Обгрунтування використання процедури
Відповідно до абзацу 6 частини 5 п. 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»(зі змінами): Придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
«укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу»
Таким чином, на сьогоднішній день законодавством передбачена можливість укладення прямого договору без проведення процедур закупівлі.
16. Обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі:
Технічні та якісні характеристки предмету закупівлі, повиннні відповідати технічним умовам та стандартам, передбаченим законодавством України,діючими на період постачання товару, іншим нормативно-технічним документам, в тому числі ДСТУ:TN 50160-2014.
Постачальник зобов’язується забезпечити комерційну якість товару(послуг), який надається Замовнику за договором, що передбачає вчасне та повне інформування Замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз’яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Споживачем, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання.
Згідно зі ст.18 Закону України « Про ринок електричної енергії» №2019-VIII (далі-Закон) показники якості електропостачання повинні відповідати величинам, що затверджені Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону, універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Відповідно до п. 42 ч. 1 ст. 1 Закону малий непобутовий споживач - споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт. Електроустановки замовника приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Отже, Замовник в розумінні Закону відноситься до малих непобутових споживачів та має право бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до ст. 63 Закону, а саме на умовах універсальної послуги.
Закупівля електричної енергії саме на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу.
«Методика розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг» затверджена Постановою НКРЕКП від 05.10.2018 року № 1176 «Про затвердження Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг».
«Порядок формування цін на універсальні послуги» затверджений Постановою НКРЕКП від 05.10.2018р. № 1177 (з наступними змінами та доповненнями).
Таким чином, тариф на універсальну послугу є державним регульованим тарифом, всі складові вартості електричної енергії, що поставляється за універсальною послугою підлягають державному регулюванню.
Потреба в електричній енергії визначена на підставі аналізу споживання електричної енергії протягом ряду років.
З урахуванням викладеного уповноваженою особою було прийнято рішення згідно з положеннями аб.4 ч.6 п.13 Особливостей здійснити закупівлю Електрична енергія(універсальна послуга) шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.