Обгрунтування використання процедури
Обгрунтування для здійснення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей:
Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Пункт 37 Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості) встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Водночас згідно абзацу 5 підпункту 5 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності.
Згідно з пунктом 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Між Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради як Замовником та Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя як Виконавцем, був укладений договір № 542-01-2017 від 22.05.2017 р. про закупівлю робіт на виконання проектно-вишукувальних робіт. Відповідно до вказаного договору Замовник доручає та сплачує, а Виконавець приймає на себе виконання наступних проектно-вишукувальних робіт з розробки містобудівної документації по об’єкту «Внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківська».
В подальшому, рішенням Івано-Франківської міської ради від 15.12.2023р. № 271-39 було вирішено розробити проєкт внесення змін до генерального плану міста Івано-Франківська і Департаменту містобудування та архітектури міської ради виступити замовником розроблення цієї містобудівної документації.
Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» відносини, що виникають під час створення і використання об'єктів архітектури як об'єктів авторського права, регулюються Цивільним кодексом України, Законом України «Про авторське право і суміжні права», цим Законом та іншими законодавчими актами України.
Відповідно до статті 420 Цивільного кодексу України до об'єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать літературні та художні твори.
Відповідно до статті 433 Цивільного кодексу України, п.п. 11,15 частини 1 ст. 6 Закону України «Про авторське право і суміжні права», частини 2 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» об'єктами авторського права є твори, а саме літературні та художні твори, зокрема твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва, а також плани, креслення, пластичні твори, ілюстрації, карти та ескізи, що стосуються архітектури.
Відповідно до частини 3 статті 30 Закону України «Про архітектурну діяльність» істотною умовою договору про створення твору містобудування є правовий режим здійснення майнових прав на містобудівну документацію з планування територій після передачі її замовнику.
Відповідно до розділу 7 «Авторське право» договору № 542-01-2017 від 22.05.2017р. робота Виконавця є авторським твором. Особисті немайнові права, пов’язані з розробкою проекту, залишаються за Виконавцем. Разом з передачею робіт Виконавцем до Замовника переходять майнові права на авторський твір. За Виконавцем зберігаються наступні права: право на виконання додаткових робіт та інших робіт, пов’язаних зі зміною авторського твору.
Крім того, авторське право Державного підприємства «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя на проект твору містобудування «Внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківськ» зареєстровано Національним органом інтелектуальної власності, що підтверджується рішенням ДП «Український інститут інтелектуальної власності» (УКРПАТЕНТ) про реєстрацію авторського права на твір за заявкою від 01.06.2021 р. № с202103521, свідоцтвом про реєстрацію авторського права на твір № 105375.
Статтею 426 Цивільного кодексу України передбачено, що використання об'єкта права інтелектуальної власності іншою особою здійснюється з дозволу особи, яка має виключне право дозволяти використання об'єкта права інтелектуальної власності. Також Цивільний Кодекс України (ст. 431) визначає наслідки порушення права інтелектуальної власності, в т. ч. невизнання цього права чи посягання на нього, що тягне за собою відповідальність, встановлену цим Кодексом. Також ст. 443 Цивільного кодексу України передбачено, що використання твору здійснюється лише за згодою автора (крім випадків, передбачених законом).
Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права» суб’єкт авторського права має право використовувати твір будь-яким способом (способами), а також виключне право дозволяти або забороняти використання твору іншими особами. Способами використання твору є переробка, адаптація, аранжування та інші подібні зміни твору.
Таким чином, встановлені законодавством України умови та засоби захисту прав інтелектуальної власності обумовлюють можливість закупівлі робіт з розроблення проєкту внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківська лише у власника (автора) цього об’єкту права інтелектуальної власності.
Отже, зважаючи на вищенаведене, враховуючи статті 420, 426, 433, 443 Цивільного кодексу України, статті 6, 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права», Закон України «Про архітектурну діяльність», на підставі підпункту 5 пункту 13 Особливостей, придбання робіт з розробки містобудівної документації: «Проєкт внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківська» (розділи «Демографічний прогноз», «Збереження традиційного середовища», «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на особливий період», «Охорона навколишнього природного середовища (в обсязі Звіту про стратегічну екологічну оцінку) по місту», «План реалізації містобудівної документації») може здійснюватись шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя, оскільки вказана робота може бути виконана виключно певним суб’єктом господарювання внаслідок необхідності захисту прав інтелектуальної власності.