Обгрунтування використання процедури
Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Пункт 37 Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості) встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Водночас згідно абзацу 5 підпункту 5 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності.
Згідно з пунктом 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
В зв’язку з введенням в дію з 01 січня 2025 р. окремих положень Закону України від 17.06.2020 р. №711-ІХ « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель», рішенням Івано-Франківської міської ради від 15.12.2023р. № 271-39 було вирішено розробити комплексний план просторового розвитку Івано-Франківської територіальної громади та проєкт внесення змін до генерального плану міста Івано-Франківська.
Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» відносини, що виникають під час створення і використання об'єктів архітектури як об'єктів авторського права, регулюються Цивільним кодексом України, Законом України «Про авторське право і суміжні права», власне ЗУ «Про архітектурну діяльність» та іншими законодавчими актами України.
Відповідно до статті 420 Цивільного кодексу України до об'єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать літературні та художні твори.
Відповідно до статті 433 Цивільного кодексу України, п.п. 11,15 частини 1 ст. 6 Закону України «Про авторське право і суміжні права», частини 2 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» об'єктами авторського права є твори, а саме літературні та художні твори, зокрема твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва, а також плани, креслення, пластичні твори, ілюстрації, карти та ескізи, що стосуються архітектури.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 07.06.2019р. № 137-26 було затверджено зміни до генерального плану м. Івано-Франківська суміщеного з історико-архітектурним опорним планом міста.
Проект твору містобудування «Внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківськ» є авторським твором, який виконано Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя.
Авторське право Державного підприємства «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя» на проект твору містобудування «Внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківськ» підтверджується свідоцтвом про реєстрацію авторського права на твір № 105375 від 09.06.2021 р.
Відповідно до частини 5 статті 16-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральні плани населених пунктів у межах території територіальної громади деталізують положення комплексного плану та є його невід’ємними складовими.
Відповідно до пункту 4.12 ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні» розроблення генерального плану населеного пункту адміністративного центру територіальної громади у складі комплексного плану, а також планувальних рішень генерального плану населеного пункту у складі комплексного плану та планувальних рішень детального плану території у складі комплексного плану/генерального плану населеного пункту виконується за єдиним завданням (додатки А, Б, В).
Відповідно до Додатку А «Форма завдання на розроблення, внесення змін до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади» ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні», завдання на розроблення генерального плану населеного пункту - адміністративного центру громади, планувальних рішень генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій у межах та за межами населених пунктів, розробляються у складі єдиного завдання з урахуванням додатків А, Б та В (Додаток Б - «Форма завдання на розроблення, внесення змін до генерального плану населеного пункту/планувальних рішень генерального плану населеного пункту»).
Статтею 426 Цивільного кодексу України передбачено, що використання об'єкта права інтелектуальної власності іншою особою здійснюється з дозволу особи, яка має виключне право дозволяти використання об'єкта права інтелектуальної власності. Також Цивільний Кодекс України (ст. 431) визначає наслідки порушення права інтелектуальної власності, в т. ч. невизнання цього права чи посягання на нього, що тягне за собою відповідальність, встановлену цим Кодексом. Також ст. 443 Цивільного кодексу України передбачено, що використання твору здійснюється лише за згодою автора (крім випадків, передбачених законом).
Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права» суб’єкт авторського права має право використовувати твір будь-яким способом (способами), а також виключне право дозволяти або забороняти використання твору іншими особами. Способами використання твору є переробка, адаптація, аранжування та інші подібні зміни твору.
Таким чином, встановлені законодавством України умови та засоби захисту прав інтелектуальної власності обумовлюють можливість закупівлі робіт з розроблення комплексного плану просторового розвитку Івано-Франківської територіальної громади та проєкту внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківська лише у власника (автора) цього об’єкту права інтелектуальної власності.
Отже, роботи з розробки містобудівної документації: «Комплексний план просторового розвитку Івано-Франківської територіальної громади та проєкту внесення змін до генерального плану міста Івано-Франківська» (ДК 021:2015 – 45211360-0 Містобудівельні роботи) є роботою, що може бути придбана у виключного суб’єкта господарювання у зв’язку з необхідністю захисту прав інтелектуальної власності особи, що володіє авторським правом на такий твір.
Отже, зважаючи на вищенаведене, враховуючи статті 420, 426, 433, 443 Цивільного кодексу України, статті 6, 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права», Закон України «Про архітектурну діяльність», на підставі абзацу 5 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, придбання робіт з розробки містобудівної документації: «Комплексний план просторового розвитку Івано-Франківської територіальної громади та проєкт внесення змін до генерального плану міста Івано-Франківська» може здійснюватись шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, оскільки вказана робота може бути виконана виключно певним суб’єктом господарювання внаслідок необхідності захисту прав інтелектуальної власності.