Обгрунтування використання процедури
Положеннями Особливостей передбачено, підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13, а саме, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з централізованого водопостачання регулює Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII (далі — Закон № 2189). Адже відповідно до частини 1 статті 5 Закону № 2189 послуги з централізованого водопостачання належать до житлово-комунальних послуг.
Централізоване питне водопостачання – господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об'єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води (ст. 1 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» від 10.01.2002 № 2918-III; далі — Закон № 2918).
Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується, зокрема, на принципах забезпечення контролю у сфері діяльності природних монополій та регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, визначених законом (ч. 1 ст. 3 Закону № 2189).
Органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» від 09.07.2010 № 2479-VI (далі – Закон № 2479).
Відповідно до статті 18 Закону № 2918 господарська діяльність із централізованого водопостачання підлягає ліцензуванню у порядку, встановленому законом.
При провадженні господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення ліцензіат повинен провадити ліцензовану діяльність виключно в межах місць провадження господарської діяльності та із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності, зазначених у відомостях про них, поданих до органу ліцензування згідно з вимогами Ліцензійних умов та належним чином оформленого права власності, господарського відання або користування земельними ділянками, на яких розташовані заявлені засоби провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання (пп. 3 п. 2.2 Постанови НКРЕКП від 22.03.2017 №307 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення»).
Відповідно до постанови НКРЕКП від 08.12.2016 №2136 «Про переоформлення ліцензії на централізоване водопостачання та водовідведення, виданої КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ»» КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ» (код за ЄДРПОУ 03361661) провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення відповідно до діючої ліцензії, яка згідно постанови є безстроковою https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2136874-16#Text .
КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ» (код за ЄДРПОУ 03361661) є суб’єктом природної монополії.
Природні монополії регулюються нормами Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 №1682-III (далі — Закон № 1682).
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону № 1682 Зведений перелік суб’єктів природних монополій (далі — Зведений перелік) веде АМКУ (https://amcu.gov.ua/napryami/konkurenciya/arhiv-zvedenogo-pereliku-prirodnih-monopolij/zvedenyi-perelik-pryrodnykh-monopolii-2024 ) на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які формує НКРЕКП (https://www.nerc.gov.ua/reyestri-nkrekp/reyestri-subyektiv-prirodnih-monopolij-nkrekp), а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, — нацкомісії регулювання природних монополій у відповідній сфері або органи виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Відповідно до пункту 7 Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій, затвердженого розпорядженням АМКУ від 28.11.2012 № 874-р, Зведений перелік розміщується на офіційному веб-сайті АМКУ (http://www.amc.gov.ua ).
КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ» (код за ЄДРПОУ 03361661) у зведеному переліку суб’єктів природних монополій внесено у таблицю під реєстраційним номером 15.
З технічних причин з огляду на розташування систем централізованого водопостачання замовника в місцях провадження господарської діяльності ліцензіата потреби замовника може бути забезпечено тільки КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ», код за ЄДРПОУ 03361661.
НКРЕКП встановлює тарифи на комунальні послуги суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснює НКРЕКП (абз. 8 п. 2 ч. 1 ст. 6 Закону № 2479). Отже, НКРЕКП встановлює тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення суб’єктам господарювання, які підпадають під критерії регулювання НКРЕКП, визначені пунктом 1.4 Ліцензійних умов.
Тариф на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ» затверджено постановою НКРЕКП №2308 від 24.12.2024 року «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення КОМУНАЛЬНОМУ ПІДПРИЄИСТВУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ».
Отже, замовник проводить закупівлю Послуг з централізованого водопостачання згідно коду ДК 021:2015 65110000-7 Розподіл води в КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ» у зв’язку з відсутністю конкуренції щодо вибору постачальника з технічних причин, оскільки системи централізованого водопостачання замовника приєднані безпосередньо до систем постачальника КП ПОР «ПОЛТАВАВОДОКАНАЛ», та за затвердженими тарифами на послуги централізованого водопостачання для цього постачальника.
Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель.
Таким чином, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення наявної потреби Замовника в умовах воєнного стану замовник прийняв рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару та застосування під час здійснення Закупівлі, як виняток, підстави за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді цього файлу «Обґрунтування підстави».