі – Замовник) спрощеної закупівлі; документацію Замовника для проведення спрощеної закупівлі через систему електронних закупівель; реєстр отриманих пропозицій; протокол розкриття пропозицій; протокольні рішення уповноваженої особи Замовника від 07.04.2025 №22, від 09.04.2025 №27, а також від 15.04.2025 №№ 37, 38 та №39; пропозицію ТОВ «АЛМЕТ»; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; договір від 24.04.2025 №29 та додаткову угоду від 15.05.2025 №1 до вказаного договору; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю; оприлюднений під час моніторингу звіт про виконання договору про закупівлю.
Відповідно до норм частини першої статті 30 Закону України від 17.07.2020 №808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон №808-IX) особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 затверджено особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.
У підпункті 2 пункту 8 Особливостей №1275 визначено, що державні замовники можуть здійснювати оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. грн (крім закупівель товарів і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Моніторингом встановлено, що закупівлю за ID: UA-2025-03-26-000509-a Замовником проведено як спрощену закупівлю відповідно до Закону.
Згідно з нормами пункту 2 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій.
Одночасно, відповідно до пункту 5 частини третьої статті 14 Закону в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються: строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.
Слід зазначити, що відповідно до норм пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082, у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Моніторингом встановлено, що в електроних полях оголошення про проведення спрощеної закупівлі UA-2025-03-26-000509-a Замовником зазначено строк поставки товару – до 30 квітня 2025 року.
Водночас, аналізом оприлюдненої Замовником Документації для проведення спрощеної закупівлі (далі – Документація) встановлено, що у пункті 3.4. розділу 3 (Інформація про предмет закупівлі) Документації зазначено строк поставки товарів: протягом 5 днів робочих днів після подання письмового повідомлення на поставку, але не пізніше 30.04.2025, у специфікації (Додаток №1 до Документації) вказано строк постачання – згідно письмового повідомлення про поставку протягом 5 робочих днів не пізніше 31.12.2025 включно, а у пункті 5.1. проєкту договору (Додаток №4 до Документації) вказано, що постачальник зобов’язується здійснити поставку товару протягом 5 (п'яти) робочих днів з моменту отримання письмового повідомлення від Замовника про необхідність поставки.
Також, згідно з пунктом 6 частини третьої статті 14 Закону в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються умови оплати.
Моніторингом встановлено, що в електроних полях оголошення про проведення спрощеної закупівлі UA-2025-03-26-000509-a Замовником зазначено насупні умови оплати: розрахунки за фактично поставлений товар проводяться шляхом поетапної оплати замовником поставлених йому партій товарів протягом 10 банківських днів після пред’явлення постачальником рахунку на їх оплату видаткова накладна постачальника.
Однак, у пункті 3.3. розділу 3 Документації зазначено, що розрахунки за фактично поставлений товар проводяться шляхом поетапної оплати замовником поставлених йому партій товарів протягом 5 банківських днів після пред’явлення постачальником видаткової накладної Постачальника, а за умовами пункту 4.2. проєкту договору (Додаток №4 до Документації) – розрахунки за фактично поставлений товар проводяться шляхом поетапної оплати замовником поставлених йому партій товарів протягом 5 банківських днів після пред’явлення постачальником рахунку на їх оплату, але у разі затримки бюджетного фінансування, розрахунок за поставлений товар здійснюється впродовж 7 календарних днів з дня надходження фінансування на розрахунковий рахунок Замовника.
Таким чином, Замовником в опублікованому оголошенні про проведення досліджуваної спрощеної закупівлі вказано недостовірні дані щодо строку поставки товару, чим порушено вимоги пунктів 5 та 6 частини третьої статті 14 Закону та, відповідно, пункту 8 Особливостей №1275.
Відповідно до пункту 3.1. розділу 3 Документації та Додатку №1 (Специфікація) до Документації предметом досліджуваної закупівлі є: лист з полімерним покриттям RAL7016 Т10 3.85 м 1.2 м 0.45 мм U.S. Steel – 340 м2; металопрофіль 0.45 мм, 6,0х1,1 м Н20 колір RAL7016 U.S. Steel – 2015 м2; лист гладкий 0.45 мм, 1.25х2.00 м, RAL7016 U.S. Steel – 100 м2; лист гладкий 0,4 1,25х2,0 м, оцинкований U.S. Steel – 50 м2.
При цьому, у пункті 3.1. розділу 3 Документації Замовника зазначено, що технічні вимоги до предмету закупівлі наведені в Додатку №3.
Відповідно до пункту 8 розділу 4 Документації Замовника учасник повинен надати в електронному вигляді (сканованому в форматі pdf або аналогу) в складі своєї пропозиції Технічні вимоги (Додаток №3).
