Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 12 листопада 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у редакції чинній на дату оголошення відкритих торгів (далі – Особливості № 1178), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію затверджену рішенням уповноваженої особи від 17.06.2024 року № 2 (далі – ТД), реєстр отриманих тендерних пропозицій від 05.08.2024, тендерну пропозицію ТОВ «МБ-БУД» (далі – Переможець), протокол про прийняття рішення уповноваженою особою щодо продовження строку розгляду тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» від 12.08.2024 №3, вимогу про усунення невідповідностей тендерної пропозиції, протокол про прийняття рішення уповноваженою особою щодо визначення переможця від 28.08.2024 № 5 та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 28.08.2024, договір підряду від 10.09.2024 №10/09-24, додаткову угоду від 24.09.2024 № 1, додаткову угоду від 03.10.2024 № 2, пояснення та документи надані Замовником від 28.10.2024 та від 07.11.2024 на запити органу державного контролю.
Аналізом інформації, розміщеної на вебпорталі Уповноваженого органу встановлено, що Переможцем торгів обрано єдиного учасника торгів - ТОВ «МБ-БУД» з ціновою пропозицією 34 555 430,50 гривень.
За результатами здійсненого моніторингу встановлено невідповідність тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» вимогам тендерної документації Замовника, з огляду на наступне.
Відповідно до вимог підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 та Додатку 6 до ТД, установлено, що учасник у підтвердження інформації, зазначеної в довідці про наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій згідно з Таблицею повинен надати, зокрема:
- декларацію про відповідність технічним регламентам 1) низьковольтного електричного обладнання (Постанова КМУ від 16.12.2015 №1067), 2) з електромагнітної сумісності обладнання (Постанова КМУ від 16.12.2015 №1077), 3) безпеки машин (Постанова КМУ від 30.01.2013 №62) та висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Декларація про відповідність повинна бути видана організацією акредитованою Національним агентством з акредитації України, для підтвердження відповідності безпеки машин (автоматизований укладальник марка PTJ-1.5, міксер для змішування гумового грануляту та крихти, електрогенератор).
Однак, у складі тендерної пропозиції Переможця не надано висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, чим порушено вимоги підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 та Додатку 6 до ТД.
Враховуючи вищевикладене, керуючись положеннями частини п’ятої статті 8 Закону № 922-VIII Північний офіс Держаудитслужби 04.11.2024 із відповідним запитом звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень з підтвердними документами щодо відповідності тендерної пропозиції учасника вимогам підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 та Додатку 6 до ТД, зокрема щодо: «....Враховуючи вищезазначене, прошу надати обґрунтовані пояснення та їх документальне підтвердження щодо того, яким чином Замовником встановлено відповідність тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» в частині надання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи?».
Так, Замовником за запит органу державного фінансового контролю надані наступні пояснення: «...Учасником було надано документальне підтвердження лише в частині надання декларацій.».
Тим самим, Замовник підтвердив відсутність у складі тендерної пропозиції учасника висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які були установлені Замовником у тендерній документації.
Поруч з тим, відповідно до вимог підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 до ТД, установлено, що учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг, визначено у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування, а також на підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ, на підтвердження права власності/володіння/користування тощо відповідним майном.
Так на виконання вищезазначеної вимоги, ТОВ «МБ-БУД» надано відомості про обладнання, матеріально-технічної бази та технології, які необхідні для виконання робі від 05.08.2024 № 20/08 відповідно до якої зазначено 30 позиції обладнання та матеріально-технічної бази, що «орендований».
Однак, у складі тендерної пропозиції відсутні документи, які підтверджують інформацію стосовно орендованої техніки (30 позицій) згідно наданої довідки ТОВ «МБ-БУД».
Враховуючи вищевикладене, Північний офіс Держаудитслужби із відповідним запитом звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень з підтвердними документами щодо відповідності тендерної пропозиції учасника вищезазначеним вимогам ТД.
Замовником надано наступні пояснення: «Відповідність тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» (далі – Учасник) вимогам підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 до тендерної документації (далі – ТД), а саме в частині документального підтвердження права власності/володіння/користування відповідним майном (обладнання й матеріально-технічної бази), зазначеної у довідці Учасника від 05.08.2024 №20/08 підтверджується довідкою від 26.07.2024 №26/07-2.».
Слід зазначити, що лист від 26.07.2024 №26/07-2 наданий ТОВ «Магнум-МВ» щодо не заперечення використання обладнання, машин та механізмів під час надання послуг ТОВ «МБ-БУД», що відповідає вимог установлених Замовником, а саме в частині надання «оригінала листа-підтвердження орендодавця, лізингодавця, або іншої особи, яка зазначена у відповідному договорі, щодо не заперечення використання його обладнання та ін. для надання послуг Учасником за предметом закупівлі на весь строк надання послуг за предметом закупівлі».
