Зміст
Уповноважена особа
Комунальне некомерційне підприємство"Дрогобицька міська лікарня №1" Дрогобицької міської ради
Державній аудиторській службі України
Замовник Комунальне некомерційне підприємство"Дрогобицька міська лікарня №1" Дрогобицької міської ради
Моніторинг — UA-M-2023-11-08-000015
Оголошення — UA-2023-09-12-013085-a
Предмет закупівлі : Капітальний ремонт фасаду з використанням енергозберігаючих технологій корпусу хірургічного відділення комунального некомерційного підприємства "Дрогобицька міська лікарня № 1" Дрогобицької міської ради за адресою: вул. Шептицького, 9 в м. Дрогобич Львівської області
ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ
ТА ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПРИЧИНИ НЕМОЖЛИВОСТІ УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ
Розглянувши висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-M-2023-11-08-000015, керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», повідомляємо наступне:
ЩОДО ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ:
1. Моніторингом встановлено, що пунктом 2 Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовником визначено кваліфікаційний критерій, щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, учасником ТОВ "ГРЕЙНПЛАСТ-ФАСАД" надана довідка від 18.09.2023 № 134, де учасником зазначена наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, необхідних для виконання робіт по даній закупівлі, відповідно до якої працівників – робітників 7 чоловік (в зв’язку з відсутністю в відомості ресурсів автомобільного транспорту водія автотранспортного засобу не враховано) (файл - 19. Довідка про наявність працівників.pdf). Учасником надано календарний графік виконання робіт, відповідно до якого фахівці ТОВ "ГРЕЙНПЛАСТ-ФАСАД" виконають роботи протягом 4 кварталу 2023 та уточнено, що за 10 та 11 місяців (жовтень та листопад) 2023 року. (файл - 44. Календарний графік виконання робіт (онов.).pdf) Відповідно до відомості ресурсів до локального кошторису № 02-01-01 наданої учасником, яка складена у відповідності до Додатоку №2 до тендерної документації, витрати труда робітників-будівельників дорівнюють 15915,8 людино годин. (файл - 43. Кошторисна документація (оновлена).pdf). Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. Згідно з нормами тривалості робочого часу на 2023 рік при 40-годинному робочому тижні тривалість робочого часу за жовтень складає 168 годин, за листопад – 176 годин. Тобто (176+168)*7=2408 людино годин фактична витрати труда робітників, розбіжність дорівнює 13507,8 людино-годин (15915,8 - 2408). Враховуюче зазначене, у учасника не вистачає людей для виконання робіт замовника. У висновку ДАСУ зазначається що, на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "ГРЕЙНПЛАСТ-ФАСАД", у зв’язку із тим, що тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та уклав із ним договір від 02.10.2023 № 399.
З такими твердженнями та висновками Державної аудиторської служби України ми не погоджуємося з огляду на наступне:
Вважаємо, що висновок ДАСУ щодо невідповідності умовам технічної специфікації є безпідставним та необґрунтованим.
Твердження ДАСУ щодо наявності порушення в цій частині базуються на наявних, на думку ДАСУ, розбіжностей між наданим переможцем відомості ресурсів до локального кошторису № 02-01-01 та довідкою про наявність працівників.
На думку ДАСУ, інформаційна довідка про наявність працівників повинна містити інформацію про усіх працівників, які будуть залучені до виконання робіт за договором закупівлі у чіткій відповідності кількості працівників до зазначеної кількості людино-годин у відомості ресурсів.
Проте така точка зору ДАСУ не ґрунтується на фактичних умовах тендерної документації замовника.
Замовником вже було надано пояснення на запит Східного офісу Держаудитслужби з цього питання, де зазначалось, що тендерна документація не містила окремих вимог чи вказівок щодо зазначення учасником в інформаційній довідці про працівників обов'язкової нормативної кількості працівників, достатньої для виконання робіт за договором чи інформації про працівників, які безпосередньо будуть виконувати роботи за договором закупівлі, зокрема пунктом 2 Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовником було встановлено вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції наступних документів/інформації:
2.1. Інформаційна довідка учасника закупівлі у табличній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації (інженерно-технічних та робітників), які мають необхідні знання та досвід із зазначенням ПІБ, посади, освіти, кваліфікації та досвіду робити за квіліфікацією.
