Вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
27.05.2024 15:02
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Вид забезпечення тендерної пропозиції: електронна банківська гарантія. Розмір забезпечення тендерної пропозиції відповідно до ч. 1 статті 25 Закону складає 2% очікуваної вартості закупівлі та становить суму в розмірі: 58 991 грн, 00 коп. (п’ятдесят вісім тисяч дев’ятсот дев’яносто одна гривня 00 копійок). Умови надання забезпечення тендерних пропозицій відповідно до пункту 2 розділу ІІІ тендерної документації.
Розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
27.05.2024 15:02
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю становить: 4% (чотири відсотки) від ціни договору. Вид надання забезпечення виконання договору про закупівлю: гарантія у вигляді забезпечувального (гарантійного) платежу. Умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до пункту 6 розділу VI тендерної документації.
Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, не була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
27.05.2024 15:02
Значення, яке очікується
Так
Група вимог
Учасник юридична особа підтверджує, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Суб’єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України 'Про захист економічної конкуренції', у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів
Відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
27.05.2024 15:02
Значення, яке очікується
Так
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань' (крім нерезидентів)
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
27.05.2024 15:02
Значення, яке очікується
Так
Вимога
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи — учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника
Замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі
Львівське комунальне автотранспортне підприємство №1
Повна назва (англійською мовою)
Lviv municipal motor transport enterprise 1
Поштовий індекс
79066
Країна
Україна
Область або регіон
Львівська область
Населений пункт
Львів
Адреса
Грунтова 1б
Моніторинги
Об'єкт моніторингу
Унікальний номер об'єкту моніторингу
UA-M-2024-09-11-000027
Дата створення проекту
11.09.2024 12:14
Статус
порушення виявлені
Дата публікації моніторингу
11.09.2024 16:14
Дата публікації висновку про результати
03.10.2024 12:48
Дата завершення усунення порушень
18.10.2024 00:00
Дата завершення моніторингу
03.10.2024 00:00
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу
Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівел
Етапи закупівельного процесу
Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
11.09.2024 № 192
Львів
Про початок моніторингу
процедур закупівель/закупівель
Відповідно до статті 2 та статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», з врахуванням пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23.
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель/закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель/закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
В.о. начальника Володимир ВОЇНСЬКИЙ
Додаток до наказу Західного офісу Держаудитслужби від 11.09.2024 № 192.
Витяг з переліку процедур
закупівель/закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі/закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі/закупівлі, унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу: 5. UA-2024-05-27-008357-a, 27.05.2024. Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Заступник начальника
відділу контролю у сфері закупівель Галина ГАВЧАК
встановлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї
встановлено порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 02 жовтня 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; виконання Замовником рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Орган оскарження).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Львівського комунального автотранспортного підприємства №1 (далі – Замовник) на 2024 рік (UA-P-2024-05-27-008775-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; опубліковану в електронній системі закупівель інформацію щодо оскарження ФОП Фельчином С.О. порядку проведення Замовником процедури закупівлі (умов тендерної документації) та прийняття Органом оскарження рішення за результатами розгляду такої скарги (скарга UA-2024-05-27-008357-a.b1, рішення від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз); опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запит органу державного фінансового контролю.
З врахуванням розгляду Органом оскарження вищевказаної скарги та прийняття рішення від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз, моніторинг щодо питань, порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду Органом оскарження, не проводився.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Проведеним моніторингом встановлено, що 01.06.2024 ФОП Фельчином С.О. подано скаргу до Органу оскарження щодо умов проекту договору, які міститься у Додатку 3 до тендерної документації в частині відповідальності сторін, а саме застосування розміру пені та штрафу, що не узгоджуються з нормами Господарського кодексу України.
За результатами розгляду вищевказаної скарги Органом оскарження прийнято рішення від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз (в електронній системі закупівель резолютивна частина рішення оприлюднена 18.06.2024, повне рішення – 20.06.2024), у якому Замовника зобов’язано внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2024-05-27-008357-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення.
