Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 28 січня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів під час укладання договору про закупівлю; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру; правомірності внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління адміністрування та розвитку громад департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради (далі – Замовник) на 2024 рік (UA-P-2024-11-06-011495-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника та внесені зміни до неї; опубліковані звернення за роз’ясненням щодо процедури закупівлі, а також відповіді Замовника на такі звернення та вимоги; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 28.11.2024 №95; тендерну пропозицію ТОВ «ОПАЛ»; опубліковане Замовником повідомлення про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «ОПАЛ» та опубліковані вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «ОПАЛ» як переможцем тендеру документи; договір від 13.12.2024 №104/24, додаткову угоду від 30.12.2024 №1 до вказаного договору та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За умовами частини 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (в тому числі відомості, які має містити тендерна документація згідно статті 22 Закону з урахуванням Особливостей №1178) наведені у Додатку №1 до тендерної документації.
Одночасно, за вимогами пункту 8 таблиці Додатку №1 тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції має надати інформацію та документи, які визначені у Додатку №4 (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі) до тендерної документації та підтверджують відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі.
Зокрема, відповідно до пункту 2 Додатку №4 до тендерної документації для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати, зокрема: розрахунок договірної ціни; зведений кошторисний розрахунок; пояснювальну записку; локальний(і) кошторис(и) (мають бути складені відповідно до технічної специфікації з урахуванням технологічного процесу); підсумкову відомість ресурсів; розрахунок загальновиробничих витрат;
При цьому, ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути розрахована відповідно до Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.11.2021 № 281 (далі – Настанова №281.)
Учасником ТОВ «ОПАЛ» у складі тендерної пропозиції надано, зокрема, розрахунок договірної ціни за предметом закупівлі, зведений кошторисний розрахунок, пояснювальну записку, локальні кошториси, підсумкову відомість ресурсів, розрахунок загальновиробничих витрат.
Так, аналізом вищевказаних документів встановлено, що у Локальних кошторисах №02-01-01, №02-01-02, №02-01-04 та №02-01-010 передбачено, зокрема: розбирання цегляних перегородок та розбирання кам’яної кладки простих стін із цегли (розширення отворів) за допомогою навантажувачів одноковшевих, вантажопідйомність 1 т; ізоляцію плоских поверхонь матами мінераловатними за допомогою автомобілів бортових, вантажопідйомність 3 т; заповнення дверних прорізів готовими дверними блоками за допомогою кранів на автомобільному ходу при роботі на монтажі технологічного устаткування, вантажопідйомність 10 т; поліпшене штукатурення поверхонь стін всередині будівлі цементно-вапняним або цементним розчином по каменю та бетону за допомогою підіймачів щоглових будівельних, вантажопідйомність 0,5 т; установлення металевого перильного огородження за допомогою автомобілів бортових, вантажопідйомність 5 т; пробивання борозен в цегляних стінах за допомогою підіймачів щоглових будівельних, вантажопідйомність 0,5 т та навантажувачів одноковшевих, вантажопідйомність 1 т; прокладання коробів пластикових за допомогою автомобілів бортових, вантажопідйомність 3 т і підіймачів щоглових будівельних, вантажопідйомність 0,5 т та прокладання ізольованих проводів за допомогою автомобілів бортових, вантажопідйомність 3 т і підіймачів щоглових будівельних, вантажопідйомність 0,5 т.
Разом з тим, проведеним моніторингом встановлено, що у Локальних кошторисах №02-01-01, №02-01-02, №02-01-04 та №02-01-010 при виконанні вищевказаних робіт враховано витрати труда робітників, що обслуговують машини.
Слід вказати, що у відповідних підсумкових відомостях ресурсів до вищевказаних Локальних кошторисів враховано роботу наступних будівельних машин та механізмів, зокрема: автомобілів бортових, вантажопідйомність 3 т; автомобілів бортових, вантажопідйомність 5 т; кранів на автомобільному ходу при роботі на монтажі технологічного устаткування, вантажопідйомність 10 т; навантажувачів одноковшевих, вантажопідйомність 1 т та підіймачів щоглових будівельних, вантажопідйомність 0,5 т із зазначенням, що вказана техніка є орендованою.
Порядок визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначено у розділі V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови №281 (з врахуванням Змін №1, №2, №3 та №4).
Відповідно до пункту 5.4 Розділу V Настанови №281 вартість експлуатації будівельних машин та механізмів у складі прямих витрат учасник процедури закупівлі (підрядник) визначає виходячи з нормативного часу роботи машин, необхідного для виконання обсягу робіт, що пропонується, та вартості експлуатації машин за одиницю часу їх застосування (машино-година) в поточних цінах з урахуванням положень пунктів 5.5 – 5.9 цієї Настанови.
Також, згідно з пунктом 5.4 Розділу V Настанови №281 загальновиробничі та адміністративні витрати, а також прибуток враховуються в ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) в цілому по об’єкту будівництва і обчислюються з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні власних будівельних машин та механізмів будівельної організації.