2.2. Для підтвердження наданої у довідці інформації, надаються:
- документи про вищу освіту у будівельній галузі інженерно-технічних працівників зазначених у довідці (підтвердження здобуття інженерної освіти.
- копії наказів про призначення/прийняття на роботу вказаних у довідці працівників або скан-копії трудових книжок (при наданні скан-копії трудових книжок достатньо надати копію сторінки з ПІБ працівника та копію сторінки з записом про прийом на роботу працівника)
2.3. Учасник закупівлі повинен мати трудові відносини з працівниками – професіоналами інженерно-технічних професій у кількості не менше 2-ох осіб, які пройшли навчання з охорони праці, а саме Загальний курс з охорони праці, що підтверджується відповідними чинними посвідченнями про перевірку знань з питань охорони праці, а також не менше двох монтажників системи утеплення будівель, з безперервним досвідом роботи на цій посаді не менше 2-х років, що підтверджується записам в трудовій книжці працівника.
2.4. Монтажники систем утеплення будівель, які виконуватимуть роботи згідно технічного завдання надати посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці відповідно до НПАОП 0.00-1.15-07 «Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті» про перевірку їх знань та протокол/витяг з протоколу комісії з перевірки знань, виданого уповноваженим на це органом та/або юридичною особою, яка має відповідне свідоцтво встановленого законодавством взірця (надається у складі пропозиції).
2.5. Монтажники систем утеплення будівель повинні пройти перевірку знань і навичок з професії «монтажники систем утеплення будівель» з присвоєнням кваліфікаційного розряду відповідно до вимог ДКХПП з додаванням протоколу/витягу з протоколу комісії з перевірки знань та посвідчень, виданого уповноваженим на це органом та/або юридичною особою, що підтверджується Свідоцтвом встановленого законодавством взірця.
Виходячи зі змісту вищенаведених вимог, та загалом Тендерна документація замовника не передбачала окремих вимог щодо взаємозв’язку між інформацією наданою учасником в довідці про наявність працівників та відомістю ресурсів.
У зв’язку з тим що в країні воєнний стан та здійснюються мобілізаційні заходи, на даний момент існує реальна ймовірність того, що зазначені на момент подання тендерної пропозиції у довідці працівники на момент виконання робіт за договором можуть вже бути мобілізованими. Та це не означає, що виконання договору припинеться, у такому випадку Учасник може додатково прийняти на роботу працівників, або ж залучити необхідних працівників за цивільно-правовими угодами або в інший спосіб. Розуміючи, що ситуація не стабільна з працівниками, Замовником не встановлювались жодні окремі вимоги щодо кількості працівників, окрім вищезазначених, тим більше прив’язки до відомості ресурсів. Разом з цим, подаючи свою пропозицію учасник розумів увесь обсяг робіт, який доведеться йому виконати, та строки виконання зазначених робіт, які він самостійно визначив у своєму календарному графіку виконання робіт. Учасник погодився з усіма вимогами тендерної документації та зокрема вимогами Технічного завдання та гарантував виконання договору, у складі тендерної пропозиції наявні усі документи, що вимагались Замовником, та за результатами розгляду тендерної пропозиції переможця, Замовником було встановлено, що:
- Учасник ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГРЕЙНПЛАСТ-ФАСАД" відповідає вимогам кваліфікаційних критеріїв;
- Відносно учасника відсутні підстави для відхилення, передбачені п.47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178;
- Учасник ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГРЕЙНПЛАСТ-ФАСАД" відповідає вимогам технічного завдання.
За таких умов відхилення пропозиції переможця на підставах наведених в висновку було б необґрунтованим.
Замовник на етапі розгляду пропозиції не вправі розширювати та додатково трактувати вимоги тендерної документації на власний розсуд.
Замовник вправі відхиляти пропозицію учасника лише за невідповідність вимогам, які чітко і однозначно були прописані в тендерній документації замовника.
У випадку оскарження відхилення пропозиції учасника на наведеній в висновку підставі орган оскарження, очевидно, зобов’язав би нас скасувати таке відхилення як неправомірне, адже воно базується не на вимогах документації, а на домислах щодо того як треба виконувати і розуміти такі вимоги.
В замовника не було підстав, щоб однозначно стверджувати, що в учасника недостатня кількість працівників, і на підставі цього робити висновок, що він не відповідає технічній специфікації.
Не виключено, що в учасника є і інші працівники, інформацію щодо який він не зазначив в довідці, оскільки тендерна документація не зобов’язувала його цього робити або просто ним надано не повну інформацію в довідці.
В будь-якому випадку, замовник не мав підстав, щоб стверджувати, що помилку учасник допустив саме в розрахунку кошторисі, а не в документах наданих на підтвердження кваліфікаційному критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації». А, як відомо, невідповідності допущені при підтвердженні відповідності учасника кваліфікаційним критеріям можуть бути усунуті в порядку застосування п.43 Особливостей.
І лише у разі не виправлення протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей замовник, відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, мав би підстави відхилити вказану тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель. Зазначена позиція підтверджується численною практикою Органу оскарження.
На додаток, на нашу думку, ДАСУ, при заповненні висновку моніторингу не дотримано вимоги п.3 ч.1 розділу III Порядку в частині наведеного опису порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі, затвердженого наказом Держаудитслужби України від 23 квітня 2018 року № 86 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 червня 2018 року за № 654/32106 (далі - Порядок) в висновку моніторингу має бути, зокрема:
• опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням:
• структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб’єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін);
• найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
Проте висновок ДАСУ про наявність у діях замовника порушень у вигляді невідхилення тендерної пропозиції переможця, на наше переконання, є необґрунтованим. У висновку взагалі не йдеться по те, яка вимога тендерної документації порушена учасником в якій саме частині є невідповідність вимогам тендерної документації чи посилання на інший нормативно-правовий акт чи норму закону, що порушена учасником.
Адже, навіть, якщо погодитись з тим, що представники ДАСУ написали у висновку щодо того, що в учасника не вистачає людей для виконання робіт замовника, вони мали зазначити яку саме норму закону чи вимогу документаціїї цим порушено з посиланням на відповідний пункт чи статтю. Будь якому випадку, недостатня кількість працівників це невідповідність в кваліфікації, що згідно п.43 Особливістей є невідповідністю, що підлягає виправленню, однак не надає замовнику права відхиляти пропозицію переможця на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178.
Відповідно до п. 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Якщо учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей замовник відхиляє такого учасника на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
Тобто, лише у разі невиправлення протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей замовник, відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, мав би підстави відхилити вказану тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.
Органом уповноваженим розглядати скарги з питань публічних закупівель сформовано чітку і послідовну практику з цього питання. Це, зокрема, відображено, у рішеннях за результатами розгляду скарг: UA-2023-09-28-006913-a.a1, UA-2023-08-08-005184-a.c3.
Відповідно до ч.12-14 ст. 8 ЗУ «Про публічних закупівель», якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб’єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, орган державного фінансового контролю не приймає рішення про початок моніторингу процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, що були або є предметом розгляду органом оскарження незалежно від прийнятого органом оскарження рішення щодо таких порушень, обставин, підстав. Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб’єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, після прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі чи після опублікування висновку, протягом наступного робочого дня з дня розміщення скарги суб’єктом оскарження в електронній системі закупівель керівник органу державного фінансового контролю або його заступник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє рішення органу державного фінансового контролю, а замовник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє виконання зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, щодо тих порушень, обставин, підстав, що стали предметом розгляду органом оскарження, з відповідним повідомленням в електронній системі закупівель. Після оприлюднення рішення органу оскарження замовником у порядку, встановленому цією статтею, усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зазначених у висновку, здійснюється в частині, що не була предметом розгляду органом оскарження.
