Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 25 червня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) та Постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції станом на дату проведення закупівлі (далі – Постанова № 1178, Особливості); внесення змін до тендерної документації; надання роз’яснень щодо тендерної документації; дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запити органу державного фінансового контролю; виконання Замовником рішення органу оскарження.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель ВІДДІЛУ ОСВІТИ НОВОСАНЖАРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – замовник) UA-P-2024-02-19-004570-a на 2024 рік; тендерну документацію замовника затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 19.02.2024 № 40; тендерна пропозиція учасника ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АВТОМОБІЛЬНА КОМПАНІЯ «УКРАВТОСНАБ» (далі - ПП «АК «УКРАВТОСНАБ»); роз’яснення до процедури від 21.02.2024 (о 11:35 год. та о 14:12 год.) на запитання до процедури від 21.02.2024 (о 11:18 год. та о 14:04 год.); вимоги учасника ПП «АК «УКРАВТОСНАБ» про усунення порушення № UA-2024-02-19-010680-a.c1 від 21.02.2024 та № UA-2024-02-19-010680-a.a2 від 22.02.2024; рішення замовника щодо вимог про усунення порушень від 21.02.2024 та 22.02.2024; скаргу до процедури ПП «АК «УКРАВТОСНАБ» № UA-2024-02-19-010680-a.a3 від 23.02.2024; рішення органу оскарження щодо прийняття скарги до розгляду від 27.02.2024 № 3571-р/пк-пз; інформацію про резолютивну частину рішення від 05.03.2024 № 4129 опубліковану 06.03.2024; рішення від 05.03.2024 № 4129-р/пк-пз опубліковане 08.03.2024; Коментар замовника щодо усунення порушення; протокол про виконання рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель; вимогу про усунення невідповідностей до 22.03.2024; протокол уповноваженої особи від 22.03.2024 № 55 щодо прийняття рішення про визначення учасника ПП «АК «УКРАВТОСНАБ» переможцем; повідомлення про наміри укласти договір від 22.03.2024; Договір про надання послуг від 01.04.2024 № 125 на суму 3345000,00 грн. з ПДВ, укладений між замовником та ПП «АК «УКРАВТОСНАБ» з додатком; відповіді замовника на запити органу державного фінансового контролю, оприлюднені в електронній системі закупівель 21.06.2024 та 25.06.2024; веб-сайт Новосанжарської селищної ради Полтавської області (головний розпорядник коштів) за посиланням: https://novosanzharska-gromada.gov.ua/news/1718958693/.
Моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 встановлено порушення замовником чинного законодавства пункту 4-1 Постанови № 710 в частині не оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Так, пунктом 4-1 Постанови № 710 передбачено, що розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів мають забезпечити, зокрема, оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Моніторингом, встановлено, що обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на веб-сайті замовника та головного розпорядника станом на дату початку моніторингу (10.06.2024) не опубліковано, що є порушенням вимог пункту 4-1 Постанови № 710.
З метою підтвердження або спростування встановленого порушення, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 18.06.2024 через електронну систему закупівель надано запит замовнику «…щодо оприлюднення на власному веб-сайті чи офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі».
Замовником, 21.06.2024 в електронній системі закупівель, надано відповідь, що: «…Інформація щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі опублікована на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів: novosanzharska-gromada.gov.ua/news/1718958693/».
За результатами аналізу наданої замовником відповіді встановлено, що «Обґрунтування шкільний автобус 2024. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі: Шкільний автобус, який відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009» (далі – обгрунтування) на веб-сайті Новосанжарської селищної територіальної громади Полтавського району, Полтавської області, як головного розпорядника бюджетних коштів, за посиланням: https://novosanzharska-gromada.gov.ua/news/1718958693/ замовником опубліковано 21.06.2024 о 11:29 год., а саме на 89 робочий день з дня оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2024-02-19-010680-a.
Отже, замовником на порушення пункту 4-1 Постанови № 710 не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель, та усунуто це порушення шляхом опублікування обґрунтування 21.06.2024 о 11:29 год. на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення замовником чинного законодавства, а саме пункту 1 частини другої, абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону, пункту 28 Постанови № 1178 з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються відомості, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій.
Згідно з абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Абзацом 1 пункту 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. При цьому, в пункті 44 Постанови № 1178 передбачено виключний перелік підстав для відхилення.
Так, згідно абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови № 1178 (в редакції станом на дату проведення закупівлі) замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі: «є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176)».
При цьому, у тендерній документації замовника (дата проведення процедури закупівлі UA-2024-02-19-010680-a (19.02.2024), чинна редакція Особливостей зі змінами від 13.02.2024) не зазначено жодних обмежень щодо учасників та товарів, які мають належність до Ісламської Республіки Іран.
Також, в ході моніторингу встановлено, що замовник в полі № 5 Таблиці 1 «ВИМОГИ ЩОДО ПРЕДМЕТУ ЗАКУПІВЛІ. Шкільний автобус» Додатку 1 до тендерної документації здійснив посилання на нормативний документ ГОСТ 12.2.037, який має статус недіючий, оскільки його дія скасована 01.01.2019.
З метою підтвердження чи спростування встановленого порушення, через електронну систему закупівель, органом державного фінансового контролю надано відповідний запит, на який замовником надано пояснення від 25.06.2024, зокрема, що: «При проведенні процедури закупівлі «Шкільний автобус (1 одиниця)» - за кодом ДК 021:2015:34120000-4: Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб, за номером ID: UA-2024-02-19-010680-a Замовником у тендерній документації (далі - ТД) не зазначено жодних обмежень щодо учасників та товарів, які мають належність до Ісламської Республіки Іран та щодо недіючого ГОСТ у ТД у зв'язку з тим, що Замовник не в повному обсязі вніс актуальні на період проведення закупівлі зміни до Особливостей та неуважно вніс інформацію щодо чинних нормативно-правових актів до ТД з відсутністю умислу та передбачення настання негативних наслідків».
Вказане пояснення не свідчить про відсутність порушення замовником чинного законодавства, а отже, тендерна документація складена замовником з порушенням пункту 1 частини другої статті 22, абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178.
Моніторингом питання внесення змін до тендерної документації встановлено порушення замовником чинного законодавства.
Так, абзацом 4 пункту 54 Постанови № 1178 передбачено: «Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації та про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та додатково до їх попередньої редакції. Замовник разом із змінами до тендерної документації та в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться».
В ході моніторингу встановлено, що до тексту тендерної документації, затвердженої рішенням уповноваженої особи від 19.02.2024 № 40, замовником неодноразово вносилися зміни.
Так, відомості веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель свідчать, що зміни тендерної документації відбулися: 21.02.2024 (о 11:33 год. та о 14:13 год.); 22.02.2024 (о 10:07 год. та о 14:52 год.); 07.03.2024 о 09:51 год.; 11.03.2024 о 09:18 год. Також, вносилися зміни і до Проєкту договору: 21.02.2024 о 14:13 год.; 22.02.2024 о 13: 39 год. та о 15:03 год.; 07.03.2024 о 09:51 год.; 11.03.2024 о 09:18 год.
При цьому, на порушення абзацу 4 пункту 54 Постанови № 1178, окремим документом перелік змін замовником не оприлюднювався.
З метою підтвердження або спростування встановленого порушення, органом державного фінансового контролю через електронну систему закупівель замовнику надано відповідний запит. На запит замовником 25.06.2024 в електронній системі закупівель надано відповідь: «…дане порушення виникло у зв'язку з неповним вивченням нормативно-правового базису при підготовці ТД та при проведенні закупівлі».
Отже, відповідь замовника не свідчить про відсутність порушення ним абзацу 4 пункту 54 Постанови № 1178.
Окремо слід зазначити, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «ГРІФФІН СЕРВІС» в ході моніторингу не досліджувалася, оскільки була предметом розгляду Органом оскарження.