Обгрунтування використання процедури
У замовника Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області є потреба у придбанні Послуги з розподілу природного газу
Указом Президента України від 24.02.2022 №64 (зі змінами) строк дії воєнного стану в Україні подовжено з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб, тобто до 08 лютого 2025 року до 05 години 30 хвилин.
Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов'язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разi введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1)працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2)розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини I статті 20 Закону України від 27.02.2014 №794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
3 метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення aбo скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт i послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. На виконання даної норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Пунктом 13 Особливостей встановлено, що придбання замовниками:
- товарів i послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить aбo перевищує 100 тис.гривень,
- послуг з поточного ремонту, вартість яких становить aбo перевищує 200 тис. гривень,
- робіт, вартість яких становить aбo перевищує 1,5 млн гривень,
може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разi, коли:
роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним cyб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
Підставою для обрання саме цієї закупівлі є чинне законодавство України про природні монополії. Відповідно до статті 1 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000р. № 1682-ІІІ природна монополія - це стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції у сферах природних монополій здійснюється Антимонопольним комітетом України відповідно до його компетенції у відповідності до норм частини 2 статті 4 Закону України «Про природні монополії».
Відповідно до Законів України "Про ринок природного газу", "Про природні монополії", "Про трубопровідний транспорт", Постанови КМУ Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» затверджено, що для всіх установ та організації, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів розподіл природного газу за регульованим тарифом здійснюється суб’єктами господарювання, що мають ліцензію.
Документальним підтвердженням є: ПОСТАНОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ КОМІСІЇ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ від 26.12.202р. № 1839 «Про видачу ліцензії з розподілу природного газу ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»»(зі змінами); ПОСТАНОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ КОМІСІЇ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ від 30.12.2022р. № 1944 « Про встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу для ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (із змінами).
Згідно нормативно-правових актів ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» є такою організацією, яка може здійснювати розподіл природного газу за регульованим тарифом.
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України «Про природні монополій» відповідно до цього Закону регулюється діяльність суб'єктів природних монополій, в тому числі із надання послуг з розподілу газу.
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» Зведений перелік суб'єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів cyб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють cyб’єкти природних монополій, - національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері aбo органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Відповідно до Розпорядження Антимонопольного комітету України від 28 листопада 2012 року № 874-p «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку cyб’єктів природних монополій» «Зведений перелік суб’єктів природних монополій» розміщується щомісяця на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (https://amcu.gov.ua/napryami/konkurenciya/arhiv-zvedenogo-pereliku-prirodnih-monopolij/zvedenyi-perelik-pryrodnykh-monopolii-2024). На підставі даних, оприлюднених на сайті Антимонопольного комітету України та на сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг станом на 30 листопада 2024 року, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ 44907200) займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з розподілу природного газу в Харківській області" та значиться за №1.
З метою здійснення швидкої та ефективної закупівлі за предметом код ДК 021:2015: 65210000-7 — Розподіл газу (Послуги з розподілу природного газу), а також враховуючи те, що для закупівлі послуг з розподілу природного газу відсутня конкуренція з технічних причин, для забезпечення потреб установи, Замовник застосовує виняток за Особливостями і укладає договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару з ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ 44907200) на Послуги з розподілу природного газу на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до пункту 13 Особливостей, оприлюднюється в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону, а саме не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
Отже, з огляду на зазначене Замовником застосовується вищевказане виключення на закупівлю послуг згідно коду ДК 021:2015: 65210000-7 — Розподіл газу (Послуги з розподілу природного газу)