Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 06 березня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель ЛИПКОВАТІВСЬКОГО АГРАРНОГО ФАХОВОГО КОЛЕДЖУ (далі – Замовник) на 2025 рік; обґрунтування підстави для здійснення закупівлі (відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості)); звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; договір постачання природного газу від 02.01.2025 № 19-8090/24-БО-Т (далі - Договір) з додатковими угодами (від 02.01.2025 № 1 , від 13.02.2025 № 2); пояснення та документи Замовника надані через електрону систему закупівель 03.03.2025 року (далі – Пояснення).
Моніторингом дотримання законодавства у сфері закупівель в частині наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи встановлено наступне.
Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостеи? придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здіи?снюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: відмінено відкриті торги через неподання жодноі? тендерноі? пропозиціі? для участі у відкритих торгах у строк, установлении? замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.
При цьому предмет закупівлі, и?ого технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерніи? документаціі? (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостеи?), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньоі? кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прии?нятного відсотка перевищення ціни тендерноі? пропозиціі? учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такии? прии?нятнии? відсоток був зазначении? у тендерніи? документаціі?.
Так, Замовником була оголошенна закупівля за процедурою відкриті торги з особливостями, за предметом закупівлі «Природний газ» (ДК 021:2015: 09120000-6 — Газове паливо в електронніи? системі закупівель за ідентифікатором UA-2024-12-19-016410-a, торги за якою були відмінені електронною системою закупівель з приводу відсутності пропозиціи?.
Поряд з цим, здіи?снюючи закупівлю за номером UA-2025-01-03-005835-a, Замовником в порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостеи? укладено Договір, якии? відрізняється від проєкту договору (Проєкт договору.docx ) до тендерноі? документаціі? за процедурою закупівлі UA-2024-12-19-016410-a) (далі – Проєкт договору), а саме:
в Договорі абзац 4 пп.3 п.6.2 включено у іншій редакції ніж передбачено Проєктом Договору (у Договорі зазначена редакція «невключення/виключення Споживача до/з Реєстру споживачів;» тоді як у Проєкті Договору була редакція «невключення/виключення Споживача до/з Реєстру споживачів Постачальника в інформаційній платформі Оператора ГТС»);
в Договорі відсутній пункт 13.8 щодо випадків зміни істотних умов договору, який був передбачений Проєктом договору.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здіи?снення моніторингу процедури закупівлі Північно-східний офіс Держаудитслужби запитом від 25.02.2025 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника за поясненням з метою отримання інформаціі?, стосовно вищевикладеного.
На зазначении? запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.02.2025 Замовник 03.03.2025 оприлюднив пояснення зокрема наступного змісту: «…Щодо змін, які стосуються пункту 13.8 (розділ 13 «Строк дії Договору та інші умови») та абзацу 4 пп.3 п.6.2 розділу 6 «Права та обов’язки Сторін», зазначаємо, що вони не впливають на суттєві умови договору, а є технічними уточненнями, які були погоджені сторонами під час підписання договору.»
Однак, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт порушення, оскільки нормами підпункту 6 пункту 13 Особливостеи? не передбачено винятки та можливості внесення змін до умов договору про закупівлю, що не стосується предмета закупівлі, и?ого технічних, кількісних та якісних характеристик.
Таким чином, Замовник не врахував Особливості та без наявності підстав, визначених підпунктом 6 пункту 13 Особливостеи?, уклав Договір на придбання товарів, вартість яких перевищує 100 тис. гривень, без використання електронноі? системи закупівель.
Відповідно до абзацу третього пункту 17 Особливостеи? забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Отже, на порушення підпункту 6 пункту 13, пунктів 3, 5, 10, абзацу третього пункту 17 Особливостеи? Замовник уклав договір, якии? передбачає придбання та оплату товарів до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронноі? системи встановлено порушення підпункту 6 пункту 13, пунктів 3, 5, 10, абзацу третього пункту 17 Особливостеи?.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону Украі?ни «Про основні засади здіи?снення державного фінансового контролю в Украі?ні», статтею 8 Закону Украі?ни «Про публічні закупівлі» Північно-східнии? офіс Держаудитслужби зобов’язує здіи?снити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення виконання зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.