З огляду на вищенаведене, в замовника не має підстав не зважати на позицію органу оскарження з цього питання, адже рішенням Органу оскарження за закупівельним законодавством надається перевага над висновками ДАСУ.
Таким чином, зважаючи на формальний характер описаних у висновку невідповідностей, очевидно, що вони могли б бути бути легко усунуті переможцем і в ДАСУ немає жодних причин стверджувати, що в даному випадку у замовника виникли б підстави для відхилення пропозиції переможця.
Отже, викладене у Висновку ДАСУ посилання на обов`язок замовника відхилити тендерну пропозицію переможця, є безпідставним, необґрунтованим та таким, що суперечить вимогам пункту 44 Особливостей.
З огляду на викладене, можна дійти висновку, що за встановлених обставин безпідставно стверджувати про допущення нами порушення, про які йдеться у висновку.
За аналогічних обставин Вінницький окружний адміністративний суд у Рішенні № 113300705 від 06.09.2023 дійшов висновку про необґрунтованість висновку, що оскаржується, в частині виявлених контролюючим органом порушень, тому висновок як такий, що не відповідає критеріям обґрунтованості та вмотивованості, на думку суду, є протиправним та підлягає скасуванню.
Отже, викладене у Висновку ДАСУ посилання на обов`язок замовника відхилити тендерну пропозицію переможця, є безпідставним, необґрунтованим та таким, що суперечить вимогам пункту 44 Особливостей.
З огляду на викладене, можна дійти висновку, що за встановлених обставин безпідставно стверджувати про допущення нами порушення, про які йдеться у висновку.
Необґрунтованість висновку, в частині виявлених контролюючим органом порушень, свідчить про його невідповідність критеріям обґрунтованості та вмотивованості, що, на нашу думку, є підставою для його скасування.
Нами було здійснено детальну перевірку складу та обсягу робіт на відповідність Технічному завданню та вимогам частини 6 розділу 3 тендерної документації, та жодної невідповідності в цій частині не було встановлено, а відтак підстав для відхилення не було.
ЩОДО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ (ПОРУШЕННЯ) ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ, ВИКЛАДЕНИХ У ВИСНОВКУ:
У висновку моніторингу зазначено «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушеньвстановленому законодавством порядку, зокрема вжити заходи щодо припинення зобов’язань за договором від02.10.2023 № 399 з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого України. Наведене зобов’язання щодо припинення зобов’язань за укладеним за результатами тендеру договору з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, неможливо виконати з наступних підстав:
Зауваження наведені у висновку стосуються роботи уповноваженої особи. При цьому, уповноважена особа відповідає лише за проведення процедури закупівлі, але жодним чином не наділена повноваженнями на спонукання суб’єкта господарювання на припинення зобов’язань за договором.
Чинним законодавством не передбачено такої підстави для припинення договору, як вимога Держаудитслужби про вчинення таких дій. Таке зобов`язання ДАСУ порушує загальні принципи укладення та припинення (розірвання) договорів передбачених Цивільним Кодексом України та Господарським Кодексом України. (Сумський окружний адміністративний суд, рішення від 23 листопада 2023 року Справа № 480/9643/23).
У постанові Верховного Суду від 04 травня 2023 року у справі №160/5890/22 (у подібних правовідносинах) висловлений висновок, що у контексті спірних правовідносин слід урахувати, що основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього визначено статтею 41 Закону №922-VIII, частиною першою якої передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Сторона договору ТОВ «Грейнпласт-Фасад» в усній формі повідомила нас про свою незгоду з розірванням договору.