Відповідно до норм пункту 55 Особливостей №1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
За нормою частини двадцять другої статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Одночасно, відповідно до частини двадцять другої статті 18 Закону, якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
У пункті 67 Особливостей №1178 визначено, що у разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це органу оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
Моніторингом встановлено, що станом на час прийняття рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі та оприлюднення відповідного повідомлення про початок моніторингу інформація щодо виконання рішення Органу оскарження від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз Замовником в електронній системі закупівель не розміщена.
У наданому під час моніторингу поясненні, на запит Західного офісу Держаудитслужби щодо причин невиконання рішення Органу оскарження, Замовник повідомив, зокрема, що не погоджуючись із рішенням Органу оскарження ним 04.07.2024 оскаржено таке рішення до Київського окружного адміністративного суду (№ судової справи 320/41435/24, № провадження П/320/41436/24).
До наданого пояснення Замовником додано документальне підтвердження щодо надсилання 04.07.2024 (на 17-й день з дня прийняття рішення №10450-р/пк-пз) позовної заяви з додатками до Київського окружного адміністративного суду.
Аналізом наявної інформації, що міститься у публічному доступі на офіційному сайті Судової влади України (https://court.gov.ua/fair/) щодо справи №320/41435/24 встановлено, що Київським окружним адміністративним судом позовну заяву Замовника про визнання протиправним та скасування рішення Органу оскарження від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз зареєстровано 31.08.2024 (на 75-й день з дня прийняття рішення №10450-р/пк-пз), провадження у справі відкрито 23.09.2024. Ухвала про відкриття провадження у справі №320/41435/24 оприлюднена 26.09.2024 в Єдиному державному реєстрі судових рішень (https://reyestr.court.gov.ua/).
На час завершення моніторингу інформація про прийняття Київським окружним адміністративним судом рішення у вищевказаній справі відсутня, з врахуванням чого дослідити в повному обсязі питання виконання Замовником рішення Органу оскарження від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз є неможливим.
Відповідно до норм пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Моніторингом встановлено, що за умовами частини 3 розділу VI тендерної документації Замовника переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом.
Однак, за нормами пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Таким чином, норми частини другої статті 41 Закону (у якій визначена вимога про надання переможцем процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю копії ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом) під час проведення досліджуваної процедури закупівлі не застосовувалися.
Вимога щодо надання переможцем під час укладення договору копії ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом, у пункті 17 Особливостей №1178, відсутня.
Таким чином, при складанні тендерної документації Замовником порушено норми пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 та абзацу першого частини третьої статті 22 Закону (включивши до тендерної документації інформацію, вимоги щодо надання якої не передбачені законодавством).
Слід зазначити, що відповідно до оприлюдненої в електронній системі закупівель інформації (оголошення про проведення процедури закупівлі, тендерна документація) кінцевий строк подання тендерних пропозицій за процедурою закупівлі UA-2024-05-27-008357-a визначено – 05.06.2024, а згідно умов тендерної документації (частина 4 розділу ІІІ) тендерні пропозиції вважаються дійсними 120 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
З врахуванням неоприлюднення на час завершення моніторингу (02.10.2024) змін до оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерної документації, а також вимоги до учасників процедури закупівлі щодо продовження строку дії тендерних пропозицій, строк дії тендерних пропозицій завершується 03.10.2024.
При цьому, за нормами пункту 49 Особливостей №1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції.
Крім того, відповідно до пункту 49 Особливостей №1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
Таким чином, з огляду на невиконання Замовником рішення Органу оскарження від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз, оскарження такого рішення в судовому порядку та відсутності станом на 02.10.2024 рішення суду за результатми розгляду судової справи №320/41435/24, а також завершення строку дії тендерних пропозицій 03.10.2024, укладення договору за досліджуваною процедурою закупівлі відповідно до норм пункту 49 Особливостей №1178 (протягом строку дії тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі) є неможливим.
Слід зазначити, що аналізом наявної в електронній системі закупівель інформації щодо закупівель Замовника встановлено, що Замовником у вересні 2024 року оголошено ще одну процедуру закупівлі (ID: UA-2024-09-23-009650-a) за предметом «Автомобільні радіатори (радіатори для автобусів Електрон А18501, МАЗ 203069, ЧАЗ А081.10, Атаман А092Н6)» очікуваною вартістю 3 762 050,00 грн (закупівля станом на 02.10.2024 перебуває на етапі «кваліфікація переможця»).
Відповідно до норм пункту 50 Особливостей №1178 замовник відміняє відкриті торги у разі: відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг; неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель; скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг; коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей №1178 встановлено порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 та абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178 – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи на їх усунення у встановленому законодавством порядку та вжити заходи, передбачені пунктом 50 Особливостей №1178.
Крім того, вжити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 та абзацу першого частини третьої статті 22 Закону при складанні тендерної документації.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація, що свідчить про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель згідно висновку Західного офісу Держаудитслужби від 03.10.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-05-27-008357-a
Відповідно до статті 19 Конституції України, абзацу 2 статті 2, статті 5 Закону України від 26.01.1993 № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та частини 5 статті 8 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), в межах здійснення Західним офісом Держаудитслужби моніторингу закупівлі за ID: UA-2024-05-27-008357-a, яка здійснюється Львівським комунальним автотранспортним підприємством №1 (далі – Замовник), виникла необхідність в отриманні пояснень.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати пояснення з наступного питання:
1. Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування, очікуваної вартості, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість ?
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливостей №1178).
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 55 Особливостей №1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
За нормою частини двадцять другої статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
За результатами розгляду скарги ФОП ФЕЛЬЧИН С.О. до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - Орган оскарження) щодо порушення Замовником порядку проведення закупівлі Органом оскарження винесено рішення від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз, яким зобов’язано Замовника внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі за № UA-2024- 05-27-008357-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати пояснення з наступного питання:
2. Надати документальне підтвердження виконання Замовником рішення Органу оскарження від 17.06.2024 №10450-р/пк-пз про внесення змін до тендерної документації за процедурою закупівлі за № UA-2024- 05-27-008357-a?
Пояснення необхідно надати через інформаційно–телекомунікаційну систему закупівель «ProZorro» протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Відповідно до вимог статті 3511 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Відповідно до статті 19 Конституції України, абзацу 2 статті 2, статті 5 Закону України від 26.01.1993 № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та частини 5 статті 8 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), в межах здійснення Західним офісом Держаудитслужби моніторингу закупівлі за ID: UA-2024-05-27-008357-a, яка здійснюється Львівським комунальним автотранспортним підприємством №1 (далі – Замовник), виникла необхідність в отриманні пояснень.
Відповідно до норм пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 (далі – Порядок №1082) розміщення інформації в електронній системі закупівель замовником та учасником здійснюється шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника/учасника. Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.
Водночас, відповідно до умов тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі (пункт 1 розділу ІІІ) під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги», тобто тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений КЕП або УЕП учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, повноваження якої щодо підпису документів тендерної пропозиції підтверджуються відповідно до поданих документів, що вимагаються цією документацією.
Враховуючи вищенаведене, прошу надати пояснення з наступного питання:
1. Зважаючи на вимогу пункту 3 Порядку №1082, а також завершення дії експериментального проекту щодо використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів 05 березня 2022 року (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 №193) та втрату з 01.02.2024 чинності постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 №300 «Деякі питання забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг», – надати обґрунтування щодо визначення Замовником в умовах тендерної документації можливості накладення учасником УЕП.
Також, проведеним моніторингом встановлено, що у пункті 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовника зазначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості №1178), а саме: інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, згідно з якою не буде знайдено інформації про корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення керівника учасника процедури закупівлі. Дата документа повинна бути не раніше дати оприлюдненого в електронній системі закупівель оголошення про проведення даної закупівлі».
Враховуючи вищенаведене, прошу надати пояснення з наступного питання:
2. Надати обґрунтування встановлення Замовником у тендерній документації вимоги надання переможцем довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення щодо підтвердження відсутності підстави за підпунктом 3 пункту 47 Особливостей №1178, як тоді з 04.09.2023 Національне агентство з питань запобігання корупції відкрило доступ до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення (про що повідомлено на сайті НАЗК: https:// nazk.gov.ua/uk/novyny/nazk-vidkrylo-dostup-do-reyestru-osibyaki-vchynyly-koruptsijni-ta-pov-yazani-z-koruptsiyeyupravoporushennya-iz-vrahuvannyam-bezpekovyh-aspektiv-golovanazk/).
Пояснення необхідно надати через інформаційно–телекомунікаційну систему закупівель «ProZorro» протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Відповідно до вимог статті 3511 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
27.05.2024 року Замовник оприлюднив Оголошення про заплановану закупівлю: UA-2024-05-27-008357-a, процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями, предмет закупівлі є: Код за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 34312300-0 Автомобільні радіатори (радіатори для автобусів Електрон А18501, МАЗ 203069, ЧАЗ А081.10, Атаман А092Н6).
Строк подання тендерних пропозицій було встановлено – 05.06.2024, 16:00. Змін до умов тендерної документації не вносилось.
Маю намір взяти участь у відповідному тендері, однак ознайомившись з ТД, я, Фізична-особа підприємець Фельчин Сергій Олександрович (далі - Скаржник), виявив в ній вимоги, які не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, та не дають можливості прийняти участь у відповідній закупівлі а саме:
1. Відповідно до п.7.2. додатку 3 до тендерної документації: За порушення строків поставки Товару або недопоставку Товару Постачальник сплачує Замовнику пеню в розмірі 3 відсотків вартості Товару, поставку якого прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки Товару понад п’ять днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 10 (десяти) відсотків вартості Товару, поставку якого прострочено.
Однак чинним законодавством визначено інші розміри штрафних санкцій, так, відповідно до ч.2 ст. 231 ГКУ: у разі якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:
за порушення умов зобов'язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);
за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Тобто п.7.2. додатку 3 до тендерної документації суперечить вимогам ч.2 ст. 231 ГКУ.
Скаржнику вдається вкрай непропорційною відповідальність постачальника, у випадку порушення строку поставки товару за договором щодо сплати Замовнику пені в розмірі 3 відсотків вартості Товару, поставку якого прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки Товару понад п’ять днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 10 (десяти) відсотків вартості Товару, поставку якого прострочено. При цьому в додатку 3 до тендерної документації повністю відсутня відповідальність Замовника за порушення умов Договору.
Може трапитись випадок, коли постачальнику буде сформована заявка на поставку товару на 2 949 550,00 гривень, при цьому постачальник виконає поставку товару на 2 919 550,00 гривень в передбачені Договором строки, а поставку товару на суму 30 000,00 гривень прострочить на 30 днів, тоді сума штрафу складатиме: 3% від вартості недопоставленого товару, що дорівнює 900 гривень, за кожен день прострочки на протязі 30 днів, що дорівнює 27 000,00 гривень, плюс штраф у розмірі 10% вартості Товару, поставку якого прострочено, що дорівнює 3 000,00 гривень. Таким чином, загалом сума штрафу складатиме 30 000,00 гривень. Окрім того, Замовником ще буде стягнуто забезпечення виконання умов договору. При цьому у Замовника буде відсутня аналогічна відповідальність за порушення умов договору перед постачальником, що дає Замовнику прості для зловживання своїми правами, шляхом стягнення повної вартості штрафних санкцій з небажаних постачальників, з метою відбити їх бажання в подальшому приймати участь у закупівлях цього Замовника, при цьому до бажаних постачальників Замовник може не застосовувати такі санкції, що в результаті призводить до порушення п. 4 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
До скарги надаємо проект договору, що міститься у додатку 3 до тендерної документації із виділенням вказаного пункту, про який йшлось вище.
При цьому, в договорі відсутня будь-яка відповідальність Замовника за порушення умов договору.
Окремо повідомляю, що ні ЗУ «Про публічні закупівлі», ні Постанова КМУ №1178 від 12.10.2022 року не міститься умов, що визначають обов’язкові санкції за невиконання умов договору, що можуть бути застосовані до постачальника за договором та їх розмір (надаємо до скарги).
Вищенаведена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом її зміни.
Також, в якості доказу надаю Договір №2011-1 про закупівлю від 20 листопада 2023 року із Замовником аналогічної структури власності та функціональних зобов’язань на суму 4 429 982,00 грн. без ПДВ, де штрафні санкції передбачені у відповідності до ст. 231 ГКУ.
Вищенаведена позиція скаржника підтверджується рішенням органу оскарження – РІШЕННЯ № 5086-р/пк-пз від 20.03.2024, в якому орган оскарження зазначив імперативну позицію, а саме:
2. Скаржник зазначає, що відповідно до п.3.7. додатку 3 Документації: "За порушення термінів відвантаження Товару, Постачальник зобов’язаний сплатити Покупцю штраф у розмірі 10% від ціни Договору".
Відповідно до п.5.2.1. додатку 3 до тендерної документації: "За несвоєчасну поставку Товару або поставки не в повному обсязі, заявленому Покупцем, Постачальник сплачує Покупцю неустойку в розмірі 0,5 % від суми несвоєчасно поставленого Товару за кожний день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який нараховується неустойка, від суми недопоставленого Товару за кожен день затримки".
Скаржнику вдається вкрай непропорційною відповідальністю постачальника, у випадку порушення 2-х годинного проміжку доставки товару до Замовника штраф у розмірі 10% від ціни Договору, яка може складати 3484137,00 гривень.
Скаржник вказує, що може трапитись випадок, коли постачальнику буде сформована заявка на поставку товару на 85 гривень, при цьому штраф за порушення термінів поставки буде складати майже 350 тисяч гривень. Проектом договору не визначена також мінімальний поріг суми заявки Замовника.
При цьому, в договорі відсутня будь-яка відповідальність Замовника за порушення умов договору.
Скаржник повідомляє, що ні Закон, ні Особливості не міститься умов, що визначають обов’язкові санкції за невиконання умов договору, що можуть бути застосовані до постачальника за договором та їх розмір (надаємо до скарги). Вищенаведена дискримінаційна вимога може бути усунена шляхом її зміни.
Замовник зазначає, що Скаржником не доведено, яким чином зазначене положення обмежує конкуренцію на ринку та є дискримінаційним відносно нього.
У ході розгляду зазначеного питання встановлено наступне.
Додаток 3 Документації містить проект договору.
Відповідно до додатку 3 Документації:
3. УМОВИ ПОСТАЧАННЯ ТА ГАРАНТІЇ ЯКОСТІ ТОВАРУ
3.7. За порушення термінів відвантаження Товару, Постачальник зобов’язаний сплатити Покупцю штраф у розмірі 10% від ціни Договору.
5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН
5.2. Види порушень та санкції за них, установлені цим Договором:
5.2.1. За несвоєчасну поставку Товару або поставки не в повному обсязі, заявленому Покупцем, Постачальник сплачує Покупцю неустойку в розмірі 0,5 % від суми несвоєчасно поставленого Товару за кожний день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який нараховується неустойка, від суми недопоставленого Товару за кожен день затримки.
Відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, Замовником 13.03.2024 були внесені зміни до Документації, зокрема, до додатку 3 Документації.
Разом з тим, зазначені зміни не стосувались оскаржуваної вимоги.
Відповідно до частини другої статті 231 Господарського кодексу України у разі якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:
за порушення умов зобов'язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);
за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведених вище вимог Документації у вказаній редакції.
За таких умов, вищезазначені положення Документації не узгоджуються з вимогами чинного законодавства, зокрема, в частині розміру штрафу/неустойки за несвоєчасну поставку Товару та порушення термінів відвантаження Товару або поставки не в повному обсязі, заявленому Покупцем.
Також, враховуючи наведене, вищенаведені вимоги пункту 3.7 та пункту 5.2.1 додатку 3 Документації не узгоджуються між собою, зокрема, в частині розміру штрафу/неустойки за несвоєчасну поставку Товару та порушення термінів відвантаження Товару. 7
Також, за таких умов, покладення додаткової відповідальності лише на постачальника є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.
Автор:
3551500974, ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ ФЕЛЬЧИН СЕРГІЙ ОЛЕКСАНДРОВИЧ
24000, Україна, Вінницька область, Могилів-Подільський, вул. Стависька, будинок 13, кв. 47