Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 18 липня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Відділу освіти, культури, молоді та спорту Старосілецької сільської ради (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, затверджена протокольними рішеннями уповноваженої особи від 30.05.2024 № 12 та від 21.06.2024 № 14, рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель як органу оскарження (далі – колегія АМКУ) від 18.06.2024 року № 10547-р/пк-пз, тендерна пропозиція учасника ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ», тендерна пропозиція переможця ТОВ «ТЕПЛО ПОЛІССЯ», повідомлення щодо обґрунтування аномально низької ціни від 27.06.2024, протокольні рішення уповноваженої особи від 28.06.2024 № 16 та від 01.07.2024 № 17, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 01.07.2024, договір про закупівлю від 12.07.2024 № 01/07, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 15.07.2024, інформація з власного веб-сайту за посиланням: https://starosilecka-gromada.gov.ua/news/1721043870/.
За результатами проведеного моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що в порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника не містить по батькові посадової особи Замовника (Ірина Багінська), уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками.
На запит посадової особи органу державного фінансового контролю, Замовник 17.06.2024 надав наступне пояснення: «Уповноваженою особою помилково у тендерній документації не зазначено по батькові посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками».
Таким чином, Замовник підтверджує, що тендерна документація Замовника не містить по батькові посадової особи Замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками, та не спростовує виявлене порушення.
Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій від 26.06.2024 до участі у процедурі закупівель подано тендерні пропозиції від двох учасників: ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» та ТОВ «ТЕПЛО ПОЛІССЯ».
Протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 28.06.2024 № 16 відхилено від участі у торгах тендерну пропозицію подану ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ», а протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 01.07.2024 № 17 визнано переможцем тендерну пропозицію подану ТОВ «ТЕПЛО ПОЛІССЯ».
Разом з тим, відповідно до протокольного рішення уповноваженої особи Замовника від 28.06.2024 № 16 встановлено, що тендерну пропозицію ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» відхилено від участі у процедурі закупівлі з підстави відсутності в складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» документу, передбаченого абзацом другим пункту 2.1. РСТ УРСР 1297-82 «Напівбрикети торф’яні. Технічні умови», який виданий на напівбрикети торф’яні.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
В свою чергу, відсутність документу, передбаченого абзацом другим пункту 2.1. РСТ УРСР 1297-82 «Напівбрикети торф’яні. Технічні умови», який виданий на напівбрикети торф’яні, не призводить до зміни предмета закупівлі та може бути усунена шляхом виправлення такої невідповідності.
Однак, Замовником в порушення вимог пункту 43 Особливостей, не розміщено в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» невідповідностей у тендерній пропозиції.
Враховуючи вищевикладене, Замовником в порушення вимог передбачених пунктом 44 Особливостей та пунктом 3 розділу 5 тендерної документації, безпідставно відхилено тендерну пропозицію подану ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ».
На запит посадової особи органу державного фінансового контролю, Замовник 17.06.2024 надав наступне пояснення: «Замовник не має права розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель стосовно відсутності у складі тендерної пропозиції учасника документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі. У паспорті якості міститься інформація про технічні та якісні характеристики товару, його назву, відсутність відповідного документу, або навіть невідповідність його вимогам тендерної документації є прямою підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника».
Однак, вказане не спростовує виявлене порушення, оскільки відсутність одного документу (паспорту якості) не змінює предмет закупівлі (найменування товару, марки, моделі тощо), запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Враховуючи вищевикладене, моніторингом установлено, що Замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» на умовах не передбачених пунктами 43 та 44 Особливостей та визначив переможцем тендерну пропозицію учасника ТОВ «ТЕПЛО ПОЛІССЯ», що за результатами аукціону була дорожчою на 730 252,00 грн або 52,77 % (2 114 052,00 грн – 1 383 800,00 грн), що не відповідає принципам публічних закупівель, зокрема, об’єктивності та неупередженості визначення переможця процедури закупівлі, максимальній економії, ефективності та пропорційності, що закріплені в статті 5 Закону.
Разом з тим, відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Слід відмітити, що моніторинг закупівлі щодо порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду колегії АМКУ, не здійснювався.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що тендерна документація не відповідає нормам пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника торгів ТОВ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ», установлено порушення вимог пунктів 43 та 44 Особливостей, що призвело до порушення принципів здійснення публічних закупівель, дотримання яких передбачено пунктом 3 Особливостей та статтею 5 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ТЕПЛО ПОЛІССЯ», своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством - порушень не встановлено.