Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 24 квітня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю, відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції, чинній на момент проведення закупівлі (далі – Особливості), своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Прилуцької дослідної станції Інституту садівництва Національної академії аграрних наук України (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 03.03.2025 б/н (далі – тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Фермерського господарства «РОСТОК», повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 19.03.2025, протокол уповноваженої особи від 19.03.2025 № 1, договір на послуги по вирощуванню сільськогосподарських культур (повний цикл) від 25.03.2025 № 25/03/25, укладений між Замовником та Фермерським господарством «РОСТОК» (далі – Договір), пояснення оприлюднені Замовником в електронній системі закупівель 04.03.2025 на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено наступне.
Абзацом першим пункту 3 Особливостей передбачено, що Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.
Враховуючи вищезазначене та згідно з вимогами пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей (в редакції, чинній на момент проведення закупівлі).
Відповідно до вимог пункту 11 частини другої статті 22 Закону визначено, що тендерна документація повинна містити строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено, що в порушення вимог пункту 11 частини другої статті 22 Закону, тендерна документація Замовника не містить строку дії тендерної пропозиції.
Відповідно до підпункту 2.3 пункту 2 розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації Замовником не зазначено електронну адресу посадової особи замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками, чим порушено вимогу пункту 17 частини другої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей.
Згідно з пунктом 7 частини першої статті 1 Закону електронна система закупівель – інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
Положеннями частини восьмої статті 12 Закону передбачено, що подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Згідно з пунктом першим розділу 3 тендерної документації Замовником передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Таким чином, тендерною документацією Замовника передбачено подання та узгодження інформації та/або документів виключно в електронному вигляді, шляхом подання тендерної пропозиції через веб-портал Уповноваженого органу.
У ході моніторингу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено, що відповідно до вимог абзацу восьмого підпункту 4.1 пункту 4 розділу 3 тендерної документації, Замовником передбачено «наявність документального підтвердження (Акту обстеження) візиту представника підприємства-учасника попереднього огляду земельних ділянок (5-ти ділянок загальною площею 259 га) для визначення можливих проблемних питань щодо виконання умов предмету закупівлі».
У складі тендерної пропозиції Фермерським господарством «РОСТОК» надано акт огляду земельних ділянок для участі у відкритих торгах з особливостями № 2.
Однак, встановлення огляду об’єкту та підписання акту огляду є безпідставним, оскільки, обсяги робіт чітко визначені у технічному завданні та є достатніми для формування цінової пропозиції, не потребують будь-яких уточнень або додаткових роз’яснень.
Отже, встановлення у тендерній документації наведеної вище вимоги порушує принципи закупівель встановлені статтею 5 Закону, якими передбачена об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель та запобігання корупційним діям і зловживанням.
Аналогічна позиція суду наведена у рішенні від 26 січня 2022 року № 520/15955/21.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей встановлено наступне.
Відповідно до вимог абзацу п'ятнадцятого пункту 47 Особливостей «Переможець торгів на виконання вимоги згідно з пунктом 47 Особливостей (підтвердження відсутності підстав) у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи».
Так, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель 19.03.2025, проте переможцем процедури закупівлі Фермерським господарством «РОСТОК» документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей в електронну систему закупівель не завантажено, чим недотримано вимоги абзацу п'ятнадцятого пункту 47 Особливостей.
Відповідно до положень абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей.
Проте, тендерну пропозицію Фермерського господарства «РОСТОК» Замовником не відхилено, чим порушено вимоги абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей.
Натомість, Замовником опубліковано повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 19.03.2025 та протокол розгляду тендерної пропозиції від 19.03.2025 № 1 про визначення
Фермерське господарство «РОСТОК» переможцем закупівлі. Замовником укладено з Фермерським господарством «РОСТОК» договір на послуги по вирощуванню сільськогосподарських культур (повний цикл) від 25.03.2025 № 25/03/25
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам законодавства встановлено порушення вимог пункту третього частини першої статті 5 та пунктів 11, та 17 частини другої статті 22 Закону, абзацу першого пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей встановлено порушення вимог абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та оголошенні відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом – порушень не встановлено.