Кваліфікований електронний підпис накладено.
Зміст
Розглянувши висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за ID: UA-2024-07-17-009918-a «Капітальний ремонт елементів благоустрою міжбудинкового проїзду на вул.600-річчя Борислава, 16-18 в м. Борислав Львівської області» повідомляємо наступне:
По-перше,
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до вимог пункту 24 Особливостей №1178 замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Пунктом 26 Особливостей №1178 визначено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей. Зокрема, відповідно до пункту 7 частини другої статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію щодо умови оплати.
Твердження про те, що «Проведеним моніторингом встановлено, в оприлюдненому Замовником оголошенні про проведення закупівлі UA-2024-07-17-009918-a зазначено наступні умови оплати договору (порядок здійснення розрахунків): післяоплата в розмірі 100 відсотків протягом 15 календарних днів після виконання робіт. Водночас, за умовами Проєкту договору про закупівлю робіт (пункт 4.1 розділу 4 «Порядок здійснення оплати»), що міститься у Додатку №5 до тендерної документації у разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за виконані роботи здійснюється протягом 20 календарних днів з дати отримання Замовником бюджетного призначення на свій банківський рахунок» не відповідає дійсності, адже, відповідно до пункту 4.1. Проекту договору:
«Оплата здійснюється Замовником на підставі ч.1 ст.49 Бюджетного кодексу України – лише за фактично виконані роботи на підставі належним чином оформлених документів Виконавця (Акту прийому - передачі виконаних робіт) протягом 15 календарних днів..
У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за виконані роботи здійснюється протягом 20 календарних днів з дати отримання Замовником бюджетного призначення на свій банківський рахунок. Датою оплати вважається дата списання грошових коштів з поточного рахунку Замовника.».
Таким чином, як і оголошення, так і Проект договору містить вказівки про те, що оплата здійснюється протягом 15 календарних днів після виконання робіт. Проектом договору окремо, додатково, передбачена ситуація коли виникає затримка бюджетного фінансування, лише тоді розрахунок за виконані роботи здійснюється протягом 20 календарних днів з дати отримання Замовником бюджетного призначення на свій банківський рахунок.»
По-друге,
Відповідно до вимог пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до норм чинної для досліджуваної процедури закупівлі редакції Особливостей №1178 тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Моніторингом встановлено, що в основній частині тендерної документації (частина 6.3 «Проєкт договору про закупівлю» розділу 6) Замовником вимагається від переможця процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю надання відповідної інформації про право підписання договору про закупівлю.
Твердження про те, що у жодному з додатків тендерної документації не визначено переліку документів чи інформації, які переможець процедури закупівлі повинен надати на підтвердження права підписання договору, не відповідає дійсності з огляду на наступне:
Розділ 4. Інші документи, які повинні надати Учасники в складі тендерної пропозиції Додатку 1 до тендерної документації, а саме пункт 1 «Правомочність на укладення договору про закупівлю та підписання пропозиції» містить вимоги:
«Для юридичних осіб
1.1. Повноваження щодо підпису документів тендерної пропозиції уповноваженої особи учасника процедури закупівлі - юридичної особи підтверджується: для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів – розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення та/або протокол зборів засновників та/або рішення засновника тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності – довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність.
1.2. Сканована з оригіналу копія Статуту із змінами (в разі їх наявності) або іншого установчого документу. У разі, якщо учасник здійснює діяльність на підставі модельного статуту, необхідно надати копію рішення засновників про створення такої юридичної особи.
У разі, якщо державна реєстрація учасника була здійснена після 01.01.2016 року, то учасник має право надати опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення державної реєстрації юридичної особи із зазначенням унікального коду, що дає можливість доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі до установчих документів юридичної особи. В описі документів повинні бути зазначені: унікальний код, веб-сайт за яким Замовник має можливість перевірити установчі документи юридичної особи, дата формування витягу, а також підпис та ініціали державного реєстратора, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи.
Для фізичних осіб-підприємців:
1.3. Повноваження учасника – фізичної особи, у тому числі фізичної особи-підприємця підтверджується поданням в складі тендерної пропозиції паспорта громадянина України або двосторонньої копії паспорта громадянина України у випадку, якщо такий паспорт оформлено у формі картки, що містить безконтактний електронний носій та копією Витягу про місце реєстрації, що відповідно до норм чинного законодавства України є невід’ємним додатком до ID-карти, або копією іншого документа, передбаченого ст.13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від №549VI 20.11.2012р. (зі змінами та доповненнями); довідкою про присвоєння ідентифікаційного коду;
Учасник-нерезидент повинен надати зазначені у цій тендерній документації документи з урахуванням особливостей законодавства країни, в якій цей учасник зареєстрований (аналоги документів). У разі подання аналогу документу або у разі відсутності такого документу та його аналогу учасник-нерезидент повинен додати до тендерної пропозиції пояснювальну записку. Для підтвердження дійсності оригіналів офіційних документів з метою використання їх на території України, документи повинні бути легалізовані у встановленому порядку або засвідчені спеціальним штампом «Apostille» (апостиль), якщо країна, в якій цей учасник зареєстрований, підписала відповідну конвенцію, крім випадку, якщо існують угоди між двома або декількома державами, які відміняють або спрощують зазначену процедуру або звільняють сам документ від легалізації.
Документи легалізуються учасниками торгів – іноземними суб’єктами господарювання наступним чином:
а) за спрощеною процедурою проставлення Апостиля (Apostille) відповідно до статей 3 та 4 Гаазької Конвенції від 05.10.1961р.
б) або за процедурою консульської легалізації відповідно до Віденської Конвенції «Про консульські зносини» 1963 року
в) або завірений нотаріально (в разі, якщо документ не потребує легалізації згідно з міжнародною угодою (конвенцією тощо) між Україною та країною-учасника торгів) та в такому випадку надається лист-роз‘яснення, складений в довільній формі, за підписом уповноваженої особи учасника, з посиланням на відповідну міжнародну угоду (конвенцію тощо) між Україною та країною-учасника торгів, згідно з якою документ не потребує легалізації.
*У разі якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання.»
Як видно із назви пункту «Правомочність на укладення договору про закупівлю та підписання пропозиції» цей перелік документів підтверджує не лише повноваження щодо підпису тендерної пропозиції, а й повноваження щодо права підписання договору.
Таким чином, Замовником у повній мірі виконано вимоги у цій частині.
Додатково слід відмітити, що у потенційних учасників процедури закупівлі не постало питань про те який саме перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, жодних звернень через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або вимог щодо усунення порушення під час проведення тендеру не надходило. Відповідно до пункту 5.2.1. Тендерної документації, відсутність будь-яких запитань або уточнень стосовно змісту та викладення вимог тендерної документації з боку учасників процедури закупівлі, які отримали цю документацію у встановленому порядку, означатиме, що учасники процедури закупівлі, що беруть участь в цих торгах, повністю усвідомлюють зміст цієї тендерної документації та вимоги, викладені Замовником при підготовці цієї закупівлі.
По-третє,
Згідно з пунктом 8 частини другої статті 22 Закону тендерна документація повинна містити проект договору про закупівлю. Одночасно, відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Моніторингом встановлено, що за умовами пункту 13.1 розділу 13 «Додатки до договору» Проєкту договору про закупівлю робіт невід’ємною частиною договору є Додаток №1 – Договірна ціна. Проте, відповідно до пункту 5.1. розділу 5 «Виконання робіт» Проекту договору визначено, що строк виконання робіт – до 31.12.2025 року, якщо інше не встановлено Календарним графіком виконання робіт (Додаток №2, який є невід’ємною частиною цього договору). Частиною другою статті 180 Господарського кодексу України від 16.01.2003 №436-IV (далі – ГК України) визначено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Відповідно до частини першої статті 323 ГК України договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до закону. Так, згідно порядку укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668 «Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі – Постанова КМУ №668). Пунктом 17 Постанови КМУ №668 визначено, що невід'ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду. Крім того, відповідно до пункту 83 Постанови КМУ №668 фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду. План фінансування будівництва складається на підставі титулу будови (об'єкта), проекту організації будівництва з урахуванням календарних графіків виконання робіт і порядку проведення розрахунків за виконані роботи. Також, за нормою пункту 84 Постанови КМУ №668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Твердження про те, що в Проекті договору про закупівлю не визначено як невід'ємну частину договору План фінансування робіт, чим недотримано вимоги пунктів 83 та 84 Постанови КМУ №668. Як наслідок, відсутність Календарного графіку виконаних робіт та Плану фінансування робіт при укладанні договору за результатами процедури закупівлі UA-2024-07-17-009918-a призведе до порушення Замовником вимоги пунктів 17, 83 та 84 Постанови КМУ №668 та, відповідно, недотримання вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей №1178, а також частини 1 статті 41 Закону. не відповідає дійсності, оскільки:
1. Відповідно до пункту 5.1. Проекту договору «Строк (термін) виконання робіт – до 31.12.2025 року, якщо інше не встановлено Календарним графіком виконання робіт (Додаток №2, який є невід’ємною частиною цього договору).». Тобто, Проект договору прямо містить вказівку про те, що Календарний графік виконання робіт є невід’ємною частиною цього договору.
2. Відповідно до пункту 3.2. Проекту договору «Сума зобов’язань Замовника можуть коригуватися в межах ціни цього Договору при зміні напрямків використання бюджетних коштів відповідно до планів фінансування (розпоряджень Кабінету Міністрів України, облдержадміністрації, інших розпорядників коштів), що буде визначатися додатковими угодами.», тобто Проект договору передбачає наявність плану фінансування.
3. Окрім цього, основні вимоги до договору не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Замовник залишає за собою право змінювати основні вимоги до договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства щодо закупівель за державні кошти. Тобто, під час укладення договору сторони доповнюють його проект в залежності від специфіки предмету закупівлі не змінюючи істотних умов та з урахуванням вимог чинного законодавства.
Таким чином, Замовником у жодній мірі не порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178. Відповідно, у Замовника відсутні підстави передбачені підпунктом 2 пункту 50 Особливостей № 1178 для відміни відкритих торгів.