Одночасно, за нормами пункту 5.8 Розділу V Настанови №281 вартість експлуатації машино-години будівельних машин та механізмів, що орендуються, приймається за ціною, що склалася в регіоні, яка визначена на підставі аналізу ринку послуг з оренди будівельних машин та механізмів в регіоні. У цьому випадку при обчисленні загальновиробничих та адміністративних витрат, а також прибутку в цілому по будові трудовитрати робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів, які орендуються разом із цими робітниками, не враховуються.
Моніторингом встановлено, що відповідно до наданої у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «ОПАЛ» Довідки від 27.11.2024 №02 про наявність обладнання та матеріально-технічної бази (файл «довідка про наявність машин.pdf») будівельну техніку, зокрема: навантажувач одноковшевий TEREN 920C та вантажопасажирський щогловий підіймач MAX2000 загальний вантажний автокран більше 20T-C RTF-50-4 та автокран більше 20T-C RTF 40-3 FAUN буде залучено відповідно до договорів надання послуг від 01.11.2024 №1 та від 02.04.2024 №02/04, укладених учасником з ФОП Ігнатюк В.І. та ПП «ІНЖЕКТ», відповідно.
У складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «ОПАЛ» також надано скан-копії вищевказаних договорів надання послуг.
Зокрема, за договором від 01.11.2024 №1 передбачено що виконавець (ФОП Ігнатюк В.І.) зобов’язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, надавати послуги машинами та механізмами згідно специфікації (додаток №1), що є невід’ємною частиною даного договору Замовнику, а Замовник зобов’язується приймати та оплачувати вартість фактично наданих послуг на умовах цього договору. При цьому, відповідно до умов пункту 3.2.2. згаданого договору виконавець (ФОП Ігнатюк В.І.) зобов’язаний надати послуги власними силами або із залученням третіх осіб, за дії яких він відповідає, як за свої власні.
Аналогічні умови містяться у договорі про надання послуг машинами та механізмами від 02.04.2024 №02/04, який укладено Замовником з ПП «ІНЖЕКТ».
Водночас, проведеним під час моніторингу аналізом наданої ТОВ «ОПАЛ» договірної ціни та розрахунків до неї встановлено, що зазначені у Локальних кошторисах учасника №02-01-01, №02-01-02, №02-01-04 та №02-01-010 трудовитрати робітників, що обслуговують машини при виконанні робіт (керування якими здійснюватиметься силами надавача послуг технікою за договорами від 01.11.2024 №1 та від 02.04.2024 №02/04), включено до розрахунку загальновиробничих, а також прибутку при визначенні цінової пропозиції (договірної ціни).
З врахуванням вищенаведеного, ТОВ «ОПАЛ» наданому у складі тендерної пропозиції розрахунку договірної ціни за відповідними статтями витрат безпідставно враховано трудовитрати робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні відповідних будівельних машин (що буде залучена за договорами надання послуг), чим недотримано вимог пунктів 5.4 та 5.8 Розділу V Настанови №281 та, відповідно, недотримано вимог пункту 2 Додатку №4 до тендерної документації Замовника.
Однак, на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178, Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «ОПАЛ» (яка не відповідала умовам технічної специфікації до предмета закупівлі тендерної документації), а визначено його переможцем тендеру та укладено з ним договір про закупівлю.
Відповідно до норм пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
У частині першій статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Згідно з нормами пункту 10 Особливостей №1178 за результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Одночасно, відповідно до норм пункту 10 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Також, за нормами пункту 11 частини першої статті 10 Закону повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси публікується протягом трьох робочих днів з дня внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону. При цьому, до такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону).
Відповідно до абзацу п’ятого пункту 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №835 машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Згідно з пунктом 9 Положення №835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати: текстові дані (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML); структуровані дані (RDF, XML, JSON, CSV, XLS(X), ODS, YAML).
При цьому, до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженому у додатку до Положення №835, віднесено інформацію про закупівлі, що оприлюднюється згідно із Законом України «Про публічні закупівлі».
Моніторингом встановлено, що договір від 13.12.2024 №104/24 (далі – Договір №104/24), додатки до нього (а саме: №1 «договірна ціна», №2 «календарний графік виконання робіт», №3 «план фінансування» та №4 «інформація про ціни на матеріальні ресурси»), а також додаткова угода від 30.12.2024 №1 (далі – Додаткова угода №1) оприлюднені в електронній системі закупівель Замовником лише у форматі PDF та не оприлюднено у машинозчитувальному форматі, чим порушено вимоги пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 Закону та, відповідно, пунктів 3 та 10 Особливостей №1178.
На запит Західного офісу Держаудитслужби щодо причини не оприлюднення договору та додатків до нього, а також додаткової угоди у машинозчитувальному форматі Замовником у наданому під час моніторингу поясненні, зокрема, зазначено, що згідно з пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082 (дані – Порядок №1082), договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в ЕСЗ у форматі PDF, яким, в тому числі, керувався замовник під час оприлюднення в електронній системі договору з додатками та додатковими угодами.
Однак, як зазначено вище, за нормами пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 чинної для досліджуваної закупівлі редакції Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому, зокрема, цим Законом, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону), а також зміни до договору про закупівлю у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону) у машинозчитувальному форматі.
Одночасно, відповідно до пункту 15 Порядку №1082, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Отже, у разі розміщення в електронній системі закупівель договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) та повідомлення про внесення змін до договору у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі.