Відповідно до чинного стандарту ДСТУ 7146:2010 "ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ". п. 4.2. передбачено, що атмосферне повітря населених місць на границі санітарно-захисної зони необхідно охороняти згідно з ДСП 201. В свою чергу ДСП 201 з 31.07.2014 року не є діючим. Але, в будь-якому разі, обов’язок виробників вугілля охороняти атмосферне повітря населених місць на границі санітарно-захисної зони залишається. На даний час питання охорони атмосферного повітря регулюється низкою нормативно-правових актів, зокрема, але не виключно Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя», Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про охорону атмосферного повітря» та іншими нормативними актами, а не тільки ДСТУ 7146:2010. Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.01.2020 № 52 «Про затвердження гігієнічних регламентів допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин в атмосферному повітрі населених місць» затверджено гігієнічні регламенти. Під час виробництва, сортування, розподілу, навантаження вугілля в атмосферне повітря викидається більше 10 забруднюючих речовин.
Замовник зацікавлений в тому, щоб виробництво вугілля, яке буде йому постачатись не заподіювало шкоди атмосферному повітрю. Твердження ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» про відсутність обов’язку виробників отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин не означає, що такий дозвіл неможливо оформити. Більш того, вимога щодо надання у складі пропозиції дозволу на викиди забруднюючих речовин не є вимогою до предмету закупівлі, а є вимогою щодо підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмету закупівлі.
У зв’язку з цим, замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Щодо рішення № 497-р/пк-пз від 16.01.2023 року мусимо зазначити наступне. Наведене рішення стосується процедури закупівлі: відкриті торги з особливостями, тобто оспорювані торги проводились у відповідності до постанови КМУ № 1178 від 12.10.2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Як вірно зазначив ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» Замовник проводить спрощену закупівлю і не послуговується нормами вищевказаної постанови КМУ № 1178, так як оборонні замовники користуються постановою КМУ № 1275 від 11.11.2022 року «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану», яка передбачає в п.8 проведення закупівлі наступним чином:
«8. Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, у разі коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176), або в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України “Про публічні закупівлі”, в електронній системі закупівель, або в порядку відбору постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407)».
Замовник керується положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» (Далі – Закон 922), стаття 14 якого передбачає можливість зазначати в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі і іншу інформацію.
Поряд з цим, замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Тому встановлення вимоги щодо надання сканкопії з оригіналу документу (-ів) дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дійсного (-их) на дату розкриття пропозицій та виданого Уповноваженим органом на виробника пропонованого вугілля (або будь-якого іншого суб’єкта господарювання, що здійснює реалізацію та/або відвантаження вугілля на адресу учасника торгів) є цілком вмотивованою та ніяким чином не порушує норми діючого законодавства.