Окрім того, відповідно до підпункту 1.1. пункту 1 Додатку 3 до ТД, установлено обов’язковий перелік та кількість необхідного обладнання для надання послуг/виконання робіт, зокрема: автогрейдера, автокрана, екскаватора, котка, електростанцій пересувних, компресора пересувного, молотка відбійного, тощо.
На запит Північного офісу щодо надання пояснень стосовно: «Відповідності тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» вимогам підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 3 до ТД в частині наявності в Учасника/Субпідрядника необхідного обладнання для надання послуг/виконання робіт, зокрема: автогрейдера, автокрана, екскаватора, котка, молотка відбійного, віброущільнювача (віброплита масою понад 100кг) з відповідним документальним підтвердженням згідно вимогам Замовника?». Замовником надані пояснення, що відповідність встановлено: «….на підставі договору оренди обладнання 26/07/2024, що був наданий згідно до пункту 41 Особливостей».
Слід зазначити, що у вищезазначеному договорі, на який надає посилання Замовник, відсутній перелік обладнання, зокрема: автогрейдер, автокран, екскаватор, коток та молоток відбійний, чим, відповідно не дотримано вимоги установлені в підпункті 1.1. пункту 1 Додатку 3 до ТД.
Відповідно до вимог підпункту 2.1 пункту 2 Додатку 2 до ТД, установлено, що учасник надає довідку про наявність в учасника, працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід у відповідності до Додатку 6 (форма 2,3).
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 Додатку 2 та Додатку 6 до ТД, установлено, що учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати листи-згоди на обробку та поширення персональних даних від всіх працівників, зазначених у довідці згідно вимог п. 2.1. цього Додатку.
Так, на виконання вищезазначеної вимоги, ТОВ «МБ-БУД» у складі тендерної пропозиції надано довідки від 05.08.2024 №22/08 та довідки від 05.08.2024 № 21/08, однак, у складі тендерної пропозиції Учасника відсутні листи згоди на обробку та поширення персональних даних від всіх працівників зазначених у довідках, чим порушено вимоги Додатку 2 та Додатку 6 до ТД.
Враховуючи вищевикладене, Північний офіс Держаудитслужби із відповідним запитом звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень щодо відповідності тендерної пропозиції учасника вищезазначеним вимогам ТД.
Замовником надані наступні пояснення: «Відповідність тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» вимогам Додатку 6 до ТД, а саме в частині надання листів-згод на обробку та поширення персональних даних «від всіх працівників, зазначених у довідці згідно вимог п. 2.1. цього Додатку» відповідно до наданої довідки Учасником у складі тендерної пропозиції від 05.08.2024 № 21/08 визначено на підставі наказів про прийняття на роботу», та прикріплено файл: «Відповідь листопад з додтками.pdf».
Слід зазначити, що надані накази про прийняття на роботу, підтверджують працевлаштування працівників ТОВ «Магнум-МВ» (Субпідрядник/Співвиконавець) згідно довідки від 26.07.2024 № 26/07-4.
Таким чином, ТОВ «МБ-БУД» не надано листів згод від всіх працівників зазначених у довідці згідно вимог п. 2.1 Додатку 2 до ТД, що також підтверджують надані пояснення Замовника, чим відповідно учасником порушено вимоги Додатку 2 та Додатку 6 до ТД.
Також, слід зазначити, що у складі тендерної пропозиції надано довідку про наявність інженерно-технічних працівників ТОВ «Магнум-МВ» (Субпідрядник/Співвиконавець) від 26.07.2024 № 26/07-4, відповідно до якої, зазначено про наявність інженера-проектувальника кошторисної документації — Вознюк Н.М., однак у складі тендерної пропозиції також відсутній лист-згода на обробку та поширення персональних даних працівника.
Поруч з тим, відповідно до вимог пункту 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу 3 ТД, установлено, що учасник повинен письмово гарантувати замовнику виконати роботи (замовлені цими торгами) якісно у кількості та терміни встановлені замовником, а також необхідно зазначити що будівельні матеріали та вироби, від яких залежить якість будівельної продукції, будуть відповідати вимогам проектів, ДБН, ДСТУ та іншим нормативно-правовим актам у сфері будівництва. Гарантія має містити посилання на оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі.
Однак, Учасником торгів - ТОВ «МБ-БУД» не надано письмову гарантію Замовнику виконати роботи (замовлені цими торгами) якісно у кількості та терміни встановлені замовником, чим не дотримано вимоги пункту 6 Розділу 3 ТД.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу 3 ТД, Замовником установлено, що «учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозицій документальне підтвердження відповідності робіт (послуг) вимогам тендерної документації визначеним в Додатку 2 до тендерної документації, що включає в себе:
В складі договірної ціни Підрядник надає Замовнику скановану з оригіналу та підписом уповноваженої особи відповідно, наступну документацію:
- договірну ціну;
- пояснювальну записку;
- локальні кошториси;
- підсумкову відомість ресурсів;
- розрахунок загальновиробничих витрат до локальних кошторисів;
- розрахунок кошторисної заробітної плати (згідно з Порядком розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів, затвердженим Наказом Мінрегіону від 20.10.2016 р. № 281 (зі змінами));
- лист-погодження в довільній формі виконати власними силами (або із залученням субпідрядників/співвиконавців) та засобами роботи відповідно до технічного завдання, наведеного замовником в Додатку 2 до тендерної документації;
- календарний графік виконання робіт із зазначенням переліку видів робіт та строків;».
Разом з тим, вимогами пункту 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу 3 ТД, Замовником передбачено, що Ціна тендерної пропозиції є динамічною, та при цьому, розрахунок ціни тендерної пропозиції та кошториси, мають бути надані додатково в електронній формі, у вигляді окремого файлу (файлів) у програмному комплексі АВК-5, або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін.
Так, у складі тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» надано динамічну Договірну ціну (файл «35.1Договірна ціна (ДЦ).PDF»), а також розрахунки до неї у сканованому з оригіналу вигляді та з підписом уповноваженої особи.
Однак, у складі тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» відсутній «наданий додатково» розрахунок ціни тендерної пропозиції /кошториси в електронній формі, у вигляді окремого файлу (файлів) у програмному комплексі АВК-5, або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін.
Враховуючи вищевикладене, Північний офіс Держаудитслужби із відповідним запитом звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень з підтвердними документами щодо відповідності тендерної пропозиції учасника вищезазначеним вимогам ТД.
Замовником надані наступні пояснення: «Відповідність тендерної пропозиції ТОВ «МБ-БУД» вимогам пункту 6 Розділу 3 ТД надано довідкою №21/08-2 від 21 серпня 2024 року.».
Відповідно до вищезазначеної довідки зазначено наступне: «ТОВ «Магнум-МВ»…у разі потреби надає доступ до виконання Програмного комплекс АВК-5 для директора ТОВ «МБ-БУД»…».
Таким чином, ТОВ «МБ-БУД» у складі пропозиції не надано кошториси в електронній формі, у вигляді окремого файлу (файлів) у програмному комплексі АВК-5, або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін, чим не дотримано вимоги пункту 6 Розділу 3 ТД.
Разом з тим, відповідно до пункту 1 Додатку 2 до ТД, Замовником установлено, що ціну тендерної пропозиції слід визначати відповідно до вимог проекту щодо термінів закінчення робіт, технології виконання робіт, використання конкретних матеріалів і конструкцій, якості будівельно-монтажних робіт, а також з дотриманням діючих норм і правил виконання будівельно-монтажних робіт, технічною експлуатації будівельної техніки і безпечних умов праці. До ціни тендерної пропозиції включаються податки і збори, обов’язкові платежі, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством, а також інші витрати, передбачені для робіт даного виду згідно з чинним законодавством та тендерною документацією.
Так, наказом Міністерства розвитку громад та територій України «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» від 01.11.2021 № 281, затверджено Настанову з визначення вартості будівництва, відповідно до пункту 5.31 якої установлено, що за динамічної договірної ціни — не враховується кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються.
Натомість, у Договірній ціні ТОВ «МБ-БУД» враховано кошти на покриття ризиків у сумі 490 164,25 гривень, чим порушено вимоги пункту 1 Додатку 2 до ТД.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Крім того, відповідно до вимог встановлених у пункті 3 Додатку 3 («Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності ПЕРЕМОЖЦЯ вимогам, визначеним у пункті 47 Особливостей») до ТД, Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотирьох днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених підпунктами 3, 5, 6, 12 пункту 47 Особливостей.
Так, моніторингом установлено, що Замовником 28.08.2024 оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та визначено переможцем торгів - ТОВ «МБ-БУД».
Слід зазначити, що відповідно до пункту 37 частини першої статті 1 Закону № 922- VIII, установлено, що учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Разом з тим, відповідно до пункту 18 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII, установлено, що переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.
Однак, ТОВ «МБ-БУД», як переможцем торгів, не надано, шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель, документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей № 1178, у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, чим порушено вимоги Додатку 3 до ТД та вимоги пункту 47 Особливостей № 1178.
Згідно з абзацом 3 підпункту 3 пункту 44 Особливостей № 1178, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та пункту 47 цих Особливостей.
Однак, Замовником, на порушення вимог підпункту 2 та підпункту 3 пункту 44 Особливостей № 1178, не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «МБ-БУД», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а також як таку, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та пункту 47 цих Особливостей, а, натомість, укладено договір на суму 34 555 430,50 гривень з ПДВ.
Крім того, згідно з підпунктом 1 пункту 51 Особливостей № 1178, відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями.