Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 14 квітня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, правомірності обрання та застосування процедури закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, дотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710), своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік Державної спеціалізованої установи «Хмельницьке обласне бюро судово-медичної експертизи» (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника (протокол б/д б/н), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІТ-КОМ» (далі – ТОВ «ОЛВІТ-КОМ»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 28.03.2025 № 14 , повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 28.03.2025, пояснення (інформацію, документи) від 08.04.2025, надані Замовником через електронний кабінет Держаудитслужби в електронній системі закупівель, витяг з протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 08.04.2025 № 15, інформацію про відміну відкритих торгів.
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 11-1 Особливостей у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей.
Додатком 1 до Особливостей визначено перелік лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу.
Так, до зазначеного переліку внесено, в тому числі, Етанол (Ethanol), код (анатомо-терапевтично-хімічний) АТХ – D08AX08.
Моніторингом встановлено, що Замовник здійснює закупівлю спирту етилового (розчин 96%) (Етанолу), який внесено до переліку лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, очікуваною вартістю 294 500,00 грн, шляхом застосування відкритих торгів.
При цьому, в електронній системі закупівель відсутня інформація щодо здійснення Замовником закупівлі вищевказаного товару з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників, яка не відбулася.
Враховуючи викладене, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що в порушення вимог пункту 11-1 Особливостей Замовником здійснено закупівлю товару, який внесено до переліку лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, очікуваною вартістю 294 500,00 грн, шляхом застосування відкритих торгів.
Окрім того, за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» встановлено наступне.
Відповідно до вимог п.1 розділу 3 тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, з інформацією, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації.
Додаток 1 до тендерної документації містить перелік документів та інформації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі».
Так, згідно вимог п.п. 1.1 п.1 Додатку 1 до тендерної документації для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник процедури закупівлі повинен надати довідку в довільній формі про наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Відповідно до вимог п.п. 1.2 п. 1 Додатку 1 до тендерної документації у довідці обов’язково зазначити:
1.2.1 – наявність спеціалізованого автотранспорту, що забезпечує зберігання, комплектність і якість товару для перевезення із зазначенням реєстраційного номеру автомобіля та виду (типу) кузову;
1.2.2 – підтвердження права власності чи користування транспортними засобами та об’єктами зазначеними у довідці учасники;
1.2.3 – для транспортних засобів: копії свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів (що посвідчує право власності учасника) або копії договорів оренди (договорів про надання транспортних послуг (експедирування).
У п. 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовником додатково зазначено, що договори оренди, користування повинні бути чинними до кінця поточного року (тобто, до 31.12.2025року).
Крім того, у п.1 Додатку 1 до тендерної документації зазначено, що УЧАСНИКУ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ КОРИСТУВАТИСЯ ДЛЯ ДОСТАВКИ ТОВАРУ ТРЕТЬОЮ СТОРОНОЮ (експедиторські послуги, послуги з доставки та тому подібні послуги пов’язані із організацією перевезення відправлення).
Моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції учасник ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» надав Довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (архів файлів «1.2. Наявність матеріально-технічної бази.rar», файл «Довідка про наявність матеріально технічної бази.pdf»), якою ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» інформує про те, що не має в наявності власних автотранспортних засобів та для організації перевезення відправлень укладений Договір про надання транспортно-експедиційних послуг № 3012024 від 03 січня 2024 р. з ФОП Чіпіног К.М. Також у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» надано Договір про надання транспортно-експедиційних послуг № 3012024 від 03 січня 2024 р., укладений між ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» та ФОП Чіпіног К.М. (архів файлів «1.2. Наявність матеріально-технічної бази.rar», файл «Договір трансп. послуг. pdf».
Проте, у наданій Довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій учасником ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» не зазначено інформацію щодо реєстраційного номера автомобіля та виду (типу) кузова спеціалізованого транспортного засобу, який буде залучатися для постачання товару, який є предметом закупівлі, що не відповідає вимогам п.п. 1.2 п. 1 Додатку 1 до тендерної документації.
Окрім того, залучення учасником ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» для поставки товару третьої сторони (ФОП Чіпіног К.М.) на підставі договору про надання транспортно-експедиційних послуг суперечить вимогам, встановленим Замовником у п.1 Додатку 1 до тендерної документації, а саме, що учаснику забороняється користуватися для доставки товару третьою стороною (експедиторські послуги, послуги з доставки та тому подібні послуги пов’язані із організацією перевезення відправлення).
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Разом з тим, моніторингом встановлено, що в порушення пункту 43 Особливостей під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» Замовник не виявив вищезазначених невідповідностей та не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником «ОЛВІТ-КОМ» в частині документального підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій».
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей Замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області Замовником 08.04.2025 через електронну систему закупівель надано пояснення, в якому, зокрема, зазначено: «відповідальна особа під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ОЛВІТ-КОМ» не виявила вищевказані невідповідності в інформації та документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції, так як було викладено велика кількість документів від учасника, що не дало змоги виявити невідповідність (тому що сам документ був в переліку був, але докорінно не вивчений). Висновок: так як було виявлено багато зауважень з боку Аудиторського моніторингу відповідальною особою було прийнято рішення (протокольно завіреного) про скасування закупівлі (UA-2025-03-17-008781-a), на що буде письмово повідомлено учасника закупівлі».
Крім того, пунктом 4-1 Постанови № 710 визначено, що головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Відповідно до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, розміщеного на сайті Державної казначейської служби України (https://www.treasury.gov.ua/unifie-register-search) Замовник є розпорядником бюджетних коштів.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області Замовником 08.04.2025 через електронну систему закупівель надано пояснення, в якому, зокрема, зазначено: «державна спеціалізована установа «Хмельницьке обласне бюро судово-медичної експертизи» немає власного вебсайту, але відповідальна особа підготувала обгрунтування щодо процедур закупівель для подальшого відправлення для розміщення на вебсайті вищого рівня розпорядника бюджетних коштів, а саме на вебсайті Міністерства охорони здоров’я України, але не відправили листа».
Отже, в порушення вимог пункту 4-1 Постанови № 710 Замовником не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів).
Станом на дату завершення моніторингу процедури закупівлі (14.04.2025) Замовником прийнято рішення про відміну процедури закупівлі (витяг з протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 08.04.2025 № 15) та оприлюднено в електронній системі закупівель інформацію про відміну відкритих торгів.