Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 08 квітня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ходорівської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-03-04-013283-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника та внесені зміни до неї; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 17.03.2025; тендерну пропозицію ТОВ «ВЕЛТОРС»; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; оприлюднені ТОВ «ВЕЛТОРС» як переможцем процедури закупівлі документи; договір від 25.03.2025 №32; надані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 №710 (далі – Постанова №710) постановлено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Одночасно, у пункті 5 Постанови КМУ Державній аудиторській службі доручено забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до інформації електронного ресурсу «Єдиний реєстр розпорядників та одержувачів бюджетних коштів» за посиланням https://www.treasury.gov.ua/ Замовник є розпорядником бюджетних коштів. Також, відповідно до інформації в електронній системі закупівель джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі є кошти місцевого бюджету.
На запит Західного офісу Держаудитслужби щодо надання посилання на сторінку вебсайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета досліджуваної процедури закупівлі Замовником у наданому під час моніторингу поясненні вказано, що інформація щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик, розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості не розміщувалась на власному веб-сайті через відсутність технічної можливості.
Таким чином, на порушення пункту 4-1 Постанови №710 Замовником (як розпорядником бюджетних коштів) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів.
Відповідно до норм частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
При цьому, у частині п’ятій статті 8 Закону визначено, що замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час моніторингу 25.03.2025 Західним офісом Держаудитслужби оприлюднено до Замовника запит щодо надання відповідних пояснень (інформації, документів) щодо прийнятих рішень та вчинених дій, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, зокрема щодо надання інформації про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. При цьому у запиті зазначено, що до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Водночас, на вищевказаний запит Замовником надано (оприлюднено в електронній системі закупівель) відповідь лише 03.04.2025 (на 7 робочий день після оприлюднення запиту) з порушенням строку, визначеного у частині п’ятій статті 8 Закону.
Крім цього, у наданому поясненні Замовником зазначено, що очікувану вартість предмета закупівлі визначено на підставі рішення сесії щодо виділення коштів на зазначені потреби, відповідно до запитів від військових частин, а також що середня ціна товару визначена на підставі моніторингу цін в мережі інтернет, технічні характеристики товару є стандартними, що встановлюються до зазначеного виду товару, потреба в закупівлі якого є у Замовника.
Проте, жодного документального підтвердження щодо наведеної у поясненні інформації (про яку зазначено вище) Замовником до моніторингу не надано, чим порушено норми частини п’ятої статті 8 Закону.
Відповідно до пункту 24 Особливостей №1178 замовник оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Нормами пункту 26 Особливостей №1178 визначено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей, а відповідно до пункту 4 частини другої статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про очікувану вартість закупівлі.
Водночас, згідно з нормами пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082, у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Проведеним моніторингом встановлено, що в заповнених Замовником електронних полях при розміщенні інформації про оголошення досліджуваної процедури закупівлі у полі «Очікувана вартість» розділу «Інформація про процедуру» вказано «1 500 000,00 UAH з ПДВ».
У наданому під час моніторингу поясненні Замовником зазначено, зокрема, що інформація про наявність ПДВ зазначена в оголошенні, так як учасники, що будуть приймати участь, можуть перебувати на різній системі оподаткування та що замовником підписано договір з учасником, без ПДВ.
Водночас, віповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель, зокрема: безпілотних літальних апаратів без озброєння та їх частин, що класифікуються у товарних позиціях 8806, 8807 згідно з УКТ ЗЕД.
З врахуванням вищенаведеного, Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів за досліджуваною процедурою закупівлі в електронних полях вказано недостовірну інформацію про очікувану вартість предмета закупівлі, чим порушено норми пункту 4 частини другої статті 21 Закону, пункту 26 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178.
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Також, за нормами пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі.
При цьому, за вимогами пункту 28 Особливостей №1178 визначено, що такі переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Водночас, моніторингом встановлено, що тендерна документація за досліджуваною процедурою закупівлі не містить переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та переліку документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, як окремих додатків.
Таким чином, при складанні тендерної документації Замовником не враховано чинні норми Особливостей №1178, чим порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пункту 4 частини другої статті 21 Закону, пункту 26 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178, а також пункту 4-1 Постанови №710 при розміщенні та оприлюдненні інформації про закупівлі; пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 при складанні тендерної документації, норм частини п’ятої статті 8 Закону – при наданні інформації та документів, передбачених законом.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.