Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 28 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Нересницької сільської ради Тячівського району Закарпатської області (далі – Замовник) на 2023 рік, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-12-25-008286-a, протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій, договір підряду від 25.12.2023 № 90, укладений з ФОП Кавкою Олександром Юрійовичем (РНОКПП 2675109036) на суму 1 491 994,00 грн. (далі – Договір), пояснення Замовника з підтверджуючими документами від 20.02.2024 та від 22.02.2024, надані на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області через електронну систему закупівель (далі – Управління).
За результатами моніторингу встановлено, що на виконання вимог пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей.
Так, на виконання норм пункту 11 Особливостей, Замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про закупівлю робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень до річного плану та оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Водночас, на виконання вимог пункту 15 Особливостей Замовник визначає предмет закупівлі відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – Порядок № 708).
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 затверджено основний словник національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі - Єдиний закупівельний словник), де код Єдиного закупівельного словника складається з 8 цифр, що згруповані таким чином: перші дві цифри визначають розділ; перші три цифри визначають групу; перші чотири цифри визначають клас; перші п’ять цифр визначають категорію, останні три цифри коду дають більший ступінь деталізації в межах кожної категорії.
Крім того, згідно норм пункту 4 Порядку № 708 визначення предмета закупівлі робіт здійснюється Замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 та на виконання норм пункту 13 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 11.06.2020 №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за №610/34893 (далі – Порядок №1082) додатково в окремих полях Замовником заповнюється інформація щодо коду за показниками другої - п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника.
Відповідно до оприлюдненого Замовником звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-12-25-008286-a, назва предмету закупівлі – Завершальні будівельні роботи, а вид предмета закупівлі: роботи.
Згідно пункту 1.1 розділу 1 Договору предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015: 45454000-1 «Завершальні будівельні роботи».
При цьому, Єдиний закупівельний словник взагалі не містить коду 45454000-1.
Отже, Замовником, без дотримання вимог пункту 4 Порядку № 708 та пункту 13 Порядку №1082, визначено предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015: 45400000-1 — Завершальні будівельні роботи за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника, та укладено Договір з неіснуючим кодом предмету закупівлю ДК 021:2015: 45454000-1.
Таким чином, Замовником в порушення вимог пункту 15 Особливостей визначено предмет закупівлі та укладено договір за кодом предмету закупівлі, який не затверджено Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749.
На виконання вимог пункту 21 Особливостей Договір про закупівлю є нікчемним у разі коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає роботам, що фактично закуплені Замовником.
Крім того, в ході проведення моніторингу Управлінням через електронну систему закупівель оприлюднено 20.02.2024 запит Замовнику щодо надання інформації та відповідних документів, на підставі яких здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Замовником оприлюднено пояснення від 22.02.2024 на запит Управління згідно з яким «… замовник має проектно-кошторисну документацію, яка у визначеному законодавством порядку пройшла експертизу (на підтвердження чого надаємо експертний звіт № 3120/23 від 06 грудня 2023, вартість робіт за яким складає 1 601,042 тис. грн. При надсиланні запитів та розгляді отриманих пропозицій сільська рада орієнтувалася на вартість робіт за вказаним проектом.».
Водночас, вищезазначене пояснення Замовника не містить документального підтвердження щодо зменшення суми вартості робіт з 1 601 042,00 грн до суми річного плану закупівель на 2023 рік – 1 491 994,00 грн, оприлюдненого Замовником 25.12.2023 в електронній системі закупівель (UA-P-2023-12-25-001925-b).
Отже, відповідно до вимог пункту 10 Особливостей, Замовник мав обов’язок здійснити закупівлю робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями.
Таким чином, Замовником в порушення пункту 10 Особливостей, здійснено закупівлю робіт шляхом укладення з ФОП Кавкою Олександром Юрійовичем (РНОКПП 2675109036) договору про закупівлю без застосування відкритих торгів від 25.12.2023 № 90.
Замовником 20.02.2024 в електронній системі закупівель під час проведення моніторингу процедури закупівлі надано пояснення та документальне підтвердження щодо розірвання Договору.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель та відповідно до пояснення Замовника від 20.02.2024 з наданням документального підтвердження розірвання Договору підряду від 25.12.2023 №90 (файл «дод уг про розврвання дог № 90.pdf»), керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів.