Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами) (далі - Указ №64) термін дії воєнного стану продовжено до 09 травня 2025 року.
Статтею 4 Указу №64 Кабінету Міністрів України невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
У відповідності до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відсутня конкуренція з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Обсяг закупівлі визначається на підставі річного планування, а також з урахуванням потреби замовника на період до кінця 2025 року.
Відповідно до службової записки начальника фінансово-господарського відділу-головного бухгалтера управління соціальної політики Коростенської районної державної адміністрації Житомирської області існує потреба у здійсненні закупівлі надання послуг з виплати та доставки грошових допомог.
Так, відповідно до ст.15 Закону України «Про поштовий зв'язок», для задоволення державних потреб національний оператор на договірних засадах може здійснювати діяльність, пов’язану з виплатою та доставкою пенсій, грошової допомоги малозабезпеченим громадянам, надавати інші послуги відповідно до законодавства України. Юридична особа, на яку покладається виконання функцій національного оператора, визначається Кабінетом Міністрів України.
Функції національного оператора поштового зв’язку згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2002 року №10-р покладено на акціонерне товариство «Укрпошта». АТ «Укрпошта» протягом тривалого часу належним чином та своєчасно здійснює доставку та виплату соціальної допомоги на підставі укладених договорів, що дає можливість найменш соціально захищеним верствам населення, одержати соціальну допомогу через об’єкти поштового зв’язку. АТ «Укрпошта» - єдине підприємство, яке здійснює доставку соціальної допомоги кожному одержувачу.
Відповідно до Закону України «Про поштовий зв'язок» національний оператор поштового зв’язку надає універсальні послуги поштового зв’язку на всій території України і якому надаються виключні права на провадження певних видів діяльності у сфері надання послуг поштового зв’язку.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2021 №277 «Про додаткові заходи щодо організації виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України» (зі змінами) встановлено, що функції організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України, здійснює національний оператор поштового зв’язку, функції якого виконує акціонерне товариство «Укрпошта».
Відповідно до «Інструкції про виплату та доставку пенсій, соціальних допомог національним оператором поштового зв’язку», затвердженої спільним наказом Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства праці та соціальної політики України від 28.04.2009 року №464/156, постановою правління Пенсійного фонду України від 28.04.2009 року №14-1, що за реєстрована в Міністерстві юстиції України 2 липня 2009 року за №592/16608, послуги з виплати та доставки пенсій, грошової допомоги надають підрозділи національного оператора – пошти, вузли (центри), відділення та пункти поштового зв’язку.
Згідно з пунктом 7 частиною 2 Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №270 від 05.03.2009 року, оператори поштового зв’язку самостійно визначають перелік послуг поштового зв’язку, що надаються об’єктам поштового зв’язку, з урахуванням попиту користувачів, державних замовлень, а також відповідних нормативів, які затверджуються Мінінфраструктури. При визначені процедури закупівлі керуємося Законом України «Про поштовий зв'язок», постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1279 «Деякі питання організації виплати пенсій та грошової допомоги», а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання виплати, доставки соціальної допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат.
Тарифи на оплату послуг, пов’язаних з виплатою і доставкою пенсій та грошових допомог населенню в готівковій формі затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №987 «Деякі питання оплати послуг, пов’язаних з виплатою і доставкою пенсій та грошових допомог» (зі змінами).
Враховуючи вищевикладене, оскільки поштові послуги з доставки та виплати грошових допомог можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання, в даному випадку-національним оператором поштового зв’язку України АТ «Укрпошта» відсутня конкуренція з технічних причин.
Взявши до уваги відсутність конкуренції на відповідному ринку, внаслідок чого договір про надання послуг з виплати та доставки грошових допомог (код ДК 021:2015 – 64110000-0 Поштові послуги) може бути укладено лише одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи з АТ «Укрпошта», застосовується вищевказане виключення.
Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель.
Отже, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, як найшвидшого забезпечення наявної потреби Замовника в умовах воєнного стану Замовник прийняв рішення щодо здійснення закупівлі без застосування відкритих торгів/або електронного каталогу для закупівлі товару та застосування під час здійснення закупівлі, як виняток, підстави за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн.гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли товари, роботи чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічним причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником на укладання договору.
З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір та додатки до нього, а також обгрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей.
Враховуючи викладене, Замовник має право укласти договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу з АТ «Укрпошта».
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження):
1) Закон України «Про поштовий зв'язок» від 03.11.2022р. №2722-IX;
2) Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про національного оператора поштового зв’язку №10-р від 10.01.2002 (зі змінами);
3) Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг поштового зв’язку» від 05.03.2009 №270 (зі змінами);
4) Постанова Кабінету Міністрів України «Про додаткові заходи щодо організації виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України» від 29.03.2021 №277 (зі змінами);
5) Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження Інструкції про виплату та доставку пенсій, соціальних допомог національним оператором поштового зв’язку» від 28.04.2009 №464/156.