Обгрунтування використання процедури
Положеннями Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником, тобто замовник застосовує виняток за Особливостями і укладає прямий договір. За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. У разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладеним без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою, або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту. Відповідно до частини 1 статті 151 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» в судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Наказом Державної судової адміністрації України від 14.06.2022 №178 затверджену галузеву програму інформатизації місцевих та апеляційних судів і проекту побудови Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи на 2022-2024 роки. Концепцію Програми інформатизації місцевих та апеляційних судів і проекту побудови Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі – Програма) розроблено на виконання Закону України «Про Національну програму інформатизації», з урахуванням норм Закону України «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення поетапного впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи» та Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 (із змінами та доповненнями). Реалізація Програми сприятиме покращенню організаційного забезпечення та підвищенню рівня інформатизації діяльності судів, органів та установ системи правосуддя, сформує передумови для функціонування і подальшого розвитку ЄСІТС, сприятиме покращенню взаємодії судів та органів судової влади з іншими державними інституціями, забезпеченню доступності правосуддя для фізичних та юридичних осіб, а також оптимізації витрат бюджетних коштів. Протягом останніх років ДП ІСС в місцевих загальних судах здійснюється: підтримка працездатності локальних обчислювальних мереж; супроводження підключення до всесвітньої мережі Інтернет та підтримується доступ до всесвітньої мережі Інтернет шляхом отримання Замовником доступу до загальної інформаційної системи з використанням технологій ADSL Ethernet, Fiber Optic Chanel; підтримка працездатності маршрутизаторів створення резервних копій системних налаштувань та відновлення після збоїв, оновлення внутрішнього ПЗ, структури комутаторів за наявності мережевого кластеру; забезпечення поштовими скриньками працівників суду за допомогою поштових локальних та глобальних серверів; адміністрування баз даних та забезпечення обміну інформацією між центральною базою даних та локальними базами даних (зберігання та підтримка в актуальному стані баз даних; захист баз даних від знищення, пошкодження або несанкціонованого доступу; забезпечення надсилання судових рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень); послуги з технічної підтримки, тощо. З метою належного функціонування ЄСІТС на виконання вимог чинного законодавства з питань технічного захисту інформації, договірних зобов’язань ДП ІСС надається Замовнику обладнання для забезпечення функціонування програмно-технічної платформи обробки даних. Таким чином, ДП ІСС є первинним постачальником послуг засобами, що інтегровані з автоматизованою системою документообігу суду, крім цього, ДП ІСС реалізовано повний набір механізмів, що забезпечує надання зазначених послуг. Пунктом 1 наказу ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами від 10.11.2023 наказ № 523) ДП ІСС визначено адміністратором таких функціональних підсистем (модулів) ЄСІТС та (або) інших інформаційних систем і сервісів судової влади: Офіційний веб-портал «Судова влада України»; Єдиний державний реєстр судових рішень; Підсистема «Електронний кабінет»; Єдина підсистема управління фінансово-господарськими процесами; Єдиний контакт-центр судової влади України; Модуль «Автоматизований розподіл»; Підсистема «Електронний суд»; Модуль «Судова статистика»; Підсистема відеоконференцзв’язку; автоматизована система документообігу суду та її центральна база даних; сервіс обміну обліково-інформаційними картками, електронними документами суду з центральною базою даних автоматизованої системи документообігу суду; захищена телекомунікаційна мережа, яка забезпечує передавання інформації між судами та центрами обробки даних; сервіс доставки учасникам судового процесу судових повісток в електронній формі; модуль автоматизованої взаємодії з іншими автоматизованими системами Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, тощо. Пунктом 2 наказу ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами від 10.11.2023 наказ №523) встановлює, що адміністратор несе відповідальність за забезпечення безперервного функціонування, супроводження та адміністрування зазначених інформаційних систем і сервісів, забезпечує належний рівень технічної підтримки, обробки запитів і консультування користувачів відповідно до розпоряджень ДСА України та взятих на себе договірних зобов’язань. Зважаючи на викладене, застосування саме процедури закупівлі (підпункт 5 пункту 13 Особливостей) зумовлено тим, що можлива зміна адміністратора системи документообігу суду після застосування процедури відкритих торгів унеможливить супроводження комп’ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», що у свою чергу призведе до призупинення автоматичної відправки рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень, збільшиться навантаження на співробітників суду для ведення інформаційно-довідкової роботи у суді, виникне необхідність в конвертації даних, що накопичувалися в ЄСІТС, ускладниться робота з центральною базою даних, яка містить всі документи, що створюються у судовій системи, крім цього використання іншого програмного продукту призведе до зупинки обміну даними між судами загальної юрисдикції та органами досудового слідства, що у свою чергу на певний період (до створення відповідних умов) призведе до повної зупинки функціонування ЄСІТС, або закупівлі послуг, які не відповідають вимогам взаємозаміни, а також до витрачання значних бюджетних коштів, у тому числі збільшення витрат на повторне виконання раніше виконаних робіт (наданих послуг). Зазначене об’єктивно свідчить про неможливість надання послуг централізованого адміністрування мереж, інформаційних ресурсів, технічної підтримки та супроводження комп'ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» іншим виконавцем, ніж Державне підприємство «Інформаційні судові системи». З огляду на те, що технічне адміністрування мереж та супроводження комп'ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» Господарського суду Київської області тривалий час здійснюється одним виконавцем – ДП ІСС, застосування вищезазначеної процедури закупівлі є доцільним також з міркувань економії бюджетних коштів, адже не потребуватиме додаткових заходів щодо уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними технологіями, зокрема комп’ютерною програмою «Діловодство спеціалізованого суду»; а також з метою запобігання виникненню проблем технічного характеру, пов’язаних з експлуатацією та обслуговуванням зазначеного програмного забезпечення. Висновком комплексного експертного дослідження Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України № 624 від 03 січня 2025 року, також підтверджено обґрунтованість обрання процедури закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу при закупівлі послуг з супроводження програмного забезпечення для автоматизації документообігу суду у Державного підприємства «Інформаційні судові системи». З урахуванням викладеного, здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування електронної системи закупівель та/або електронного каталогу для закупівлі Господарським судом Київської області послуг з супроводження програмного забезпечення для автоматизації документообігу суду, класифікація за ДК 021:2015:72510000-3 Управлінські послуги, пов’язані з комп’ютерними технологіями, на підставі підпункту 5 пункту 13 Особливостей, а саме роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником у Державного підприємства «Інформаційні судові системи», – є обґрунтованим.