Обгрунтування використання процедури
Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом (далі - Особливості), визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
З огляду на це наразі замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (далі - постанова № 1178, Особливості) (п. 3 Особливостей (зі змінами)).
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом “Порядок проведення відкритих торгів” цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 “Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу”, з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
За результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей. У разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та/або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, така інформація в договорі про закупівлю, який оприлюднюється в електронній системі закупівель, може зазначатися як назва адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село) місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село), в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).
Звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей (крім закупівель із застосуванням електронного каталогу).
Пункт 13 Особливостей передбачає можливість для замовників придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуги з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, роботи, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у встановлених випадках:
предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу
Відповідно до ст.12 ЗУ «Про захист економічної конкуренції» від 11 січня 2001 року
№ 2210-III (зі змінами) суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо:
на цьому ринку у нього немає жодного конкурента;
не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар’єрів для доступу на ринок інших суб’єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
Розпорядженням Антимонопольного Комітету України від 28.11.2012 №874р. «Про затвердження порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій» затверджено порядок складання та ведення Антимонопольним Комітетом України зведеного переліку суб’єктів природних монополій з метою виконання положень Закону України «Про природні монополії» (зі змінами). До Зведеного переліку включаються суб’єкти господарювання (юридичні особи), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та включені до реєстрів суб’єктів природних монополій у відповідних сферах органами, що здійснюють державне регулювання у сфері природних монополій. Зведений перелік суб’єктів природних монополій розміщується на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 №1682-III (зі змінами) природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» (зі змінами) зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, - національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Відповідно до Розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 року № 874-р «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій» Зведений перелік суб’єктів природних монополій розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amc.gov.ua).
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України «Про природні монополії» від 20 квітня 2000 року №1682-III (зі змінами) до сфери діяльності суб'єктів природних монополій, віднесено, зокрема, зокрема, розподіл електричної енергії.
Відповідно до Зведеного переліку суб’єктів природних монополій станом на 31.12.2024, монопольне (домінуюче) становище у сфері розподілу електричної енергії, що поширює свою діяльність на території Рівненської області займає Приватне акціонерне товариство «Рівнеобленерго» - номер 38.
У зв’язку з відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, надання послуг з розподілу електричної енергії для Рівненського центру професійно-технічної освіти державної служби зайнятості може бути надано тільки певним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, а саме: займає Приватним акціонерним товариством «Рівнеобленерго» (м.Рівне, вул.В.Опанасюка, 8; м.Рівне, вул. вул.Підкови,17а).
Враховуючи вищевикладене, відповідно підпункту 5 пункту 13 Особливостей може бути проведена закупівля без використання електронної системи (укладення договору) з обраним Учасником, а саме з Приватним акціонерним товариством «Рівнеобленерго».
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження) додаються.
1. Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII (зі змінами);
2. 2. Закон України Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII (зі змінами);
3. Закон України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» від 09.07.2010 №2479-VI (зі змінами);
4. Закон України «Про природні монополії» від 20.04.2000 р. №1682-III( зі змінами);
5. Закон України «Про захист економічної конкуренції» від 11 січня 2001 року
№ 2210-III (зі змінами);
6.Інформація, що розміщена на сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amc.gov.ua);
7. Зведений перелік суб’єктів природних монополій станом на 31.12.2024 року.
Отже, у замовника є підстави укласти договір без використання електронної системи закупівель з Приватним акціонерним товариством «Рівнеобленерго» у кількості 220,0 тис. кВт. год. включно послуга з забезпечення перетікань реактивної електричної енергії 70,0 тис. кВАр.год на суму 418 305,76 грн з ПДВ.