Зміст
ЗАПЕРЕЧЕННЯ
на висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області від 11 квітня 2025 року стосовно процедури закупівлі
UA-2025-02-14-007610-a
Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради (далі – Замовник) ознайомилось із Висновком (далі – Висновок) від 11 квітня 2025 року Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – ДАСУ), стосовно проведеної Замовником державної процедури закупівлі UA-2025-02-14-007610-a (далі – Закупівля).
Висловлюємо категоричну незгоду з опублікованим Висновком, вважаємо його таким, що містить необґрунтовану інформацію та порушує права нашої організації як Замовника зважаючи на наступне.
Щодо оцінки відповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «Суми-Сервіс-Буд» вимогам тендерної документації Закупівлі.
ДАСУ стверджує, що тендерна пропозиція ТОВ «Суми-Сервіс-Буд» не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. За результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено, що у підсумкових відомостях ресурсів до локальних кошторисів, наданих у складі тендерної пропозиції ТОВ «Суми-Сервіс-Буд» (файли «8 кошторис ч. 1.pdf» та «8.1.кошторис ч.2.pdf») відсутні деякі матеріали, передбачені Підсумковою відомістю ресурсів, наданої Замовником у складі тендерної документації, зокрема, в пунктах 239-240, 242, 244-246, 248, 250-252, 255-256, 270-271, 273, 277, 279-280, 283-284, 286-291, 295-296, 298-302, 304-307, 309-310, 312, 314-330, 332-335, 344, 346, 350, 353, 371-373, 375-377, 379, 384, 389-390, 392-397, 409, 413-416, 418-420, 429, 433, 435-436, 451-453, 471-472, 474, 476, 479, 584-586, 590, 599, 618, 671, 687-689, 693, 699-704, 711-712, 714-715, 723, 752, 754, 763-766, 786-788, 793, 798-801, 828, 832-835, 838-839, 843-844, 848-849, 851-852, 854-867, 870, 901, 915 (Азбест хризолітовий, марка К-6-30, Азбест хризолітовий, марка К-6-45, Азбестовий картон загального призначення [КАОН-1], товщина 2 мм, Азбестовий шнур загального призначення [ШАОН-1], діаметр 8,0-10,0 мм, Ацетилен розчинений технічний, марка А, Бензин авіаційний Б-70, Бітуми нафтові будівельні, марка БН-90/10, Бітуми нафтові будівельні, марка БН-70/30, Грунтовка глубокопроникающая Сеrеsіt СT 17 10 л, Бура, Бязь сурова, Цвяхи будівельні з плоскою головкою 1,6х50 мм, Гіпсові в'яжучі Г-3, Ґрунтовка, Вапно будівельне негашене грудкове, сорт 1, Вапно хлорне, марка А, Вироби гумові технічні морозостійкі, Канати прядив'яні просочені, Каніфоль соснова, Каболка, Картон будівельний прокладний, марка А, Б, Гас для технічних цілей, марка КТ-1, КТ-2, Фарба водно-дисперсійна полівінілацетатна ВД-ВА-17 біла, Білило густотерте цинкове МА-011-0 та ін.)
З вказаними висновками Замовник не погоджується, з огляду на наступне.
Відсутність окремих матеріалів у кошторисі не є підставою для дискваліфікації учасника, оскільки вони можуть бути замінені рівноцінними аналогами або внесені до фінальної договірної документації.
Закон «Про публічні закупівлі» не містить прямої вимоги щодо жорсткого дотримання первинної кошторисної документації без права її уточнення.
Пункт 5.12. розділу V «Визначення вартості об`єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови з визначення вартості будівництва (Кошторисні норми України), затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01 листопада 2021 року № 281 зазначає, що якщо внаслідок об`єктивних причин виникає необхідність заміни будь-яких матеріальних ресурсів, передбачених кошторисними нормами України на інші матеріальні ресурси, і при такій заміні матеріальних ресурсів, технологія виконання робіт та показники цих норм не змінюються, вартість будівельних робіт визначається за тими самими КНУ РЕКН із заміненими матеріальними ресурсами.
Розрахунок вартості будівництва, що визначається на стадії проектування у складі інвесторської кошторисної документації таким програмним забезпеченням як АВК-5 або аналог базується на нормативних базах даних, які можуть містити застарілі матеріали. У випадку з протирадіаційними укриттями їх використання є не лише неефективним, а й протиправним, оскільки:
- не відповідає сучасним будівельним нормам та стандартам. Відповідно до ДБН В.2.2-5:2021, матеріали мають відповідати вимогам міцності, довговічності та радіаційного захисту;
- протирічить пожежним нормам. Використання застарілих ресурсів може створювати загрозу життю та здоров’ю людей (ДБН В.1.1-7:2016);
- не враховує санітарні вимоги. Відповідно до ДСП 173-96 та ДБН В.2.2-3:2018, використання матеріалів із токсичними чи радіаційно небезпечними компонентами заборонено.
У складі Технічного завдання до Тендерної документації міститься підсумкова відомість ресурсів, до якої включено ряд матеріалів застарілого типу, які в сучасних умовах не є доцільними для фактичного застосування.
Прикладом такого ресурсу є: «вапно будівельне негашене грудкове, сорт 1», цей матеріал використовують як зв’язуючий компонент для приготування сухих бетонних сумішей та приготування будівельних розчинів. Учасник процедури закупівлі не планує виготовляти будівельні розчини, а закуповує їх у постачальників, тому в нього немає потреби в використанні «вапна будівельного негашеного грудкового, сорт 1».
У зв’язку з цим використання негашеного вапна є зайвим, економічно неефективним та технологічно недоцільним.
Разом з тим, на стадії проектування у складі інвесторської кошторисної документації програмне забезпечення АВК-5 або аналог не враховує специфіку конкретного об’єкта будівництва, що призводить до автоматичного включення несумісних матеріалів у розрахунки.
Окрім того, учасником виключено ряд інших матеріальних ресурсів, які застосовуються виключно для обслуговування певних видів будівельних машин і механізмів, що не використовуються учасником.
Так у складі інвесторської кошторисної документації передбачено використання традиційних машин, механізмів та матеріальних ресурсів на основі типових рішень. Водночас Учасник використовує сучасне високотехнологічне обладнання, машини та механізми, які відповідають актуальним вимогам чинного законодавства та дозволяють значно оптимізувати виробничі процеси. Зокрема, це забезпечує можливість зменшення потреби в окремих матеріальних ресурсах або повну відмову від їх використання. Зазначені ресурси передбачені інвесторською кошторисною документацією, однак не є доцільними або технічно сумісними з новітніми технологічними рішеннями, які застосовує Учасник. Таким чином, використання сучасного обладнання сприяє ефективнішому та раціональнішому виконанню робіт без порушення вимог проєктної документації та вони не впливають на технологію виконання робіт.
Замість традиційного газового різання, яке потребує використання ацетилену, Учасник використовує сучасну плазмову різку (Tesla Weld CUT60), яка його не потребує. Замість старих типів зварювальних апаратів Учасник використовує сучасні апарати, які не потребують гасу для технічних цілей (КТ-1, КТ-2). Сучасне зварювальне обладнання не потребує використання азбестових матеріалів (які раніше використовувалися для термозахисту). Крім того азбест виключений як шкідливий та такий, що заборонений через шкоду для здоров’я. Згідно частини 3 статті 28 Закону України №4142 «Про систему громадського здоров'я», у технологічних процесах та під час здійснення будівельно-монтажних робіт на будь-яких об’єктах забороняється виробництво і використання азбесту незалежно від виду, а також азбестовмісних виробів і матеріалів. Заходи безпеки і захисту від шкідливого впливу азбесту та азбестовмісних виробів і матеріалів визначаються державними медико-санітарними правилами. Заборона азбесту в Україні також є частиною зобов'язань країни перед Європейським Союзом у межах Угоди про асоціацію. Відсутність зазначених матеріалів жодним чином не впливає на технологію виконання робіт, на будівництво та не знижує якість або безпеку виконуваних робіт.
Більш того, у тендерній документації не встановлено обов’язковості повного відображення всіх ресурсів у локальних кошторисах учасника. Учасник зобов’язаний виконати всі роботи відповідно до Технічного завдання, а не сліпо копіювати підсумкову відомість ресурсів.
Зазначені у Висновку матеріальні ресурси не є доцільними для фактичного застосування та/або використовуються виключно для обслуговування або експлуатації окремих видів машин та механізмів, які не застосовуються Учасником у зв’язку з використанням, зокрема власної наявної техніки.
У зв’язку з цим використання зазначених у висновку ДАСУ матеріальних ресурсів є зайвим, економічно неефективним та технологічно недоцільним.
Таким чином, їх вилучення з договірної ціни є обґрунтованим, а загальна технологія виконання робіт, їх якість та обсяг залишаються незмінними. Учасник не враховував в розрахунок ціни пропозиції вартість саме допоміжних матеріальних ресурсів, так як вони не впливають на технологію виконання робіт.
Отже, враховуючи викладене, відсутність у кошторисах учасника окремих матеріалів, зазначених у підсумковій відомості ресурсів замовника, не є підставою для відхилення його пропозиції, оскільки пропозиція учасника забезпечує виконання всіх передбачених обсягів робіт згідно з Технічним завданням, а Договірна ціна є економічно обґрунтованою і покриває всі витрати, необхідні для виконання робіт.
Таким чином, нормативна база прямо передбачає можливість заміни або вилучення матеріалів, якщо це не впливає на якість або технологію будівельного процесу.
У випадку, що розглядається, учасником процедури закупівлі було обґрунтовано виключено ряд матеріальних ресурсів, які:
- є застарілими або не використовуються у сучасних технологіях;
- призначені виключно для обслуговування певного типу техніки, яка не залучається Учасником;
- дублюють готову продукцію, яку Учасник закуповує у сертифікованих постачальників.
Жодне з вказаних вилучень не змінило технології виконання робіт і не вплинуло на:
- якість виконання;
- обсяг будівництва;
- функціональні властивості майбутнього об’єкта.
Більше того, зазначені вилучення забезпечили економію бюджетних коштів та відповідають принципу раціонального використання державних ресурсів, передбаченому частиною 1 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі».