Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 18 квітня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, відповідності умов договору вимогам законодавства, відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель державного професійно-технічного навчального закладу «Конотопське вище професійне училище» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 05 березня 2025 року протокол № 35, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію приватного акціонерного товариства «СУМБУД» (далі – ПАТ «СУМБУД»), протокол розкриття тендерних пропозицій, вимогу про усунення невідповідностей до 26 березня 2025 року, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 26 березня 2025 року № 42, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 26 березня 2025 року, договір про виконання робіт від 09 квітня 2025 року № 90 (далі – Договір) на суму 24 649 174,96 грн з ПДВ, пояснення (інформація та документи) Замовника, отримані 07 квітня 2025 року, 09 квітня 2025 року та 16 квітня 2025 року через електронну систему закупівель на запит Держаудитслужби.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
1.1. У ході моніторингу встановлено, що Замовник для підтвердження наявності в учасника фінансової спроможності в пункті 4 розділу 1 додатку 2 тендерної документації встановив вимогу щодо надання учасником фінансової звітності за 2023 рік або 2024 рік згідно Розділу ІІ. Склад та елементи фінансової звітності Наказу Міністерства Фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» від 07 лютого 2013 року № 73.
Пунктом 1 розділу ІІ «Склад та елементи фінансової звітності» Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» від 07 лютого 2013 року № 73 (далі – Національне положення) визначено, що фінансова звітність складається з: балансу (звіту про фінансовий стан), звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід), звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал і приміток до фінансової звітності.
Для підтвердження зазначеної вище вимоги часник ПАТ «СУМБУД» у складі тендерної пропозиції надав фінансову звітність за 2023 рік, у якій відсутній звіт про рух грошових коштів.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією.
Водночас, під час розгляду тендерної пропозиції учасника ПАТ «СУМБУД», Замовник розмістив вимогу про усунення невідповідностей до 26 березня 2025 року, в якій відсутня інформація щодо надання учасником ПАТ «СУМБУД» звіту про рух грошових коштів.
На запит Держаудитслужби від 11 квітня 2025 року через електронну систему закупівель Замовником надано пояснення, зокрема: «…мається на увазі вимога надання будь-яких, а не всіх документів фінансової звітності згідно Розділу ІІ. Склад та елементи фінансової звітності Наказу Міністерства Фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»» № 73 від 07.02.2013, що підтверджує, що річний дохід(оборот) грошових коштів учасника за 2023 або 2024 рік, повинен бути не меншим ніж 50 відсотків очікуваної вартості предмета закупівлі. Саме тому Замовником і не було виставлено вимогу про усунення невідповідностей, адже Замовникові було достатньо наданих учасником документів фінансової звітності».
Однак, пояснення Замовника не спростовує факт установленого порушення, оскільки Національним положенням звіт про рух грошових коштів визначено обов’язковим елементом фінансової звітності.
Отже, Замовник на порушення вимог пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення учасником ПАТ «СУМБУД» невідповідностей, тим самим не надав можливість цьому учаснику усунути такі невідповідності.
1.2. Вимогами абзацу першого пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
Частиною першою статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2005 року № 668 «Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі – Постанова КМУ № 668).
Відповідно до пункту 17 Постанови КМУ № 668 строки виконання робіт (будівництва об'єкта) встановлюються договором підряду і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід'ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду.
Під час моніторингу встановлено, що повний перелік всіх видів (етапів, комплексів) робіт визначений у технічній специфікації, що міститься в додатку 1 тендерної документації.
Пунктом 5.1 Договору передбачено, що строк (термін) надання послуг/виконання робіт – згідно з календарним графіком надання послуг/виконання робіт (Додаток 2), який є невід’ємною частиною Договору, але в межах часу з дати укладання договору до 1 вересня 2025 року. Підрядник має розпочати роботи протягом 5 днів з моменту підписання договору.
Водночас, Договір укладений 09 квітня 2025 року.
Відповідно до розділу 13 Договору «Додатки до Договору» невід’ємною частиною Договору є, зокрема, Додаток № 2 Календарний графік виконання робіт.
Однак, у Календарному графіку виконання робіт зазначені дати початку та закінчення лише завершальних видів (етапів, комплексів) робіт, дата початку яких - 01 серпня 2025 року.
На запит Держаудитслужби 11 квітня 2025 року через електронну систему закупівель Замовником надано пояснення, зокрема: «У календарному графіку виконаних робіт зазначено виконання певного спектру робіт впродовж періоду із квітня по серпень 2025 року. Договір регулює лише питання початку робіт, які заплановані на квітень 2025 року. В той час як закінчення робіт передбачене до кінця строку виконання робіт».
Однак, пояснення Замовника не спростовує факт установленого порушення, оскільки Календарний план виконання робіт не містить дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, що містяться в технічній специфікації.
Отже, Замовником укладено Договір з порушенням норм, встановлених пунктом 17 Постанови № 668, відповідно чим порушено вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей, а також частини першої статті 41 Закону.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ПАТ «СУМБУД» установлено порушення пункту 43 Особливостей.
За результатами аналізу питання відповідності договору про закупівлю вимогам законодавства встановлено порушення норм пункту 17 Постанови № 668, пунктів 3 та 17 Особливостей, а також частини першої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди – порушень не установлено.