Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 24 жовтня 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; надання переможцем тендеру документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Червоноградського гірничо-економічного фахового коледжу (далі – Замовник) на 2024 рік (UA-P-2024-09-16-012410-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 26.09.2024; тендерну пропозицію ТОВ «Креативна фабрика «Вікторія», повідомлення про намір укладсти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «Креативна фабрика «Вікторія» як переможцем тендеру документи; договір від 04.10.2024 №29, опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з нормами пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Однак, моніторингом встановлено, що тендерна документація Замовника за досліджуваною процедурою закупівлі не містить переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та переліку документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі як окремих додатків до тендерної документації.
Таким чином, при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі Замовником не враховано чинні норми Особливостей №1178, чим порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Так, за умовами Додату №3 тендерної документації учасник обов’язково повинен оглянути об’єкт замовника, до кінцевого терміну подання пропозицій, та на підтвердження цього надати в складі тендерної пропозиції Акт обстеження об’єкта (складений у довільній формі), підписаний уповноваженими особами учасника та замовника.
Слід зазначити, що подання інформації під час проведення процедури закупівлі, відповідно до частини восьмої статті 12 Закону, здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель, замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі.
Статтею 5 Закону визначено принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Вільний доступ усім учасникам до інформації про закупівлю, забезпечується замовником відповідно до частини третьої статті 5 Закону, у тому числі інформації про обсяг робіт, технічної специфікації та інших вимог, передбачених статтею 22 Закону, виключно шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель.
Зазначеними діями (встановлення обов’язку відвідання учасником процедури закупівлі об’єкту Замовника до кінцевого терміну подання пропозицій та на підтвердження цього надати в складі тендерної пропозиції акт обстеження об’єкта, підписаний Замовником) Замовником порушено норми частини восьмої статті 12 Закону, а саме: порушено порядок взаємодії замовника та учасника, адже зазначені вище положення тендерної документації передбачають взаємодію між Замовником та учасниками поза межами електронної системи закупівель та без її використання.
Крім того, чинним законодавством не передбачено обов’язковість складання акту огляду об’єкта в паперовому вигляді, а також вчинення будь-яких дій поза межами електронної системи закупівель у період подання пропозиції.
Таким чином, Замовником складено тендерну документацію з порушенням вимог частини восьмої статті 12, абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та, як наслідок, недотримано принципів, визначених пунктами 3 та 5 частини першої статті 5 Закону.
Варто зазначити, що у постанові Касаційного адміністративного суду Верховного Суду України від 02.03.2023 у справі №640/26603/21 судом вказано, що враховуючи те, що принцип прозорості повинен застосовуватись на усіх етапах закупівель, а електронна система закупівель забезпечує, зокрема, обмін інформацією і документами саме в електронному вигляді, виключним способом взаємодії між учасниками закупівлі та замовником є електронна система закупівель. Окрім цього, в цій же постанові суду наголошено, що дана правова норма стосується як учасників так і переможця/ів торгів.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей №1178 встановлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей №1178, а також пунктів 3 та 5 частини першої статті 5, абзацу першого частини третьої статті 22 та частини восьмої статті 12 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції, надання переможцем тендеру документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення норм пунктів 3 і 28 Особливостей №1178, пунктів 3 та 5 частини першої статті 5, абзацу першого частини третьої статті 22 та частини восьмої статті 12 Закону при складанні тендерної документації.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.