Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 04 лютого 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів та інформації.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного некомерційного підприємства «Центр комплексної реабілітації «Галичина» (далі – Замовник) на 2024 рік (UA-P-2024-12-16-024374-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника та внесені до неї зміни; оприлюднене звернення за роз’ясненням щодо процедури закупівлі та відповідь Замовника на таке звернення; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА «ЖОВКВА», ЛТД» (далі – ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД»); протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 02.01.2025 №5; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД»; як переможцем тендеру документи; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Пунктом 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова КМУ №710) постановлено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Відповідно до наявної в електронній системі закупівель інформації джерелом фінансування досліджуваної закупівлі є кошти державного бюджету.
Також, Замовник є суб’єктом господарювання державного сектору економіки (категорія замовника: юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади).
З врахуванням вищенаведеного та керуючись нормами частини п’ятої статті 8 Закону під час моніторингу Західним офісом Держаудитслужби через електронну систему закупівель оприлюднено запит до Замовника щодо надання відповідної інформації (пояснень) про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, а також надання посилання на сторінку власного веб-сайту або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (у разі такого розміщення).
Замовником на запит органу державного фінансового контролю в електронній системі закупівель надано пояснення від 21.01.2025, в якому зазначено що у зв’язку із відсутністю належного фінансування на удосконалення чи розширення офіційного сайту Замовника розділ «Публічних закупівель» відсутній.
Таким чином, Замовником (як суб’єктом господарювання державного сектору економіки) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному вебсайті або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі за ID: UA-2024-11-29-014589-a, чим порушено вимогу пункту 4-1 Постанови КМУ №710.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до вимог пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Також, відповідно до норми пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі.
При цьому, у пункті 28 Особливостей №1178 визначено, що зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Моніторингом встановлено, що Замовником перелік документів та інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі (для підтвердження відповідності переможця вимогам, визначеним у пункті 47 Особливостей №1178) наведено у тому ж додатку, що й перелік документів та інформації, які подаються учасником процедури закупівлі, а саме у Додатку №1 «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ТА ІНШИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» до тендерної документації, що суперечить нормам пункту 28 Особливостей №1178, за якими перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, оформляється як окремий додаток до тендерної документації.
Крім того, в основній частині тендерної документації, а саме у частині 6.3. розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовника зазначено, що проєкт договору подається в окремому файлі та наведений у Додатку №5 до даної тендерної документації.
Однак, у жодному з додатків тендерної документації не визначено обов’язку подання учасником у складі тендерної пропозиції проєкта договору.
Таким чином, при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі Замовником не враховано чинні норми Особливостей №1178, чим порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Умовами тендерної документації Замовника (частина 3.1. розділу 3) визначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (надається згідно з Додатком №2 до тендерної документації).
Моніторингом встановлено, що за вимогами Додатку №2 до тендерної документації для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати, зокрема: договірну ціну, зведений кошторисний розрахунок, пояснювальну записку, локальний кошторис, підсумкова відомість ресурсів, розрахунок загальновиробничих витрат.
Клас наслідків об’єкта будівництва – СС3.
При цьому, роботи повинні бути виконанні з дотриманням технологічних процесів будівництва, відповідати вимогам будівельних норм, правилам та стандартам встановленим для виконання такого виду робіт, матеріальні ресурси, що використовуються для їх виконання, повинні відповідати вимогам чинних кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» та «Настанова з визначення вартості проектних, науковопроектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво» затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281, іншим нормативно-правовим актам і нормативним документам у галузі будівництва, проектній документації та умовам договору, з метою забезпечення надійності, міцності, стійкості і довговічності конструкцій, монтажу технологічного та інженерного обладнання/матеріалів, про що у складі тендерної пропозиції учасники надають гарантійний лист.
Моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» у складі тендерної пропозиції надано, зокрема, договірну ціну, пояснювальну записку, локальний кошторис, підсумкова відомість ресурсів, а також надано гарантійний лист від 26.11.2024 №20 (файл «7 ЩОДО ВИКОНАННЯ РОБІТ З ДОТРИМАННЯМ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ.pdf») про те, що роботи будуть виконанні з дотриманням технологічних процесів будівництва, відповідати вимогам будівельних норм, правилам та стандартам встановленим для виконання такого виду робіт, матеріальні ресурси, що використовуються для їх виконання, будуть відповідати вимогам чинних кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» та «Настанова з визначення вартості проектних, науковопроектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво» затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281, іншим нормативно-правовим актам і нормативним документам у галузі будівництва, проектній документації та умовам Договору, з метою забезпечення надійності, міцності, стійкості і довговічності конструкцій, монтажу технологічного та інженерного обладнання/матеріалів.
Аналізом наданої учасником ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» договірної ціни за предметом закупівлі встановлено, що її розрахунок здійснено в поточних цінах станом на 30.12.2024.
Основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування визначено КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (далі – Настанова №281).
При цьому, Настанова №281 є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти).
Як зазначено вище, джерелом фінансування досліджуваної закупівлі є кошти державного бюджету.
Так, відповідно до пункту 1.2. розділу І Настанови №281 договірна ціна – кошторис, яким визначається вартість будівельних робіт, узгоджена сторонами (замовником та підрядником) та обумовлена у договорі.
Загальні положення зі складання ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначено у розділі V Настанови №281.
Відповідно до норм пункту 5.1. розділу V Настанови №281 ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проектною документацією.
Крім того, відповідно до пункту 5.2. розділу V Настанови №281 договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.