У Додатку №3 до Документації визначено технічні вимоги щодо кожної номенклатурної позиції товару (загальна та корисна ширина, висота хвилі, марка сталі, вид покриття, гарантія, довжина).
Зокрема, Замовником щодо металопрофілю визначено наступні характеристики: 0.45 мм, 6,0х1,1 м Н20 колір RAL7016 U.S. Steel (позиція 2 у Додатку №3 до Документації) та серед параметрів визначено: висота хвилі, мм 20.
Також, щодо листа гладкого Замовником визначено наступні характеристики: 0.45 мм, 1,25х2,00 м, RAL7016 U.S. Steel (позиція 3 у Додатку №3 до Документації).
У Додатку №3 до Документації Замовника з посиланням на норми частини четвертої статті 14 Закону зазначено, що Замовник зазначив конкретну марку, тому не приймає до розгляду аналог чи еквіваленти.
Водночас, моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «АЛМЕТ» у складі пропозиції надано файл «Додаток №3».pdf, в якому зазначено найменування пропонованого ним товару та його обсяги, а також вказано параметри (характеристики) пропонованого учасником товару, які відрізняються від характеристик (параметрів), визначених Замовником у Додатку №3 до Документації, за окремими показниками.
Так, учасником у файлі «Додаток №3».pdf у таблиці «Технічні вимоги» серед найменувань товару вказано металопрофіль 0.45 мм, 3,8х1,1 м Т14 колір RAL3005 U.S. Steel, а в описі параметрів зазначено металопрофіль 0.45 мм, 3,8х1,1 м Т20 колір RAL7016MAT U.S. Steel тоді, як Замовником у Додатку №3 до Документації вказано металопрофіль 0.45 мм, 6,0х1,1 м Н20 колір RAL7016 U.S. Steel.
Отже, учасником у поданих документах пропозиції щодо металопрофілю вказано його розміри (3,8х1,1 м замість 6,0х1,1 м) та вид профнастилу (Т20 та Т14 замість Н20), які не відповідають вимогам Документації Замовника (Додаток №3).
Також, учасником зазначено висоту хвилі вищевказаного металопрофілю – 7 мм тоді, як за вимогами у Додатку №3 до Документації висота хвилі металопрофілю повинна становити 20 мм.
Крім цього, учасником ТОВ «АЛМЕТ» у поданих Тенічних вимогах (файл «Додаток №3».pdf) щодо товару - металопрофіль 0.45 мм не зазначено марки сталі, виду покриття та строку гарантії.
Під час моніторингу Замовником надано пояснення, у якому зазначено, що Замовник отримав лист-пояснення від учасника (ТОВ «АЛМЕТ») щодо поданої ним пропозиції, який долучено до пояснення.
У наданому до моніторингу листі ТОВ «АЛМЕТ» від 10.04.2025 зазначено, що у Додатку №3 до Документації Замовником встановлені технічні вимоги, зокрема вимога щодо відповідності товару таким нормативним документам: ДСТУ Б ЕN 14782:2015; ДСТУ 8802:2018; ДСТУ Б EN 508-1; ДСТУ EN 517:2022 (для листа гладкого) та що у пропозиції учасника технічні характеристики товару відповідають зазначеним стандартам з урахуванням допустимих технологічних відхилень, передбачених зазначеними ДСТУ та гармонізованими європейськими стандартами EN 508-1, EN 508-2, EN 508-3.
Окрім цього, у листі ТОВ «АЛМЕТ» зазначено, що фактична висота профілю буде приведена до відповідної вимоги Замовника, у технічному описі помилково було вказано інший профіль, виробник виготовляє Н20, що відповідає висоті хвилі 20 мм.
Так, відповідно до технічних вимог у Додатку №3 до Документації якість продукції повинна відповідати нормативним документам на їх виготовлення: щодо профнастилу (позиція 1-2): ДСТУ Б EN 14782:2015 пп.4.2, 4.5, 4.7; ДСТУ 8802:2018 п.п. 4.1.9, 4.2.8, 4.3.2, Таблиця 5 (рядки 1-6, 8,9); ДСТУ Б EN 508-1 п.п.4.3.3, 4.3.4 (додаток D:D.1.2, D.1.5, D.1.6, D.1.8, D.1.9, D.1.10), щодо листа гладкого (позиція 3-4): ДСТУ Б EN 517:2022, ДСТУ 8802:2018.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 4.7. ДСТУ Б EN 14782:2015 допуски на розміри для покрівельних виробів,встановлені у застосовуваних стандартах EN 506, EN 508-1, EN 508-2 та EN 508-3, не повинні бути перевищені, для інших виробів заявлені виробником допуски мають бути приведені у відповідність, всі національні норми, встановлені в країні використання, повинні дотримуватися.
