Звернення:
За тендером : Послуги з охорони об’єктів та особистої охорони та послуги з моніторингу сигналів тривоги, що надходять з пристроїв охоронної сигналізації
Тема:
вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику в Додатку 2 до Тендерної документації в розділі 2 « Якісні ознаки послуг» в розділі таблиці « Наявність дієвої системи управління та контролю якості надання послуг» в пункті 1 до Учасників Вами встановлено вимогу- надати сертифікат на систему управління якістю (ISО 9001). Сертифікат має бути виданий Учаснику організацією, що пройшла відповідну акредитацію згідно чинного законодавства. На підтвердження надати атестат (з додатком) про акредитацію такої організації, виданий в установленому законом порядку. Зазначаємо, що З 2018 роками поняття «обов'язкова сертифікація» та «перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації» було замінено на «обов'язкову відповідність технічним регламентам», згідно Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону -Здійснення добровільної оцінки відповідності не вимагається технічними регламентами, а ч. 2 цієї ж статті визначено, що добровільна оцінка відповідності здійснюється на добровільних засадах. Враховуючи те, що система управління якістю не підлягає обов’язковій сертифікації дана вимога є дискримінаційною. Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Тому вимагаємо прибрати дану вимогу з тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
24.01.2025 11:49
Доброго дня! Дякуємо за Ваше звернення.
Тендерна документація складена відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі- Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. (зі змінами та доповненнями) № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості).
Згідно з п. 28 Особливостей та п.3 ч.2 ст.22 Закону тендерна документація повинна містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Крім цього, згідно з п.4 ч.2 ст.22 Закону у тендерній документації зазначається інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам.
Відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VІІІ (зі змінами) будь якому постачальнику послуг надано право провести їх оцінку відповідності у формі сертифікації на відповідність заявленим вимогам. Оцінка відповідності – процес доведення того, що визначені вимоги, які стосуються продукції, процесу, послуги, системи, особи чи органу, були виконані. Таким чином, сертифікат відповідності – це документ, що підтверджує виконання визначених вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності.
Метою будь-яких закупівель є, в першу чергу, придбання надійних та якісних товарів, робіт і послуг. Для підтвердження відповідності послуг, закупівля яких планується, вимогам щодо їх якості, у відповідності до вимог ст. 268 Господарського кодексу України, покупець може вимагати від постачальників, зокрема, сертифікат відповідності. У свою чергу постачальник, з метою підтвердження встановлених вимог до товарів, робіт чи послуг, які він пропонує на ринку, може звернутись до будь-якого спеціалізованого органу з оцінки відповідності, який в установленому порядку акредитований національним органом України з акредитації у відповідній сфері.
Не сертифікована продукція може поступатися за якістю аналогічній за кваліфікаційними критеріями та характеристиками сертифікованій. Не впровадження в дію Державних стандартів України підприємствами, установами та організаціями може свідчити про їх неспроможність та (або) небажання підвищувати та підтверджувати рівень якості своєї продукції (товарів, робіт, послуг) на ринку.
Крім того інформуємо, що Колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду згідно з постановою від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 (далі — постанова № 826/15639/17) виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Таким чином, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності чи сертифікатів якості передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ч. 3 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі», вищезазначена вимога не є дискримінаційною та повністю відповідає нормам чинного законодавства України.
Дата оприлюднення відповіді:
27.01.2025 15:17