Одночасно, пунктом 5.10. розділу V Настанови №281 визначено, що поточні ціни на матеріальні ресурси приймаються на підставі проведеного учасником процедури закупівлі (підрядником) аналізу цін (при рівних якісних характеристиках), за обґрунтованою ціною матеріальних ресурсів, що склалася на дату оформлення ціни пропозиції та яка не повинна перевищувати середню ціну в регіоні.
Під час моніторингу Західним офісом Держаудитслужби було оприлюднено через електронну систему закупівель до Замовника запит щодо надання відповідної інформації (пояснень) стосовно дослідження Замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА «ЖОВКВА», ЛТД» дотримання останнім норм пункту 5.10. розділу V Настанови №281.
У наданому на вищевказаний запит поясненні, зокрема, повідомлено що у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» міститься гарантійний лист щодо виконання робіт з дотриманням технологічних процесів (вимога Додатку №2 до тендерної документації).
Крім того, у поясненні зазначено, що з врахуванням отриманого звернення від громадської організації та інформації в засобах масової інформації, Замовник ще до початку проведення моніторингу, а саме 13.01.2025, звернувся до підрядної організації ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» стосовно спростування інформації, щодо завищення вартості окремих будівельних матеріалів включених у договірну ціну учасником закупівлі (лист додано до пояснення), а також повідомлено про продовження строку підписання договору у зв’язку із проведенням детальної перевірки середньо ринкових цін на будівельні матеріали у порівнянні із тендерною пропозицією учасника.
Також, Замовником 31.01.2025 додатково надано лист-відповідь підрядної організації ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД», відповідно до якого при розрахунку кошторисної договірної ціни на об?єкт будівництва: «Завершення будівництва реабілітаційного комплексу на 300 місць по вул. Спортивна, 4 в смт.Великий Любінь, Львівської області (нове будівництво)» товариством, з огляду на довготривалий термін будівництва та економічні показники кошторисної документації, на окремі види матеріалів калькулятивним методом було нараховано коефіцієнт на покриття додаткових витрат, пов?язаних з інфляційними процесами та ризиками для всіх учасників будівництва.
У вказаному листі також зазначено, що за окремими позиціями слід врахувати, що в їх відпускну ціну закладено транспортування на будівельний майданчик. При цьому, закладені в ціну матеріалу витрати не враховано в інших розділах договірної ціни.
До того ж, ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» у листі запропоновано затвердити зміни договірної ціни на зменшення з врахуванням коштів на ризики та інфляцію, згідно пунктами 4.40 та 4.41 розділу IV Настанови №281 з метою уникнення сумнівів щодо обґрунтованості формування договірної ціни.
Слід вказати, що лист підрядної організації ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» містить додаток-пояснення щодо цін на окремі матеріали, які включені при розрахунку договірної ціни, поданої для участі у тендері, а також дані за результатами запропонованих змін.
Так, з врахуванням наданої учасником-переможцем (повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 02.01.2025) таблиці різниця цін на окремі матеріали склала 13 122 381,36 гривень.
З врахуванням вищенаведеного, учасником ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД» у наданому у складі тендерної пропозиції розрахунку договірної ціни за відповідними статтями витрат безпідставно враховано вартість матеріальних ресурсів (розрахунок №2 договірної ціни), чим недотримано вимог пункту 5.10 розділу V Настанови №281 та, відповідно, недотримано вимог Додатку №2 до тендерної документації Замовника.
Слід зазначити, що відповідно до договірної ціни, наданої у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД», ціна пропозиції сформована на підставі наступних розрахунків: Розрахунок №1 «Заробітна плата»; Розрахунок №2 «Вартість матеріальних ресурсів»; Розрахунок №3 «Вартість експлуатації будівельних машин i механізмів»; Розрахунок №4 «Загальновиробничі витрати»; Розрахунок №9 «Прибуток»; Розрахунок №10 «Кошти на покриття адміністративних витрат будівельної організації»; Розрахунок №13 «Податки, збори, обов’язкові платежі, встановлені чинним законодавством i не враховані складовими вартості будівництва (без ПДВ)»; Розрахунок №14 «Витрати підрядника, що пов’язані із устаткуванням».
Розрахунок №11 «Кошти на покриття ризиків» та Розрахунок №12 «Кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами» при формуванні договірної ціни вказаного учасника не включено.
Відповідно до пункту 5.31. розділу V Настанови №281 у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) можуть враховуватися кошти на покриття ризиків, пов’язаних з використанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів.
Крім того, пунктом 5.33. розділу V Настанови №281 визначено, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) можуть враховуватися кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, визначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.
Таким чином, включення у договірну ціну коштів на покриття ризиків та коштів на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами є не обов'язком учасника, а його правом.
Варто зауважити, що відповідно до норм пункту 4.40 розділу IV Настанови №281, кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва призначені на відшкодування: збільшення об’ємів робіт спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проектування та уточнюються в процесі будівництва та виникнення додаткових витрат; збільшення вартості об’єкта будівництва, спричиненого зміною будівельних норм та нормативних документів.
Враховуючи зазначене, кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва не призначені для відшкодування відпускної ціни на будівельні матеріали.
За нормами пункту 18 Особливостей №1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків, зокрема, перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі.
Крім того, підпунктом 2 пункту 21 Особливостей №1178 визначено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих особливостей.
Таким чином, на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178, Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «БФ «ЖОВКВА», ЛТД», а визначено його переможцем тендеру.