Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 03 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі – Особливості) (в редакції станом на дату проведення торгів), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління капітального будівництва Боярської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням Уповноваженої особи від 19.03.2025 № 1 зі змінами від 07.04.2025 № 1/1, реєстр отриманих тендерних пропозицій від 14.04.2025, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦТЕРМОМОНТАЖ-ЕНЕРГО» (далі – ТОВ «СПЕЦТЕРМОМОНТАЖ-ЕНЕРГО»), товариства з обмеженою відповідальністю «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» (далі – ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП»), протокол щодо прийняття рішень уповноваженою особою від 21.04.2025 № 1/3 про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «СПЕЦТЕРМОМОНТАЖ-ЕНЕРГО», від 28.04.2025 про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП», від 06.06.2025 про визначення переможцем ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП», рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія АМКУ) від 14.05.2025 №7758-р/пк-пз щодо скасування рішення Замовника про відхилення ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до 18.04.2025 та до 05.06.2025, повідомлення про намір укласти договір від 06.06.2025, договір підряду від 16.06.2025 № 02-17/26 на загальну суму 117 999 000,00 грн з ПДВ (далі – Договір), пояснення на запит Держаудитслужби, отримане 20.06.2025 через електронну систему закупівель.
Моніторинг процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду комісії АМКУ, не здійснювався.
Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 17 Особливостей визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
За нормою частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 323 Господарського кодексу України договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (зі змінами та доповненнями), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (далі – Постанова № 668).
Пунктом 5 Постанови № 668 визначено, що істотними умовами договору підряду, зокрема, є: джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта).
Пунктом 83 Постанови № 668 визначено, що фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду.
Відповідно до пункту 84 Постанови КМУ № 668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Під час проведення моніторингу встановлено, що Замовником з ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» укладено договір підряду від 16.06.2025 № 02-17/26, який містить план фінансування робіт, та є його невід’ємною частиною (Додаток 3 до Договору).
Однак, зазначений план фінансування робіт складений не за місяцями на поточний рік (2025 рік) з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат), чим не дотримано вимоги п 84 Постанови КМУ № 668.
2. Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
Абзацом третім пункту 3 Особливостей визначено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII з урахуванням положень, визначених цим абзацом.
У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2022 році - 10 відсотків; у 2023 році - 15 відсотків; у 2024 році - 20 відсотків; у 2025 році - 25 відсотків; у 2026 році - 30 відсотків; у 2027 році - 35 відсотків; з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.
При цьому, підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема, як: трансформатори, трансформатори напруги, вимірювальні трансформатори, трансформатори живлення, електричні конденсатори, конденсатори постійної ємності, конденсатори змінної та регульованої ємності, тощо.
Одночасно, за вимогами підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що визначені підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII визначено у Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 №861 (далі – Порядок №861).
Відповідно до пункту 13-1 Порядку №861 Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
Відповідно до Технічного завдання (Додаток 2 до тендерної документації) Замовник встановив вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності та/ або надати сертифікат відповідності на товар, що підлягає локалізації, виданий акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
А також учасник у складі тендерної пропозиції подає довідку у довільній формі (із зазначенням повної назви виробника товару та коду ЄДРПОУ; ID товару, який присвоєно електронною системою закупівель; посилання на сайт prozorro.gov.ua, за яким замовник має можливість перевірити інформацію щодо ступеню локалізації товару).
В ході проведення моніторингу процедури закупівлі встановлено, що відповідно до Технічного завдання (Додаток 2), невід’ємними частинами якого є: відомість обсягів робіт (1 черга), відомість обсягів робіт (2 черга), підсумкова відомість ресурсів (1 черга), підсумкова відомість ресурсів (2 черга), на закупівлю робіт «Нове будівництво укриття на території Боярської загальноосвітньої школи I - III ступенів № 1 (нове будівництво), за адресою: Україна, Київська область, Фастівський район, м. Боярка, Боярська територіальна громада, вул. Лисенка, 11/23 (коригування )» під час виконання робіт передбачено, в тому числі, набуття у власність та установлення, зокрема, насос ЄЦВ 4-1,5-50 в кількості 24 шт на суму 393 692,16 грн; насос каналізаційний погружний Wilo-Drain MTC 40F16.15/7 (Q=4,1 м3/год, Н=9,0 м) в кількості 2 шт на суму 258 507,44 грн; насос циркуляційний MAGNA1 25-60 180 Grundfoss в кількості 4 шт на суму 182 200,64 грн; циркуляційний насос Yonos MAXO 25/0,5-12 PN10 Wilo в кількості 1 шт на суму 45 681,66 грн; насос занурювальний дренажний TC40/8, 1х230 Вт в комплекті з монтажним комплектом, поплавком та автоматикою Wilo в кількості 2 шт на суму 48 524,28 грн; насос занурювальний дренажний TC40/8, 1х230 Вт в комплекті з монтажним комплектом, поплавком та автоматикою Wilo (резерв) в кількості 1 шт на суму 24 262,14 грн.
Однак, у тендерній пропозиції учасника ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» відсутні сертифікати відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності та/ або сертифікати відповідності на товар, що підлягає локалізації, виданий акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності, зокрема, на насос ЄЦВ 4-1,5-50, насос каналізаційний погружний Wilo-Drain MTC 40F16.15/7 (Q=4,1 м3/год, Н=9,0 м), насос циркуляційний MAGNA1 25-60 180 Grundfoss, циркуляційний насос Yonos MAXO 25/0,5-12 PN10 Wilo та насос занурювальний дренажний TC40/8, 1х230 Вт в комплекті з монтажним комплектом, поплавком та автоматикою Wilo (резерв), чим не дотримано вимог Додатку 2 до тендерної документації (Технічне завдання).
На запит Держаудитслужби, з метою підтвердження або спростування встановлених порушень, Замовником 27.06.2025 року в електронній системі закупівель надано відповідь: «…. Вартість предмета закупівлі щодо кожної окремої позиції не перевищує 200 тис. грн., у зв’язку з чим дані товари не потребують підтвердження ступеня локалізації виробництва згідно вимог тендерної документації та Закону України «Про публічні закупівлі».
Однак зазначене пояснення не спростовує недотримання Замовник вимог Додатку 2 до тендерної документації (Технічне завдання), оскільки Замовник у складі робіт здійснює закупівлю не однієї одиницю товару, а декілька одиниць однакового товару, у зв’язку з чим застосування ступеню локалізації повинно здійснюватися з урахуванням загальної вартості всіх одиниць такого товару у складі предмета закупівлі.
Отже, Замовник на порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.