Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 27 січня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» (далі – Замовник) на 2025 рік; обґрунтування підстави для здійснення закупівлі (відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості)); звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; договір про закупівлю робіт від 01.01.2025 № 10214/25 (далі - Договір); додаткову угоду до Договору №1 від 09.01.2025, пояснення та документи Замовника надані 21.01.2025 року.
Моніторингом дотримання законодавства у сфері закупівель в частині наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи встановлено наступне.
Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Так, Замовником була оголошення закупівля за процедурою відкриті торги з особливостями, за предметом закупівлі «ДК 021:2015 –09320000-8: Пара, гаряча вода та пов'язана продукція (постачання теплової енергії)» в електронній системі закупівель за ідентифікатором UA-2024-12-19-023264-a, торги за якою були відмінені електронною системою закупівель з приводу відсутності пропозицій.
Поряд з цим, здійснюючи закупівлю за номером UA-2025-01-04-000026-a, Замовником в порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей укладено Договір, який відрізняється від проєкту договору (Додаток № 3 до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2024-12-19-023264-a) (далі – Проєкт договору), а саме: в Договорі змінено пункти 3.2, 3.3, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4,7, 5.1, 8.3, 11.12, підпункт 6.1.27, що були передбачені проектом договору.
Одночасно, до Договору не включено пункт 4.9, підпункти 6.1.4, 6.2.3, 6.4.6, які були передбачені проектом договору та включено пункт 7.6, підпункти 11.13, 11.14, 11.15, 11.16, 11.17, 11.18, що не були передбачені проектом договору.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 16.01.2025 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника за поясненням з метою отримання інформації, стосовно невідповідності укладеного договору з КП «ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ СИСТЕМИ» проєкту договору по відміненим торгам за процедурою UA-2024-12-19-023264-a.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 16.01.2024 Замовник 21.01.2025 оприлюднив пояснення зокрема наступного змісту: «Незначні зміни до договору не є зміною умов договору про закупівлю, якщо не впливають на його зміст. Істотні умови укладеного без використання електронної системи закупівель договору від 01.01.2025 року № 10214/25 не відрізняються від умов, зазначених в додатку №3 «Проєкт договору» Тендерної документації, що було розміщено у відміненій процедурі закупівлі за номером UA-2024-12-19-023264-a через відсутність пропозицій».
Однак, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей, оскільки проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей). Нормами підпункту 6 пункту 13 Особливостей не передбачено винятки та можливості внесення змін до умов договору про закупівлю, що не стосується предмета закупівлі, його технічних, кількісних та якісних характеристик.
Таким чином, Замовник не врахував Особливості та без наявності підстав, визначених підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, уклав Договір на придбання товарів, вартість яких перевищує 100 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель.
Відповідно до абзацу третього пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Отже, на порушення підпункту 6 пункту 13, пунктів 3, 5, 10, абзацу третього пункту 17 Особливостей Замовник уклав договір, який передбачає придбання та оплату товарів до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу.
Відповідно до підпункту 1 пункту 21 Особливостей Договір є нікчемним, оскільки Замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей.