Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 19 листопада 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; наявності підстав для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування процедур закупівель, визначених Законом України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; укладання договору, його оприлюднення та відповідності вимогам законодавства; внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Добротвірського комунального підприємства «Підприємство по обслуговуванню житла»; опубліковану в електронній системі закупівель інформацію про предмет та умови закупівлі; звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; опублікований договір від 16.09.2024 №04/09/24; опубліковані разом з вказаним договором документи щодо обґрунтування проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування процедур закупівель, визначених Законом з урахуванням Особливостей №1178; додаткові угоди від 24.09.2024 №1 та від 18.11.2024 №2 до договору від 16.09.2024 №04/09/24 та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За нормами пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.
Частиною першою статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Проведеним моніторингом встановлено, що досліджувану закупівлю Замовником проведено на підставі підпункту 22 пункту 13 Особливостей №1178 шляхом укладенням договору від 16.09.2024 №04/09/24 (далі – Договір №04/09/24).
Згідно з нормами статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Також, статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї сторони має бути досягнуто згоди.
Проведеним під час моніторингу аналізом умов укладеного Договору №04/09/24 встановлено, що за умовами пункту 1.1. договору виконавець у порядку та на умовах, визначених цим договором, своїми силами і засобами на власний ризик зобов’язується виконати роботи у встановлений договором термін, а Замовник зобов’язується прийняти роботи та закінчений будівництвом об’єкт та оплатити їх вартість.
За умовами пункту 1.3. Договору №04/09/24 обсяг, зміст робіт та інші вимоги, що висуваються до робіт, що є предметом договору, визначаються умовами цього договору, а ціна робіт визначається договірною ціною, що є невід’ємною частиною договору, складеною та уточненою виконавцем.
Розрахунок договірної ціни міститься в Додатку №2 до Договору №04/09/24 (пункт 3.1 Договору №04/09/24).
У пункті 1.4. Договору №04/09/24 визначено, що детальна інформація про перелік та обсяги робіт, що підлягають виконанню в рамках договору та інші вимоги, що висуваються Замовником до робіт, наведені в Додатку 1 (Технічна специфікація).
Відповідно до пункту 2.2.3. Договору №04/09/24 виконавець гарантує досягнення показників, визначених у проєктно-кошторисній документації.
Проведеним моніторингом встановлено, що у пункті 12 (Основні архітектурно-планувальні вимоги і характеристики запроєктованого об’єкту) Технічної специфікації (Додаток №1 до Договору №04/09/24) вказано, що проєкт передбачає зокрема, наступні роботи щодо основного обладнання котельні: встановлення трьох газових котлів; встановлення трьох твердопаливних котлів (пелети, тирса, щепа).
Також, у пункті 16 (Потужність або характеристика об’єкту, виробнича програма) Технічної специфікації (Додаток №1 до Договору №04/09/24) визначено потужність та характеристики обладнання, яке заплановано встановити:
- модуль газової котельні з трьома газовими водогрійними котлами потужністю 2 МВт кожен;
- три твердопаливні водогрійні котли (пелети, тирса, щепа) потужністю 2 МВт кожен.
Водночас, у розділі ІІІ «Устаткування, меблі та інвентар» Договірної ціни (Додаток №2 до Договору №04/09/24) включено, зокрема, придбання устаткування: газової котельні 1 шт на 6,3 МВт; 4 твердопаливних котлів по 1,5 МВт.
Отже, сторонами Договору №04/09/24 не узгоджено всі його умови, а саме щодо кількості та потужності водогрійних котлів, які повинні бути встановлені при виконанні робіт за вказаним договором, що суперечить нормам статті 180 Господарського кодексу України та статті Цивільного кодексу України та, відповідно, є порушенням норм пунктів 3 та 17 Особливостей №1178 та частини першої статті 41 Закону.
З врахуванням вищенаведеного, існував ризик придбання та встановлення за укладеним договором невідповідного обладнання (котлів у невідповідній кількості та невідповідної потужності).
На запит Західного офісу Держаудитслужби щодо зазначення у додатках до Договору №04/09/24 різної кількості та потужності котлів (у Технічній специфікації (Додаток №1 до договору) та у Договірній ціні (Додаток №2 до договору), а також щодо надання інформації про те, які саме котли заплановано придбати та встановити за вказаним договором, Замовником у наданому під час моніторингу поясненні вказано, що за Договором №04/09/24 заплановано встановлення трьох газових котлів та встановлення трьох твердопаливних котлів (пелети, тирса, щепа), потужність та характеристики обладнання, яке заплановано встановити: модуль газової котельні з трьома газовими водогрійними котлами потужністю 2 МВт кожен; три твердопаливні водогрійні котли (пелети, тирса, щепа) потужністю 2 МВт кожен.
Також, у поясненні Замовник вказав, що зазначення різної кількості та потужності котлів у Технічній специфікації та у Договірній ціні до Договору №04/09/24 спричинене технічною помилкою при оприлюдненні договору, а також що з метою усунення виявлених невідповідностей між додатками до Договору №04/09/24 між сторонами укладено додаткову угоду №2 від 18.11.2024.
Так, під час моніторингу Замовником оприлюднено в електронній системі закупівель додаткову угоду №2 від 18.11.2024 до Договору №04/09/24, якою сторонами усунено розбіжність в Додатках 1 та 2 до договору, виклавши Додаток «Договірна ціна» у новій редакції (у розділі ІІІ «Устаткування, меблі та інвентар» Договірної ціни (Додаток №2 до Договору №04/09/24) зазначено про придбання газової котельні (3 газові котли по 2 МВт) та придбання 3 твердопаливних котлів по 2МВт) без зміни ціни договору (157 753 400,00 грн).
Слід зазначити, що за умовами Договору №04/09/24 договірна ціна цього договору визначена як динамічна і може уточнюватися у міру затвердження проєктної документації, в міру виконання робіт на здійснення витрат виконавця.