Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 05 січня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства та оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі – постанова № 710), повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі (далі – Особливості), своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи (протокол від 01.12.2023 № 154 (далі – тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» (далі – ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ»), повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до 15:48 год. 14.12.2023, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 14.12.2023 № 162, договір підряду від 22.12.2023 № 354-2023-В/вс, укладений між Замовником та ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ», пояснення та документи Замовника на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, оприлюднений в електронній системі закупівель 26.12.2023.
За результатами аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про закупівлю встановлено наступне.
В пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V. «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що «Відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону». Також, в оголошенні про проведення процедури закупівлі в полі дата та час проведення електронного аукціону Замовником зазначено «відсутній».
Водночас, відповідно до умов абзацу першого пункту 37 Особливостей, відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону.
При цьому, відповідно до абзацу другого пункту 37 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів, що проводяться замовником без застосування електронного аукціону, повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону (крім інформації, визначеної пунктом 11 частини другої статті 21 Закону), а також інформацію щодо проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону та обґрунтування проведення замовником відкритих торгів без застосування електронного аукціону.
Всупереч вимогам абзацу другого пункту 37 Особливостей оголошення не містить обґрунтування проведення замовником відкритих торгів без застосування електронного аукціону, натомість містить розмір мінімального кроку пониження ціни та розмір мінімального кроку пониження ціни у %, що передбачено для відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено наступне.
Абзацом першим пункту 3 Особливостей передбачено, що Замовники зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.
Враховуючи вищезазначене та згідно з вимогами пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей (в редакції, чинній на момент проведення закупівлі).
Згідно з даними електронної системи закупівель, на момент оголошення даної закупівлі (01.12.2023) була чинною редакція Особливостей від 17.11.2023.
Проте, тендерна документація Замовником сформована без урахування внесених до Особливостей змін, у зв’язку з чим, вимоги, встановленні Замовником в тендерній документації, не відповідають вимогам чинного законодавства, а саме:
- пункт 2 «Розкриття тендерної пропозиції» Розділу ІV. «Подання та розкриття тендерних пропозицій» тендерної документації не відповідає положенням пункту 40 Особливостей;
- пункт 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V. «Оцінка тендерної пропозиції» не відповідає положенням абзацу другого пункту 36 Особливостей;
- пункт 1 «Інша інформація» розділу Розділу V. «Оцінка тендерної пропозиції» не відповідає положенням пункту 42 Особливостей;
- пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» Розділу V. «Оцінка тендерної пропозиції» не відповідає положенням пункту 44 Особливостей;
- пункт 4 «Істотні умови договору, що обов’язково включаються до договору про закупівлю» Розділу VІ. «Результати тендеру та укладання договору про закупівлю» тендерної документації не відповідає положенням пунктів 17 та 21 Особливостей.
В пункті 3 «Проект договору про закупівлю» Розділу VІ «Результати тендеру та укладання договору про закупівлю» тендерної документації передбачено надання переможцем процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю копії ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом.
Таким чином, тендерна документація Замовника містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей.
Відповідно до частини 4 статті 23 Закону технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Проте, в ході моніторингу встановлено, що в порушення вимог частини 4 статті 23 Закону, Додаток 2 «Технічний опис предмета закупівлі» до тендерної документації (Локальні кошториси на будівельні роботи) містить посилання на конкретну торгову марку та виробника («Knauf Tiefengrund Pro», «Ceresit ІN 53», «Tikkurila Betolux», «Mapesil АС 999», «Tikkurila Betolux», «Alca Plast A95» та інші), з виразом «або еквівалент», але у тендерній документації не зазначено обґрунтування необхідності таких посилань.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей, встановлено наступне.
Відповідно до вимог пункту 2.1 Додатку 1 «Перелік документів для учасників торгів» до тендерної документації Замовником передбачено вимогу щодо надання учасниками інформації про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для виконання будівельних робіт.
Крім того, вказаним пунктом передбачено, що «якщо у таблиці також зазначаються працівники субпідрядника на підтвердження їх наявності надається договір з субпідрядником з відкладальною умовою (який набуває чинності в разі визнання такого Учасника переможцем процедури закупівлі та укладення із ним відповідного договору) щодо залучення до субпідряду та документ, що підтверджує знаходження працівника у трудових правовідносинах з субпідрядником (копія трудової книжки (перша сторінка та сторінка, що містить відповідний запис) та/або наказ про призначення). Також у складі пропозиції необхідно надати гарантійний лист, що субпідрядником отримано згоду від всіх осіб, особисті дані яких містяться у складі тендерної пропозиції, на використання їх особистих даних під час подання тендерної пропозиції».
Відповідно до листа ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» від 07.12.2023 № 834 (файл 6. Інформація про субпідрядника(ів).pdf) ним передбачається залучення ТОВ «ІНГРЕСС» для закупівлі обладнання та виконання робіт по системі відеоспостереження у якості субпідрядника у розмірі 15,5%.
У складі тендерної пропозиції ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» надано відповідну інформацію від 07.12.2023 № 824 у формі таблиці (файл Документи та інформація для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям.pdf), в якому зазначено про наявність виключно власних працівників, проте не зазначено про працівників, що будуть залучатися відповідно до договору субпідряду, чим не дотримано вимоги пункту 2.1 Додатку № 1 до тендерної документації.
Як наслідок, ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ», за відсутності таких працівників у таблиці, не надано документи, що підтверджують знаходження працівників у трудових правовідносинах з субпідрядником (копія трудової книжки (перша сторінка та сторінка, що містить відповідний запис) та/або наказ про призначення) та не надано гарантійного листа, що субпідрядником отримано згоду від всіх осіб, особисті дані яких містяться у складі тендерної пропозиції, на використання їх особистих даних під час подання тендерної пропозиції, як це вимагалося пунктом 2.1 Додатку № 1 до тендерної пропозиції.
Слід зазначити, що договір із субпідрядником з відкладальною умовою (який набуває чинності в разі визнання такого Учасника переможцем процедури закупівлі та укладення із ним відповідного договору) щодо залучення до субпідряду ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» у складі тендерної пропозиції, оприлюдненої 08.12.2023) також не надано.
В ході розгляду тендерної пропозиції ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» Замовником оприлюднено вимогу щодо усунення недоліків, на виконання якої ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» 14.12.2023 завантажено в електронну систему закупівель договір субпідряду із відкладною умовою від 14.12.2023 № 14-12/2023, укладений між ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» та ТОВ «ІНГРЕСС» (файл Договір з відкладальною умовою_ІНГРЕСС) та відповідні дозвільні документи.
Пунктом 4.1 вказаного договору передбачено, що орієнтовна договірна ціна договору складає 11 573 660,67 або 15,5 % від ціни тендерної пропозиції. Відповідно до даних електронної системи закупівель ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» подано тендерну пропозицію з ціною 77 157 737,80 грн, отже 15,5% від вказаної цінової пропозиції становить 11 959 449,36 гривень. Таким чином, інформація в листі ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» від 07.12.2023 № 834 щодо відсотку залучення субпідрядних організацій не відповідає інформації, наведеній в договорі субпідряду із відкладною умовою від 14.12.2023 № 14-12/2023.
Відповідно до вимог абзацу першого пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Враховуючи викладене, Замовник, не вказавши вищезазначені невідповідності у повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель порушив вимоги абзацу першого пункту 43 Особливостей.
Отже, враховуючи вищевикладене, Замовником в порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ», натомість опубліковано протокольне рішення від 14.12.2023 про визначення ТОВ «УТБ-ІНЖИНІРИНГ» переможцем відкритих торгів з особливостями, повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 14.12.2023 та 22.12.2023 Замовником укладено Договір.