Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 29 вересня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); внесення змін до тендерної документації; розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ХАРКІВОБЛЕНЕРГО" (далі – Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерна документація, затверджена рішенням уповноваженої особи від 03.07.2024 року; зміни до тендерної документації; реєстр отриманих тендерних пропозицій від 01.08.2024 року, тендерну пропозицію учасника ТОВ «Виробниче об'єднання «СТЕКС», протокол розкриття тендерних пропозицій від 01.08.2024; протокол уповноваженої особи Замовника від 28.08.2024 № 11/28/08- ПР-УО-Я, договір від 04.09.2024 № Щ9850 (далі – Договір), пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель від 18.10.2024.
Моніторингом розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Виробниче об'єднання "СТЕКС" встановлено наступне.
Відповідно до пункту 1 Додатка 1 до тендерної документації «Кваліфікаційні критерії та документи, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям» учасник повинен надати довідку в довільній формі з інформацією про виконання аналогічних за предметом закупівлі договору (-ів) із зазначенням контрагента та його контактних осіб (прізвище, ім’я по-батькові, посада та контактний телефон).
Для підтвердження вказаної інформації учасник повинен надати копію (-ї) виконаного (-их) аналогічного (-их) за предметом закупівлі договору (-ів), копії документів, що підтверджують виконання і проведення розрахунків за договором (-ами).
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 1 Закону, предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до оприлюдненої Замовником інформації, предмет закупівлі визначено за кодом ДК 021-2015: 34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби.
При цьому, учасник на виконання вимоги Замовника про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), надав договір поставки № 2063 від 23.06.2022, відповідно до якого предмет договору за ДК 021:2015 віднесено до 38540000-2 – випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати, що не відповідає коду ДК за предметом закупівлі 34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 15.10.2024 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації щодо надання пояснення, стосовно того, яким чином Учасником процедури закупівлі ТОВ "Виробниче об'єднання "СТЕКС" виконано вимоги тендерної документації Замовника.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 18.10.2024 Замовник оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель наступного змісту: Відповідно до предмету закупівлі «Лабораторії кабельні пересувні на базі автомобіля Renault Master» Учасником закупівлі, на виконання вимог тендерної документації, у складі своєї пропозиції було надано аналогічний договір (договір поставки аналогічного товару) № 2063 від 23.06.2022 підписаний між АТ «Полтаваобленерго» та ТОВ «Виробничим об’єднанням «СТЕКС». Предметом даного договору є «Кабельна електролабораторія КАЕЛ-3» на базі Fiat Ducato (або аналог).
Вищезазначене, в повній мірі відповідає встановленому кваліфікаційному критерію тендерної документації, наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) – саме за предметом, вказаному в договорі поставки аналогічного товару, та ніяким чином не порушує вимоги пункту 3 частини 2 статті 16 Закону та пункту 3 Порядку №708 від 15.04.2020.».
Однак, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт не виконання Учасником процедури закупівель ТОВ "Виробниче об'єднання "СТЕКС" вимог пункту 1 Додатка 1 до тендерної документації «Кваліфікаційні критерії та документи, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям».
Таким чином, в складі тендерної пропозиції ТОВ "Виробниче об'єднання "СТЕКС" наданий документ, що підтверджує відповідність товару «Кваліфікаційні критерії та документи, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям» не відповідає вимогам тендерної документації Замовника.
Однак, Замовник не виявив вищезазначених невідповідностей та на порушення пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість учаснику ТОВ «Виробничим об’єднанням «СТЕКС» усунути такі невідповідності в інформації та/або документах у складі своєї тендерної пропозиції, а також не дотримався принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Моніторингом відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; встановлено наступне.
Відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Замовником здійснюється закупівля:
- Лабораторії кабельної пересувної КАЕЛ-5 на базі автомобіля Renault Master (або аналог), технічні характеристики стосовно якої викладені у додатку 2.1 до тендерної документації,
- Лабораторії кабельної пересувної ЕТЛ-35К на базі автомобіля Renault Master (або аналог) технічні характеристики стосовно якої викладені у додатку 2.2 до тендерної документації.
У складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «Виробничим об’єднанням «СТЕКС» надано наступні документи:
ТЕХНІЧНУ ПРОПОЗИЦІЮ, де зазначено характеристики KAEL-5 згідно загальних вимог, технічні параметри KAEL-5 (технічна частина); технічні параметри автомобіля RENAULT MASTER (файл «36 Довідка додаток 2.1.pdf»)
ТЕХНІЧНУ ПРОПОЗИЦІЮ, де зазначено характеристики ЕТЛ-35К згідно загальних вимог, технічні параметри ЕТЛ-35К (технічна частина), Технічні параметри автомобіля RENAULT MASTER (файл «37 Довідка додаток 2.2.pdf»).
При цьому, відповідно до пункту 1.1 Договору, Продавець зобов’язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, поставити товар, зазначений в Специфікації (Додаток №1 до Договору), та за умов його відповідності Технічній специфікації KAEL-5 (Додаток №2 до Договору) та Технічній специфікації ETL-35 (Додаток №3 до Договору) що є невід?ємною частиною даного Договору.
Однак, проведеним співставленням ТЕХНІЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ учасника щодо характеристик KAEL-5 з Додатком 2 до Договору встановлено, що Додатком №2 до договору не передбачено характеристики KAEL-5 згідно загальних вимог та технічні параметри автомобіля RENAULT MASTER.
Аналогічно, проведеним співставленням ТЕХНІЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ учасника щодо характеристик ETL-35 з Додатком 3 до Договору встановлено, що Додатком до договору не передбачено характеристики KAEL-5 згідно загальних вимог та технічні параметри автомобіля RENAULT MASTER.
При цьому, відповідно до пункту 18 Особливостей, умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 15.10.2024 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби від 18.10.2024 Замовник оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель наступного змісту: «…Пунктом 3 «Проект договору про закупівлю» розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації на закупівлю «Лабораторії кабельні пересувні на базі автомобіля Renault Master» встановлено: «Доповнення умовами, якщо вони не визначені проектом Договору здійснюється під час укладення Договору».
Так, в додатках №2 та №3 до договору від 04.09.2024 № Щ9850 додатково було зазначено основні «Технічні параметри KAEL-5 (технічна частина)» та «Технічні параметри ЕТЛ-35К (технічна частина)». Відповідні додатки були оформлені до договору за взаємною згодою сторін договору та не суперечать чинному законодавству.
Стосовно відсутності перелічених параметрів автомобіля RENAULT MASTER повідомляємо наступне. Учасником закупівлі в повній мірі у складі своєї пропозиції було підтверджено всі необхідні вимоги до параметрів автомобіля RENAULT MASTER.»
Однак, зазначене пояснення не спростовує наявність порушення, оскільки відповідно норм частини четвертої статті 180 Господарського кодексу України: умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов'язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу.
Також, згідно положень частини другої статті 857 Цивільного кодексу України виконана робота має відповідати якості, визначеній у договорі, або вимогам, що звичайно ставляться, на момент передання її замовникові. Замовником розроблено та затверджено тендерну документацію, зокрема Додаток 2.1 та Додаток 2.2 до тендерної документації, де міститься інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Поряд з цим, пунктом 18 Особливостей визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, що не забезпечено замовником.
При цьому, відповідно до підпункту 2 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю послуги є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих Особливостей.
Таким чином, замовником укладено Дговір з порушенням вимог пункту 18 Особливостей.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби зобов’язує вжити заходи щодо усунення порушення шляхом приведення додатку № 2 та Додатку № 3 до Договору від 04.09.2024 № Щ9850 у відповідність з умовами тендерної пропозиції, а також здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.