Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 05 грудня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; наявність підстав для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування процедур закупівель, визначених Законом України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (у чинній для досліджуваної закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; укладення договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Франківської районної адміністрації Львівської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-11-10-006106-c); опубліковану в електронній системі закупівель інформацію про предмет закупівлі та умови оплати договору; опублікований 10.11.2023 звіт про договір про закупівлю; договір підряду від 10.11.2023 №149; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Моніторингом встановлено, що Замовником досліджувану закупівлю робіт з капітального ремонту (UA-2023-11-10-011863-a) вартістю 1 083 883,67 грн здійснено шляхом укладання договору без використання електронної системи закупівель відповідно до пункту 11 Особливостей №1178 (відповідно до якого для здійснення закупівель робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель).
Відповідно до норм частини першої статті 884 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV (далі – Цивільний кодекс України) підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Відповідно до пункту 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668 (які відповідно до Цивільного кодексу України визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва; далі – Постанова КМУ №668) договір підряду укладається у письмовій формі та його істотними умовами, зокрема, є договірна ціна, гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва).
Також, згідно з пунктом 103 Постанови КМУ №668, гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Водночас, моніторингом встановлено, що відповідно до умов пункту 8.1. розділу 8 «Гарантії» укладеного договору від 10.11.2023 №149 (далі – Договір №149) підрядник надає гарантію на якість виконаних робіт терміном 5 років, при умові правильної експлуатації, що суперечить нормам частини першої статті 884 Цивільного кдексу України та пункту 103 Постанови КМУ №668 (відповідно до яких гарантійний строк/ гарантійний строк якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва) становить 10 років (або більше) від дня прийняття об'єкта замовником).
На запит Західного офісу Держаудитслужби про надання інформації щодо встановлення в укладеному Договорі №149 гарантії на якість виконаних робіт терміном 5 років Замовником зазеначено, що сторони дійшли згоди встановити гарантію на якість виконаних робіт 5 років, оскільки ТОВ «Ліфт-Еко» представлено документи на гаратійний термін обладнання, яке передбачено проектно-кошторисною документацією, термін експлуатації якого не перевищує 60 місяців, тобто 5 років.
Слід зазначити, що ліфт – це технічна споруда зі спеціальною кабіною для вертикального переміщення людей або вантажів у спеціальних кабінах (клітках), що рухаються в жорстких напрямних пристроях; є невід'ємною і неподільною частиною багатоквартирного будинку.
Предметом Договору №149 є виконання робіт з капітального ремонта ліфта пасажирського із заміною ліфтового обладнання у будинку.
Відповідно до дефектного акта, що оприлюднений разом з Договором №149, за вказаним договором передбачено виконання робіт із зняття та установлення лебідки, демонтаж та монтаж кабіни ліфта, заміна балки дверей кабіни, заміна обмежувача швидкості новою конструкцією, заміна натяжного пристрою та тягових канатів, заміна розсувних дверей шахти, монтаж електропроводки (в тому числі освітлення шахти), заміна шафи керування тощо.
Слід зазначити, що майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами-юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями (частина 1 статті 179 Господарського кодексу України від 16.01.2003 №436-IV).
Відповідно до частини 1 статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданнями другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Договір підряду складається із двох пов`язаних між собою зобов`язань: 1) правовідношення, в якому виконавець має виконати певну роботу, а замовник наділений правом вимагати виконання цього обов`язку; 2) правовідношення, в якому замовник зобов`язаний оплатити виконану роботу, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати.
За договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх (стаття 875 ЦК України).
Враховуючи вищенаведене, у розумінні наведеної норми основним предметом договору будівельного підряду є результат будівельних робіт - завершений будівництвом об`єкт або закінчені будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації на замовлення замовника.
З урахуванням наведеного визначення гарантійного строку на результати робіт за таким договором тривалістю в 10 років узгоджується з вимогами статті 884 Цивільного кодексу України.
Враховуючи вищенаведене, в укладеному Договорі №149 визначено гарантійний строк закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва), що не відповідає нормам законодавства (пункт 103 Постанови КМУ №668, стаття 884 Цивільного кодексу України).
Також, відповідно до пункту 83 Постанови КМУ №668, фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду. За нормою пункту 84 Постанови КМУ №668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Проте, моніторингом встановлено, що укладений Договір №149 не містить плану фінансування робіт, чим недотримано вимоги пунктів 83 та 84 Постанови КМУ №668.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує вжити заходи щодо приведення у відповідність до норм законодавства про укладення і виконання договорів підряду (статті 884 Цивільного кодексу України та пунктів 83, 84 та 103 Постанови КМУ №668) умов укладеного договору від 10.11.2023 №149 шляхом укладання додаткової угоди до договору.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.