Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 16 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до законодавства про публічні закупівлі; наявність підстав для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти та гуманітарної політики Підкамінської селищної ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-09-15-003319-b); опубліковану в електронній системі закупівель інформацію про предмет закупівлі; протокол розкриття пропозиції; опублікований 18.09.2023 договір поставки від 13.09.2023 №109, укладений Замовником з Бродівським дочірним ЛГП «Галсільліс»; опубліковані Замовником 03.10.2023 під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю; наявну в електронній системі закупівель інформацію щодо проведення Замовником процедури відкритих торгів.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон; в редакції Закону від 16.08.2022 №2526-IX) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Особливості №1178).
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За вимогами пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082 (далі - Порядку №1082) визначено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, а також коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до інформації про предмет досліджуваної закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник зазначив вид предмету закупівлі: товар, а саме – деревина твердих порід.
Разом з тим, згідно з специфікацією, яка відповідно до пункту 12.1 є невід’ємною частиною укладеного за результатами закупівлі UA-2023-09-18-000603-a договору від 13.09.2023 №109, передбачено здійснити поставку твердої породи 1 групи (100 м3), а також хвойної та м'якої породи ІІ, ІІІ групи (72 м3).
Так, Національний класифікатор ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 №1749, містить наступний код щодо товару, який є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: 03418100-4 – «Деревина твердих порід», 03411000-4 – «Деревина хвойних порід», 03415000-2 – «Деревина м'яких порід».
Однак, під час розміщення інформації щодо предмета закупівлі Замовником не зазначено коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку № 1082, а також пункту 3 Особливостей №1178.
Пунктом 13 Особливостей №1178 визначено виключний перелік підстав, за яких придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
При цьому, за результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Так, згідно з частиною третьою статті 3 Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити, зокрема, інформацію стосовно кількості, місця та строку поставки товарів.
Відповідно до специфікації (Додаток №1 до договору від 13.09.2023 №109) загальна кількість товару складає 172 м3 (тверда порода 1 групи -100 м3; хвойна та м'яка породи ІІ, ІІІ групи - 72 м3), тоді як у звіті про договір про закупівлю, укладеному без використання електронної системи закупівель Замовником вказано: «Тверда порода - 100 метри кубічні».
Таким чином, в опублікованому Замовником звіті про договір про закупівлю, укладеному без використання електронної системи закупівель (ID: UA-2023-09-18-000603-a) зазначено недостовірну (неповну) інформацію щодо кількості товару, який необхідно поставити, чим порушено вимоги пунктів 3 та 13 Особливостей №1178, а також частини третьої статті 3 Закону.
Моніторингом встановлено, що Замовником закупівля товару за ID: UA-2023-09-18-000603-a (Дров'яна деревина непромислового використання твердої, хвойної та м’якої порід (ДК 021:2015: 03410000-7 - Деревина), очікуваною вартістю 288 000,00 грн з ПДВ, проведена без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару з публікацією звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Підставою для проведення закупівлі без використання електронної системи закупівель Замовником визначено (відповідно до інформації, вказаної у примітках до річного плану закупівель та наданих до моніторингу документів) підпункт 6 пункту 13 Особливостей №1178.
Згідно з нормами підпункту 6 пункту 13 чинної для досліджуваної закупівлі редакції Особливостей №1178 придбання замовниками товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.
Також, за вимогами пункту 13 Особливостей №1178 у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
Під час моніторингу на запит органу державного фінансового контролю Замовником надано скан-копії протокольних рішень уповноваженої особи Замовника від 13.09.2023 №13092023/1 та від 18.09.2023 №18092023/1 відповідно до яких, зокрема, прийнято рішення затвердити та оприлюднити зміни до річного плану закупівель за предметом «Дров'яна деревина непромислового використання твердої, хвойної та м’якої порід (ДК 021:2015: 03410000-7 - Деревина)», а також зазначено обґрунтування проведення закупівлі без використання електронної системи закупівель відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей №1178.
Проте, вищевказані рішення не містять інформації (резолюції) щодо прийнятого (погодженого/затвердженого) керівником Замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника рішення за результатами їх розгляду.
Крім того, проведеним моніторингом встановлено, що обґрунтування підстави для здійснення вищевказаної закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей №1178 разом із звітом про договір про закупівлю, укладеним без використання електронної системи закупівель, Замовником в електронній системі закупівель не опубліковано.
Отже, Замовником не враховано чинні норми Особливостей №1178 при розміщенні та оприлюдненні інформації за досліджуваною процедурою закупівлі, чим порушено вимоги пунктів 3 та 13 Особливостей №1178.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 та пункту 3 Особливостей №1178 при розміщенні та оприлюдненні інформації про закупівлю, частини третьої статті 3 Закону, а також пунктів 3 та 13 Особливостей №1178 при заповненні документів, що оприлюднюються відповідно до законодавства про публічні закупівлі.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.