Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 27 листопада 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план на 2023 рік (UA-P-2023-10-03-004159-a) Комунального закладу «База спеціального медичного постачання» (далі - Замовник), звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель від 03 жовтня 2023 року, договір від 02 жовтня 2023 року №29 (далі – Договір) та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 14 листопада 2023 року через електронну систему закупівель.
Згідно з пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Постанова №1178) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Постанови №1178.
У пункті 13 Постанови №1178 визначено виключний перелік підстав, за яких придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Моніторингом установлено, що Замовником здійснено закупівлю паливної деревини твердих порід (ID: UA-2023-10-03-008198-a), очікуваною вартістю 400000,00 грн, шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі – Управління) про надання пояснень, зокрема інформації та її документального підтвердження щодо наявності підстав для здійснення зазначеної закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, Замовником зазначено, що відповідно до умов договору від 25 липня 2023 року №3 постачальник ФОП «Віхарєвою Лейла Сейядівна» повідомила Замовника про неспроможність виконання нею взятих на себе договірних зобов'язань та запропонувала достроково розірвати вказаний договір за взаємною згодою сторін.
Зважаючи на вищезазначені обставини між Замовником та ФОП «Віхарєвою Лейлою Сейядівною» укладено договір від 07 вересня 2023 року про дострокове розірвання укладеного між сторонами договору про постачання товару від 25 липня 2023 року №3. Таким чином, за результатами проведення процедури закупівлі (UA-2023-06-16-004817-а) Замовник через незалежні від нього обставини (причини) не зміг здійснити закупівлю товару паливної деревини у кількості 210,00 м. куб. Враховуючи незабезпеченість паливною деревиною в умовах очікуваного стрімкого наближення холодів (початок опалювального сезону), відповідно до підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178, Уповноваженою особою КЗ «БСМП» було прийняте рішення (протокол від 18 вересня 2023 року №19) про закупівлю паливної деревини (тверда порода) за прямим договором, у зв'язку з виникненням об'єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням процедури відкритих торгів.
Згідно з нормами підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178 придбання замовниками товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Водночас, відповідно до інформації опублікованої в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2023-06-16-004817-a, договір від 25 липня 2023 року, яким визначено строк поставки паливної деревини твердих порід – до 31 серпня 2023 року, розірвано сторонами 07 вересня 2023 року (договір від 07 вересня 2023 року).
Слід також зазначити, що вказаний договір достроково розірвано сторонами за їх взаємною згодою. Також, у пункті 2.1 договору від 07 вересня 2023 року вказано, що станом на момент (дату) розірвання за взаємною згодою сторони не мають претензій одна до іншої за договором від 25 липня 2023 року №3 про постачання товару, а інші його умови визнають такими, що припиняються (втрачають чинність) 07 вересня 2023 року.
Крім того, зазвичай в Україні опалювальний період стартує з 15 жовтня. Зокрема, відповідно до інформації на офіційному вебсайті Вінницької міської ради (https://https://www.vmr.gov.ua/16-zhovtnia-u-vinnytsi-startuie-opaliuvalnyi-sezon/) зазначено, що опалювальний сезон на 2023-2024 роки у Вінницькій громаді розпочався з 16 жовтня 2023 року.
Виходячи із вищевикладеного, Замовником документально не підтверджено виникненням об’єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу в період між розірванням договору від 25 липня 2023 року №3 (07 вересня 2023 року) та початком опалювального сезону на 2023-2024 роки (16 жовтня 2023 року).
Отже, Замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з порушенням вимог підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178.
Відповідно до пункту 13 Постанови №1178 у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
Однак, Замовником під час оприлюднення звіту про укладання договору без електронної системи закупівель та Договору не оприлюднено обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Постанови №1178.
Таким чином, Замовник під час публікації інформації про закупівлю порушив вимоги пункту 13 Постанови №1178 в частині неоприлюднення в електронній системі закупівель обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178.
Згідно із частиною п’ятою статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель.
Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження під час моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
При цьому, пояснення на запит Управління Замовником надано з недотриманням терміну, визначеного вимогами частини п’ятої статті 8 Закону.
За даними пошуково-аналітичної системи (https://spending.gov.ua/new/transactions/search?page=1) фінансові зобов’язання за даним договором від 02 жовтня 2023 року №29 виконано в повному обсязі, а саме Замовником 13 жовтня 2023 року, на підставі накладної від 09 жовтня 2023 року №688, здійснено розрахунки із ДП «Погребищенський Райагроліс» у відповідності до умов Договору.