Також, відповідно до пункту 4.3.4 (допуски на розмір для профільованих листів) ДСТУ Б EN 508-1 допуски на форму профілю виробу і методи вимірювання повинні відповідати положенням додатка D, а у додатку D визначено відповідні допуски (поправки) до заводських вимірювань, що виконуються перед поставкою.
Зокрема, у пункті D.1.2 «Глибина профілю» додатку D ДСТУ Б EN 508-1 визначено, що глибину профілю (h) вимірюють як відстань між гребенем і розжолобком, з одної сторони листа, на відстані 200 мм від кінця листа, при цьому допуск по глибині профілю може становити ± 1 мм при глибині профілю до 50 мм.
Таким чином, викладене у листі ТОВ «АЛМЕТ» не спростовує невідповідність пропонованого ним товару (металопрофіль) за окремими технічними характеристиками. Більше того, ТОВ «АЛМЕТ» у наданому до моніторингу листі погодилося щодо невідповідності висоти та виду профілю вимогам Замовника.
Крім того моніторнгом встановлено, що у поданих ТОВ «АЛМЕТ» документах пропозиції щодо товару – лист гладкий 0.45 мм вказано його колір RAL3005 (винно-червоний) тоді, як Замовником у Додатку №3 до Документації вказано колір RAL7016 (антрацитово-сірий).
Слід також зауважити, що за нормами частини дев’ятої статті 14 Закону пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються, а за нормами частини восьмої статті 12 Закону подання інформації під час проведення спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель, замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення спрощеної закупівлі.
Умовами Додатку №3 до Документації визначено технічні вимоги до товару та вказано про не прийняття до розгляду Замовником аналогу чи еквівалентів.
З врахуванням вищевикладеного, пропозиція ТОВ «АЛМЕТ» не відповідала умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі (Додаток №3 до Документації), та вимогам до предмета закупівлі.
Проте, на порушення норм пункту 1 частини тринадцятої статті 14 Закону та, відповідно, пункту 8 Особливостей №1275, Замовником не відхилено пропозицію учасника ТОВ «АЛМЕТ», а визначено його переможцем спрощеної закупівлі та укладено з ним договір від 24.04.2025 №29 (далі – Договір №29).
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Моніторингом встановлено, що у складі пропозиції учасником ТОВ «АЛМЕТ» (на виконання вимоги пункту 6 розділу 4 Документації) надано Цінову пропозицію (файл «ДОдаток 2 Скан.pdf»), у якій зазначено, що учасник уповноважений на підписання договору, має можливість та погоджується виконати вимоги Замовника на умовах, зазначених у пропозиції, а також у якій учасником зазначено строк постачання товару - згідно письмового повідомлення про поставку не пізніше 31.12.2025 включно, та вказано серед переліку найменувань товару: металопрофіль 0.45 мм, 3,8х1,15 м Т20 колір RAL7016 U.S. Steel.
Водночас, за умовами пункту 5.1. укладеного Договору №29 кінцевий строк (термін) поставки товару – 30.04.2025 або постачальник зобов’язується здійснити поставку товару протягом 10 робочих днів з моменту отримання письмовго повідомлення від Замовника про необхідність поставки, а у Специфікації до Договору №29 (Додаток №1 до договору) зазначено строк постачання – 10 робочих днів.
Крім того, у Специфікації (Додаток 1 до Договору №29) та у Технічних характеристиках (Додаток 2 до Договору №29) серед переліку найменувань товару зазначено металопрофіль Н20 0.45мм 6,0х1,1 м колір RAL7016MAT U.S. Steel
Таким чином, умови укладеного Договору №29 відрязняються від змісту пропозиції переможця спрощеної закупівлі, що суперечить нормам частини четвертої статті 41 Закону та, відповідно, пункту 8 Особливостей №1275.
Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 43 Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладання з порушенням вимог частини четвертої статті 41 Закону.
Слід зазначити, що відповідно до наданої під час моніторингу Замовником інформації станом на 01.05.2025 року фактичне постачання товару за Договором №29 від 24.04.2025 не здійснювалося, у зв’язку з порушенням строків поставки, визначених у пункті 5.1 Договору №29, Замовник направив постачальнику офіційне повідомлення про застосування фінансових санкцій.
Також, під час моніторингу сторонами Договору №29 укладено додаткову угоду від 15.05.2025 №1 про розірвання договору із зазначенням у цій додатковій угоді, що на час її укладання постачальником не було поставлено товар, а Замовником не було здійснено оплати.
Замовником 15.05.2025 оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю.