Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 03 квітня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2024 рік ПТМ «Ковельтепло» (далі – Замовник), звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2024-02-27-007529-a, протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 27.02.2024 № 129, інформація Міністерства розвитку громад та територій України без дати та номера документа (файл «Критична інфрастуктура.PDF»), договір на виконання науково-дослідних робіт від 21.02.2024 № 21/02-24 (файл «Договір Політехніка.PDF»), укладений з Корпорацією «Науковий парк «Київська політехніка» (код ЄДРПОУ 35211910) на суму 660 000,00 грн. (далі – Договір), пояснення Замовника та документи, надані Замовником 27.03.2024 та 01.04.2024 через електронну систему закупівель на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі – Управління).
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості).
Так, відповідно до вимог пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом №922. Положення частин п’ятої, шостої, восьмої (з урахуванням положень пунктів 68-76 Особливостей) і дев’ятої статті 3 Закону № 922 застосовуються на умовах, визначених Законом № 922.
Тобто, Замовник мав обов’язок проводити процедуру закупівлі відповідно до Особливостей.
Замовником 27.02.2024 в електронній системі закупівель оприлюднено протокол від 27.02.2024 № 129, яким обґрунтовує проведення закупівлі шляхом укладення прямого договору на закупівлю робіт з проведення енергоаудиту з метою виявлення та розрахунку економічного та технічного доцільного потенціалу енергозбереження підприємства за кодом ДК 021:2015: 71310000-4 — Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва та очікуваною вартістю предмета закупівлі 660 000,00 грн, а саме: нагальною потребою об’єкта критичної інфраструктури в зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення спрощеної закупівлі (абзац другий пункт 3 частина сьома статті 3 Закону №922).
Також, Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено 27.02.2024 інформацію Міністерства розвитку громад та територій України без дати та номера документа (файл «Критична інфрастуктура.PDF») згідно якої підприємство теплових мереж «Ковельтепло» за типом основної послуги «постачання теплової енергії» включено до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури.
Відповідно до норм пункт 15 Особливостей предмет закупівлі визначається Замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
Крім того, наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 затверджено основний словник національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі – Єдиний закупівельний словник), де Код складається з 8 цифр, що згруповані таким чином: перші дві цифри визначають розділ; перші три цифри визначають групу; перші чотири цифри визначають клас; перші п’ять цифр визначають категорію.
Так, відповідно до пункту 3 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.06.2020 за № 500/34783 (далі – Порядок № 708): Предмет закупівлі послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, а саме: послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі встановлено, що Замовником в оголошенні про закупівлю без використання електронної системи визначено предмет закупівлі по Єдиному закупівельному словнику ДК 021:2015, який відноситься до Розділу 71000000-8 Архітектурні, будівельні, інженерні та інспекційні послуги, групи 71300000-1: Інженерні послуги та класу 71310000-4 – Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва, який, в свою чергу, має у своєму складі дев’ять категорій послуг.
Згідно оприлюдненого Замовником Договору на виконання науково-дослідних робіт від 21.02.2024 № 21/02-24 на суму 660 000,00 грн. – закуплено науково-дослідні роботи (пункт 1.1 Розділу 1 Договору), які згідно до пункту 21 частини першої статті 1 Закону № 922 є послугами.
Отже, фактично Замовником визначено предмет закупівлі як послуги, що також підтверджується укладеним договором.
Проте, Замовник в своїх поясненнях від 01.04.2024 на питання 3 запиту Управління від 27.03.2024 зазначив, що «виконання робіт з проведення енергоаудиту відноситься до визначення: технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги - роботи, які необхідно виконати для проведення переоснащення та оптимізації роботи діючого підприємства критичної інфраструктури».
Однак, Замовником в електронній системі закупівель 01.04.2024 документального підтвердження щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій з питання визначення Замовником виду предмета закупівлі «роботами» консультаційних послуг у галузі інженерії та будівництва (роботи з проведення енергоаудиту з метою виявлення та розрахунку економічного та технічного доцільного потенціалу енергозбереження підприємства), як технічного переоснащення діючого підприємства та супровідних роботам послуг, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт станом на дату укладення договору на виконання науково-дослідних робіт від 21.02.2024 № 21/02-24 – не оприлюднено.
Отже, Замовником обрано вид закупівлі предмета закупівлі без урахування вартісних меж, визначених Особливостями.
Статтею 5 Закону № 922 встановлено, що закупівлі здійснюються за принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору встановлено, що на виконання вимог пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
– існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
– здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго.
Водночас, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, Замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення Замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення Замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою Замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником Замовника.
При цьому, жоден файл, оприлюднений Замовником 27.02.2024 в електронній системі закупівель, не містить обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення Замовника або іншого документа погодженого (затвердженого) керівником Замовника або іншою особою, визначеною керівником Замовника щодо існування нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин та/або здійснення закупівлі робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури.
Отже, разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, Замовником оприлюднено в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення закупівлі (протокол від 27.02.2024 № 129), які не містять документального підтвердження існування станом на дату договору (21.02.2024) нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання Замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів. Також, зазначені вище документи не підтверджують закупівлі Замовником робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури.
Тобто, Замовник мав обов’язок та можливість здійснити закупівлю послуг шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями.
Таким чином, Замовником в порушення статті 5 Закону № 922, пунктів 3 та 10 Особливостей, придбано науково-дослідні роботи шляхом укладення з Корпорацією «Науковий парк «Київська політехніка» (код ЄДРПОУ 35211910) договору на виконання науково-дослідних робіт від 21.02.2024 № 21/02-24 без використання електронної системи.
Відповідно до вимог пункту 21 Особливостей Договір про закупівлю є нікчемним у разі коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 Особливостей, а саме придбання замовниками послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної Особливостями, та укладення договору про закупівлю, який передбачає оплату замовником послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної Особливостями.