Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 18 квітня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД-М"; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Cлужби відновлення та розвитку інфраструктури у Харківській області, (далі – Замовник) на 2025 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 09.01.202 року №1; реєстр отриманих тендерних пропозицій від 17.01.2025 року, тендерну пропозицію ТОВ "ЕНЕРГОТРЕЙД-М" (далі – Учасник), вимога про усунення невідповідностей до 22.01.2025 р, протокол розкриття тендерних пропозицій від 17.01.2025 р.; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника про визначення переможця від 22.01.2025 №3; повідомлення про намір укласти договір під час застосування процедури відкритих торгів з особливостями від 22.01.2025 року, Договір про закупівлю від 04.02.2025р. №Т23-ЗО/25 (далі – Договір), наданні пояснення від 07.04.2025 та 14.04.2025 року, через електронну систему закупівель на запит Північно-східного офісу Держаудитслужби. (далі – Пояснення)
1. Моніторингом дотримання законодавства у сфері закупівель в частині питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Поряд з цим, відповідно до частини першої статті 41 Закону, у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
Відповідно до абзацу п'ятого пункту 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» (далі – Положення № 835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Згідно з пунктом 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати: текстові дані (TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*); структуровані дані (RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*).
Відповідно до пункту 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Отже, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю, змін до договору про закупівлю (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі.
Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовником 05.02.2025 оприлюднено Договір про закупівлю та інформація про ціни на матеріальні ресурси у форматі PDF а також інформацію про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі.
Отже, на порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону та частини першої статті 41 Закону Замовником не оприлюднено договір про закупівлю у машинозчитувальному форматі.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 10.04.2025 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника за поясненням з метою отримання інформації, стосовно вищевикладеного.
Замовник 14.04.2025 надав пояснення наступного змісту: «Згідно з п.15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Замовником виконані вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону в частині оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього.
Замовником 05.02.2025р. оприлюднено договір № 123 ЗО/25 від 04.02.2025р. та додатки до нього у форматі PDF та додатково в форматі DOCX оприлюднено Додаток № 7 до договору (Інформацію про ціни на матеріальні ресурси)»
Отже, на порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону Замовником не оприлюднено договір про закупівлю у машинозчитувальному форматі.
2. Моніторингом дотримання законодавства у сфері закупівель в частині дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено наступне.
Абзацом першим пункту 28 Особоливостей передбачено, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Поряд з цим, абзацом першим частини третьої статі 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
При цьому, Замовником згідно пункту 2 Додатку №2 тендерної документації зазначено посилання на п.6.4.2. ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013, а саме: «Відповідно до п.6.4.2. ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 при розрахунках за виконані будівельні роботи за контрактами, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів міжнародних фінансових установ за міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються примірні форми первинних облікових документів «Звіт про виконання робіт за контрактом на об’єкті будівництва за період (місяць/ рік)» (примірна форма № 1), «Підсумковий звіт про вартість виконаних робіт за контрактом га об’єкті будівництва за період» (примірна форма №2), «Акт здавання-приймання виконаних будівельних робіт» (примірна форма №3), які наведено у додатках Ф, Х, Ц».
Однак, слід зазначити, що ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, втратив чинність з 08.11.2021 згідно з Наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01 листопада 2021 року №281.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 10.04.2025 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника за поясненням з метою отримання інформації, стосовно вищевикладеного.
Замовник 14.04.2025 надав пояснення наступного змісту: «Зазначений у п.2 Додатку № 2 тендерної документації вислів «Відповідно до п.6.4.2. ДСТУ БД. 1.1-1:2013 при розрахунках за виконані будівельні роботи за контрактами, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів міжнародних фінансових установ за міжнародними договорами, згода на обоє язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються примірні форми первинних облікових документів «Звіт про виконання робіт за контрактом на об ’єкті будівництва за період (місяць/рік)» (примірна форма № 1), «Підсумковий звіт про вартість виконаних робіт за контрактом га об’єкті будівництва за період» (примірна форма № 2), «Акт здавання-приймання виконаних будівельних робіт» (примірна форма № 3), які наведено у додатках Ф, X Ц.» не є вимогою до Учасника, щодо обов’язкового надання підтверджуючих документів, а лише надає можливість Учаснику надати відповідну інформацію за аналогічним договором, якщо він був укладений та виконувався до 2021 року, коли зазначені норми ДСТУ були чинними.
Варто зауважити, що Замовник жодним чином не обмежував строки укладання аналогічних договорів Учасниками тендерної закупівлі.
Крім того, згідно до п. 1 примітки тендерної документації «документи та інформація, які вимагаються Замовником відповідно до вимог цієї тендерної документації у складі тендерної пропозиції, але не передбачені чинним законодавством України для Учасників не подаються останніми в складі своєї тендерної пропозиції».
Зазначене вказує на відсутність прямого обов’язку Учасника щодо надання підтверджуючих документів у відповідності до п 6.4.2 ДСТУ Б Д 1.1-:2023 лише надає йому таку можливість для підтвердження досвіду виконання».
Однак, надане пояснення НЕ СПРОСТОВУЮЄ наявність порушення, оскільки тендерна документація не містить посилання на норми чинної Настанови 281, яка містить аналогічні зі змістом документи.
Так, Додатком 38 до Настанови (пункт 6.1) затверджена ФОРМА звіту про виконання робіт за контрактом (договором) на об’єкті будівництва за період (місяць/рік) аналогічна Додатку Ф до ДСТУ БД. 1.1-1:2013.
Додатком 39 до Настанови (пункт 6.1) затверджена ФОРМА підсумкового звіту про вартість виконаних робіт за контрактом (договором) на об’єкті будівництва за період аналогічна Додатку Х до ДСТУ БД. 1.1-1:2013.
Додатком 40 до Настанови (пункт 6.1) затверджена ФОРМА акта здавання-приймання виконаних будівельних робіт аналогічна Додатку Ц до ДСТУ БД. 1.1-1:2013.