Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 19 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм законодавства; дотримання законодавства в частині внесення змін до договору; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту регіонального розвитку Житомирської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 16.11.2023 протокол № 391; реєстр отриманих тендерних пропозицій; тендерну пропозицію ТОВ АртХаус; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 15.12.2023 № 450; повідомлення про намір укласти договір від 15.12.2023 року; договір від 29.12.2023 № 1878-23 (далі – Договір), додаткову угоду №1 від 03.01.2024року; пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 16.02.2024 року та 19.02.2024 року.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922- VIII. Абзацом третім пункту 3 Особливостей визначено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922- VIII.
Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2022 році - 10 відсотків; у 2023 році - 15 відсотків; у 2024 році - 20 відсотків; у 2025 році - 25 відсотків; у 2026 році - 30 відсотків; у 2027 році - 35 відсотків; з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.
При цьому, підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема, як: насоси, насоси та компресори, насоси для рідин, відцентрові насоси та підіймачі рідин, трансформатори, трансформатори напруги, вимірювальні трансформатори, трансформатори живлення, тощо. Одночасно, за вимогами підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що визначені підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII визначено у Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 №861 (далі – Порядок №861). Відповідно до пункту 13-1 Порядку №861 Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
В ході проведення моніторингу процедури закупівлі встановлено, що відповідно до Технічного завдання виконання «Капітального ремонту Малинського ліцею №2 Малинської міської ради за адресою: вул. Степана Бандери, 5 м. Малин, Коростенського району, Житомирської області» (ДК 021:2015 (CPV) – 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація) (додаток 3 до тендерної документації) під час виконання робіт передбачено, в тому числі, набуття у власність та установлення технологічного обладнання, а саме: насос циркуляційний AGNA 3 65-150F – 2 шт., циркуляційний насос Yonos MAXO 25/0,5-7 PN10 N=0.12 кВт; 1=1,0 A; 1~230V/50Hz – 2 шт., циркуляційний насос Yonos MAXO 40/0,5-12 PN6/10 N=0.55 кВт; 1=2,4 A; 1~230V/50Hz – 6 шт.
Однак, у тендерній документації Замовника відсутні вимоги щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товару, який набувається у власність за результатом даної закупівлі, зокрема: щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
З огляду на вищезазначене, під час проведення моніторингу процедури закупівлі Північно-східний офіс Держаудитслужби звернувся до Замовника з питанням щодо відсутності у тендерній документації вимог про підтвердження учасниками ступеня локалізації насосів, встановлення яких передбачено Технічним завданням.
У Поясненні, наданому в електронній системі закупівель, Замовник зазначив, що Закупівля за даним предметом здійснювалась згідно з Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості) з урахуванням додаткових обов'язкових умов, встановлення яких передбачено Фінансовою угодою між Україною та Європейським інвестиційним банком щодо реалізації Програми з відновлення України, ратифікованою Законом України від 14 липня 2021 р. № 1645-IX, та які описані у Керівних принципах імплементації Програми, схвалених ЄІБ як такі, що відповідають Керівництву ЄІБ із закупівель.
Такі додаткові обов’язкові умови можуть відрізнятися від норм Закону і Особливостей, проте підлягають застосування для цього тендеру.
Відповідно до абз. 9 п. 3 Особливостей, закупівля товарів (робіт, послуг) за кошти кредитів (позик, грантів), що надані відповідно до міжнародних договорів України Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями, що здійснюється згідно з правилами і процедурами, встановленими цими організаціями, якими передбачається можливість застосування законодавства України у сфері публічних закупівель, може здійснюватися відповідно до цих особливостей з урахуванням додаткових вимог і умов, схвалених відповідною організацією, зокрема у спеціальному процедурному посібнику щодо відповідного кредиту (позики, гранту), наданого згідно з міжнародним договором.
Як передбачається п. 5.2 Посібника «Національні процедури закупівель (для Субпроєктів всіх Пулів ПВУ)», критерії оцінки визначаються з урахування специфіки проекту. Оцінка тендерних пропозицій повинна бути спрямована на визначенні найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції та базуватись на критерії найнижчої ціни серед відповідних тендерних пропозицій. Відповідно до абзацу другого підпункту 4 п.6? Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону у поєднанні з статтею 6 Закону, особливості щодо локалізації виробництва та їх врахування під час оцінки пропозицій, передбачені Законом України від 16.12.2021 №1977-ІХ (набуває чинності 13.06.2022), не застосовуються до закупівель у межах ПВУ.
Виходячи з вищевикладеного, умови щодо підтвердження ступеню локалізації виробництва товарів визначених переліком пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону у даній закупівлі не застосовуються.
Проте, Пояснення Замовника не спростовує порушення вимог пункту 13-1 Порядку № 861. Керівні принципи імплементації визначають, що процедури національних конкурентних та інших видів закупівель регулюються Законом. На період дії воєнного стану та 90 днів після його завершення (припинення) здійснення закупівель регулюється Особливостями № 1178, які базуються на Законі, проте встановлюють певні процедурні відмінності з міркувань безпеки та гнучкості закупівель. Натомість, Керівними принципами імплементації встановлені додаткові вимоги та особливості до процесу закупівель саме за Програмою з відновлення України, які деталізовані у Посібнику із закупівель (Додаток 1 Керівних принципів імплементації).
Разом з цим, у пункті 1 розділу І тендерної документації Замовник самостійно вказав, що тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону та Особливостей № 1178, і що у тендерній документації, відповідно до частини 3 статті 22 Закону та абзацу 10 пункту 3 Особливостей № 1178, також відображені певні додаткові обов'язкові умови, встановлення яких передбачено Фінансовою угодою між Україною та Європейським інвестиційним банком (далі – ЄІБ) щодо реалізації Програми з відновлення України, ратифікованою Законом України від 14 липня 2021 р. № 1645-IX, та які описані у Керівних принципах імплементації Програми, схвалених ЄІБ як такі, що відповідають Керівництву ЄІБ із закупівель.
Враховуючи вищеописане, за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону № 922- VIII та Особливостей, Порядку №861 встановлено, що при складанні тендерної документації Замовником порушено вимоги пункту 13-1 Порядку № 861.