Обгрунтування використання процедури
ОБГРУНТУВАННЯ ПІДСТАВИ
для здійснення закупівлі згідно з підпунктом 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості)
Найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області, м. Хмельницький, вулиця Свободи 77, Код ЄДРПОУ 25879878.
Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі й частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них у Хмельницькій області відповідно до Переліку автомобільних доріг загального користування державного значення, ДК 63710000-9 : Послуги з обслуговування наземних видів транспорту, 63712200-5 Послуги з експлуатації автомобільних доріг, Код КЕКВ 2281.
Розмір бюджетного призначення: 39 056 051 грн. з ПДВ згідно зі зведеним кошторисним розрахунком, що затверджений Наказом Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області №09-ОД від 09 січня 2025 року.
Підстави для здійснення закупівлі: відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі:
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (зі змінами) термін дії воєнного стану встановлено до 9 травня 2025 року.
Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом (далі - Особливості), визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
На виконання цієї норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 4 пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Обсяг закупівлі визначається на підставі річного планування, а також з урахуванням потреби замовника на період до кінця 2025 року.
Відповідно до рекомендацій, зазначених в протоколах засідання технічної ради Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області від 10 січня 2025 року та від 16 січня 2025 року існує потреба у здійсненні Закупівлі.
Розірвання договорів між Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області та ТОВ «СТЛ+М» № 27/21ЕПд від 18 лютого 2021 року «Експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них в Хмельницькій області: М-30 Стрий - Умань - Дніпро - Ізварине (через мм. Вінницю, Кропивницький) (окремими ділянками), Н-03 Житомир – Чернівці (окремими ділянками), Н-25 Городище – Рівне – Старокостянтинів (окремими ділянками), Т-06-12 Звягель – Полонне – Старокостянтинів (окремими ділянками), Т-23-05 Хмельницький – Віньківці – Дашківці (окремими ділянками), Т-23-18 Старий Остропіль – Вовковинці (окремими ділянками), Т-23-09 Шепетівка – Чуднів – Бердичів (63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту)» та договір №206/21ЕПд від 13 жовтня 2021 року «Експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Н-02 /М-06/ - Кременець – Біла Церква – Ржищів – Канів – Софіївка км 90+758 – км 197+591 (63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту)», якими було передбачено виконання робіт з експлуатаційного утримання та поточного дрібного ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них в Хмельницькій області, відсутність підрядної організації, яка буде виконувати послуги з експлуатаційного утримання вищевказаних ділянок доріг, може призвести до порушення стабільного функціонування дорожньої інфраструктури у Хмельницькій області, значному погіршенню безпеки дорожнього руху та можливому блокуванню руху автотранспорту, особливо в зимовий період.
Відповідно до статті 1 Закону України “Про автомобільні дороги”, автомобільна дорога – це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.
Згідно підпункту 1.4.1 П-Г.1-218-113:2009 «Технічні правила ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування України» роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг і дорожніх споруд включають технічний нагляд за дорогою, дорожніми спорудами та смугою відведення для своєчасного виявлення та усунення дефектів на них, забезпечення роботи елементів дороги і споруд в різні періоди року, утримання їх в експлуатаційному стані згідно ДСТУ 3587:2022 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану», зимове утримання згідно ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», інженерно-технічні та аварійні роботи. Згідно ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» експлуатаційне утримання автомобільних доріг - це комплекс робіт з обстеження (оглядів) та утримання автомобільних доріг, дорожніх споруд та смуги відведення. Дане визначення передбачає перелік робіт, що включають заходи щодо підтримки належного експлуатаційного стану автомобільних доріг.
Також відповідно до Положення про Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області, що затверджене Наказом Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України від 31 березня 2023 року №Н-136 пункту 2.3.60 основними функціями Служби є забезпечення належного експлуатаційного стану відповідно до державних будівельних норм, стандартів та правил об’єктів, які закріплені за Службою на праві оперативного управління та пункту 6.2.1. Служба зобов’язана організовувати будівництво, ремонт, облаштування, модернізацію та утримання інфраструктури, об’єктів, щодо яких Служба виконує функції замовника, відповідно до державних будівельних норм і стандартів та інших нормативно-правових актів.
В зв’язку з тим, що забезпечення безперебійного та безпечного руху транспортних засобів, особливо в зимовий період, носить безперервний характер, необхідно невідкладно провести, відповідно до підпункту 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (із змінами), закупівлю у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, яка документально підтверджена замовником, між Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області та підрядною організацією на виконання робіт, необхідних для сталого проходження зимового періоду (до 31.03.2025 року або до моменту укладання нового договору) та забезпечення безпеки дорожнього руху на ділянках доріг загального користування державного значення відповідно до Переліку автомобільних доріг загального користування державного значення.
Враховуючи обмежений час, а саме зимовий період, та факт розірвання договорів №206/21ЕПд від 13.10.2021 року та №27/21Епд від 18.02.2021 року, що підтверджується звітом про виконання договору про закупівлю UA-2021-07-27-002309-a від 17.01.2025 року та звітом про виконання договору про закупівлю UA-2020-12-11-003212-a від 17.01.2025 року, у Замовника відсутня можливість проведення цієї закупівлі у строки, встановлені Особливостями.
Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель.
Отже, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення наявної потреби Замовника в умовах воєнного стану замовник прийняв рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів закупівлі «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них у Хмельницькій області відповідно до Переліку автомобільних доріг загального користування державного значення» та застосування під час здійснення Закупівлі, як виняток, підпункту 4 пункту 13 Особливостей: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником, і укладення договору.
З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у формі цього документу «Обґрунтування підстави».
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження):
1. Протокол технічної ради Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області від 10 січня 2025 року;
2. Протокол технічної ради Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області від 16 січня 2025 року;
3. Лист про розірвання договору №90 від 15.01.2025 року;
4. Перелік ділянок автомобільних доріг для надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них в Хмельницькій області;
5. Положення про Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Хмельницькій області;
6. П-Г.1-218-113:2009 «Технічні правила ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування України»;
7. ДСТУ 3587:2022 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану»;
8. ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання»;
9. Закон України «Про автомобільні дороги»;
10. Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-07-27-002309-a від 17.01.2025 року
11. Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2020-12-11-003212-a від 17.01.2025 року
Заступник начальника
з експлуатаційного утримання
та безпеки автомобільних доріг _____________ Микола ПАСТУХОВ