Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; повноти відображення/розміщення інформації про закупівлю; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця процедури закупівлі; надання інформації, документів у випадках, передбачених законом; дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Чернівецького міського комунального підрядного шляхово-експлуатаційного підприємства (далі – Замовник) на 2025 рік; оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи від 18.03.2025 року № 62; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю фірма «АЛЕКО» (далі – ТОВ фірма «АЛЕКО», Учасник); протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.04.2025 №72; повідомлення про намір укласти договір; документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, надані переможцем відкритих торгів з особливостями ТОВ фірма «АЛЕКО» у спосіб, визначений тендерною документацією; звіт про результати проведення процедури закупівлі; договір від 15.04.2025 №230/25 (далі – Договір); пояснення Замовника, отримане 29.04.2025 в електронній системі закупівель.
Відповідно до пункту 3 Особливостей, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
У пункті 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовник зазначив таке: «Вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики), згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону, зазначено в Додатку №1 до тендерної документації». Згідно із пунктом 4 додатку 1 «Технічне завдання (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі)» предмет закупівлі повинен відповідати вимогам ДСТУ 4044:2019, ДСТУ EN 12591:2017 та мати сертифікат відповідності, виданий сертифікованими органами державної сертифікації України. Пунктом 6 Технічного завдання передбачено, що в складі пропозиції учасник повинен надати скан-копію оригіналу або копію сертифікату відповідності та паспорту якості, що підтверджує якість запропонованого до постачання товару (бітум виробництва Польщі або аналог), а також учасник (постачальник) повинен надати інформацію про виробника товару (вказати назву виробника та країну походження).
Аналізом документів тендерної пропозиції ТОВ фірма «АЛЕКО» встановлено, що Учасник надав сертифікат відповідності за № UA.276.250.01-24 (файл «Сертифікат Орлен.pdf»), згідно з яким продукція (бітум нафтовий дорожній марок 70/100, бітум нафтовий дорожній марки 50/70, модифікований полімерами марки 45/80-55 виробництва АТ «ОРЛЕН» (Польща)) відповідає вимогам згідно з додатком, але додаток до цього сертифікату відповідності відсутній. Тобто, інформація про відповідність ДСТУ, визначена органом сертифікації, у тендерній пропозиції Учасника не надана.
Замовник, надаючи 29.04.2025 в електронній системі закупівель пояснення щодо відсутності інформації про відповідність ДСТУ, оприлюднив додаток до сертифікату, який йому надав виробник бітуму на його запит. Також Замовник надав інформацію з бітумного посібника Орлен про показники модифікованого бітуму, які підпадають під показники бітуму по ДСТУ 4044-2019. Таке пояснення підтверджує відсутність додатку до сертифікату відповідності за №UA.276.250.01-24 у складі документів тендерної пропозиції ТОВ фірма «АЛЕКО».
Крім цього, моніторингом встановлено, що ТОВ фірма «АЛЕКО» в тендерній пропозиції не подано протокол установчих (загальних) зборів або рішення засновника, що підтверджують повноваження керівника, надання яких передбачено пунктом 1 «Інші документи, які мають бути надані учасником у складі тендерної пропозиції» Додатку №3 до тендерної документації.
Згідно з поясненнями Замовника, оприлюдненими 29.04.2025, рішення загальних зборів учасників, на підставі якого видано наказ про призначення керівника, не було долучено до пропозиції з технічних причин.
Отже, пояснення Замовника не спростовують відсутності у тендерній пропозиції Учасника додатку до сертифікату відповідності за №UA.276.250.01-24 та протоколу установчих (загальних) зборів або рішення засновника, що підтверджують повноваження керівника.
Згідно з пунктом 43 Особливостей під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Однак, Замовник не виявив невідповідність в інформації та/або документах тендерної пропозиції ТОВ фірма «АЛЕКО» та на порушення вимог пункту 43 Особливостей не розмістив у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Натомість, згідно із протоколом уповноваженої особи від 02.04.2025 № 72 визначено ТОВ фірма «АЛЕКО» переможцем процедури закупівлі.
Таким чином, аналізом питання розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця процедури закупівлі встановлено, що на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ фірма «АЛЕКО» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пунктом 5 частини сьомої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктом 14 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 р. № 18, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області зобов’язує вжити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, шляхом припинення зобов’язань за договором з дотриманням вимог Господарського та Цивільного кодексів України, та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку.