В межах процедури закупівлі (UA-2023-11-16-003276-а) потенційним учасником було подано вимогу на іноземній мові:
«As for region with the battlefield and half occupation, your payment terms are NOT ATTRACTIVE unless you open covered bank guarantee»,
Зазначена вимога зводиться до включення в умови тендерної документації Замовника 100% попередньої оплати на умовах банківської гарантії.
Вимоги потенційного учасника є такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав:
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджено Постановою КМУ від 12.10.2022 р. №1178 (зі змінами) (далі - Особливості).
Відповідно до п.26 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену ч.2 ст. 21 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, пунктом 9 ч.2 ст.21 Закону Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати)
Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Так, пп.15,16 ч.2 ст.22 Закону передбачено, що замовник у тендерній документації зазначає розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); розмір вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати).
Тобто, зазначена норма Закону надає Замовнику саме право, а не визначає обов’язок визначення у тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції або виконання умов договору.
Звертаємо увагу, що Замовник відноситься до державного сектору економіки і фінансується за рахунок коштів державного бюджету.
Порядок та умови здійснення розпорядниками бюджетних коштів визначається постановою Кабінеті Міністрів України від 04.12.2019 року №1070.
В свою чергу, відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України (головний розпорядник коштів, за рахунок яких фінансується Замовник) від 09.03.2023 року №173 ( в редакції наказу від 10.04.2023 року №298) «Про деякі питання попередньої оплати», на включення попередньої оплати у розмірі 100% до умов договору необхідно отримати Дозвіл головного розпорядника бюджетних коштів.
При цьому, дозвіл щодо попередньої оплати у розмірі 100% надається за умови включення до проекту договору про закупівлю умови про забезпечення виконання зобов’язань банківською гарантією на суму такої попередньої оплати.
Банківська гарантія в публічних закупівлях — це спосіб забезпечення виконання обов’язку банком (гарантом) перед кредитором (замовником), що оформлений у вигляді документа/ів про те, що боржник (учасник/переможець) виконає своє зобов’язання.
Порядок отримання дозволу передбачає здійснення ряду дій, що передують отриманню такого дозволу, який в свою чергу повинен бути отриманий до моменту оголошення процедури закупівлі.
Зокрема, порядок отримання дозволу на 100% попередню оплату пробачає надання Замовником до головного розпорядника бюджетних коштів: оформлений проект Дозволу у двох примірниках; письмове обґрунтування необхідності проведення розрахунків шляхом попередньої оплати, у якому зазначаються строки та суми попередньої оплати, кількість платежів із попередньої оплати, джерела покриття витрат, коди економічної класифікації видатків та кредитування державного бюджету, коди економічної класифікації видатків бюджету, предмет закупівлі, загальна (очікувана) вартість закупівлі та строк дії договору та інші визначені законодавством умови, які є обов’язковими для здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, із посиланням на відповідні акти законодавства; проект договору про закупівлю.
Таким чином, Замовник не наділений правом одноособового прийняття рішення щодо включення до умов тендерної пропозиції та проекту договору 100% попередньої оплати, а отримання Дозволу від головного розпорядника бюджетних коштів потребує значного часу.
Звертаємо увагу, що вищезазначена процедура закупівлі обумовлена нагальністю потреби у товарі, який є предметом закупівлі, а саме: закупівля «Автоцистерна пожежна АЦ-5,0-50» здійснюється Головним управлінням задля забезпечення особового складу підпорядкованих підрозділів транспортним засобом, що залучається останніми до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у тому числі що виникають внаслідок ворожих дій країни-агресора, з метою ефективного виконання завдань за призначенням в умовах воєнного стану.
Беручи до уваги наведені обставини, включення до умов тендерної документації попередньої оплати у вигляді 100% вартості товару, що є предметом даної закупівлі, на даному етапі процедури закупівлі є неможливим і недоцільним.
З урахуванням наведеного, беручи до уваги нагальність потреби у закупівлі вищезазначеного товару, а також прав Замовника щодо визначення необхідності включення до умов тендерної документації порядку оплати у вигляді 100% попередньої оплати, підстави для задоволення вимоги відсутні.