Договір також може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Тобто, для того, щоб розірвати договір в судовому порядку повинні бути причини. Проте у Висновку не зазначено, які саме правові підстави слід застосувати для розірвання договору про закупівлю.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Натомість, на даний час, договір про закупівлю перебуває в процесі виконання, претензії щодо якості виконаних робіт в замовника відсутні, а тому відсутні будь-які підстави для розірвання договору про закупівлю в односторонньому порядку.
Зобов’язання щодо усунення порушення законодавства передбачене у Висновку у даному випадку є непропорційним встановленим порушенням і таким, що суперечить інтересам замовника.
Договір, за яким нам пропонують припинити зобов’язання є укладеним ще 02 жовтня 2023 року і на даний момент за договором ведуться активні будівельні роботи. Окрім того заміна підрядника на даному етапі може призвести до додаткових витрат зі сторони замовника.
При цьому, захід реагування у вигляді зобов’язання розірвати укладений договір про закупівлю, що наразі майже виконаний, відноситься до виключних заходів, обрання яких можливе у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Відповідної позиції дотримується , зокрема, суд у Справі № 140/15644/20 від 27 .01.2021 (оголошення № UA-2020-07-21-007760-b).
У висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується з вимогою Держаудитслужби про розірвання укладеного за результатами публічної закупівлі договору про закупівлю. Аналогічної позиції дотримується і суд у Справі № 500/3676/20 від 20.01.2021 (оголошення № UA-2020-07-16-04233-b)
З огляду на такі обставини вважаю, що зобов’язання щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у даному випадку є непропорційним.
Критерій пропорційності передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов’язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються.
Розірвання договору в даних обставинах призведе до безпідставного порушення майнових прав суб’єктів — сторін договору про закупівлю, в тому числі, порушення прав та інтересів третьої особи – підрядника, який сумлінно і належним чином виконував свої зобов’язання і в діях якого немає жодної вини. А також — матиме негативні наслідки для репутації замовника. Тобто ці дії є непропорційними порівняно з виявленими недоліками. (Рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/1297/20-а від 16.06.2020, моніторинг закупівлі (UA-M-2020-02-24-000024)
Вважаємо, Висновок Держаудитслужби необґрунтованим, надміру формальним, таким, що не відповідає критеріям та розсудливості та «пропорційності», а вимогу про зобов’язання замовника вжити заходів до припинення зобов’язань за договором, що не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею, оскільки суть виявлених порушень жодним чином не зачіпає бюджетні інтереси.
ДАСУ не обґрунтовано такий спосіб усунення недоліків закупівлі, як припинення зобов`язання за договором про закупівлю та не зазначено причинно-наслідкового зв`язку між розірванням такої угоди і встановленими порушеннями. При цьому, встановлені порушення мають формальний характер і не потягли за собою витрат фінансового характеру чи порушення прав учасників проведених торгів.
Зважаючи на те, що процедура моніторингу процедури закупівлі в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачена не як каральна функція, а спрямована на запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (п. 14 ст.1 Закону) дозволяємо собі припустити, що запропонований в висновку спосіб усунення порушень не є можливо єдиним та, на нашу думку, точно є не найкращим.
Зважаючи на вищевикладене, можна дійти висновку, що висновок органу державного фінансового контролю про результати моніторингу закупівель не відповідає критеріям обґрунтованості та розсудливості, складений без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, та з порушенням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача, а також суспільних інтересів, і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Відповідно до п.11 ч.1 ст.1 Закону «Про публічні закупівлі» мета моніторингу публічних закупівель (п) - запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, - ДАСУ в даній ситуації внаслідок складання висновку за результатами моніторингу жодним чином досягнута не була.
Вважаємо, що завдання замовника — усунути порушення, діючи при цьому добросовісно та розумно, але не обов’язково саме тим способом, який визначив контролюючий орган. Виходячи із структури та змісту частини сьомої статті 7-1 Закону №922-VIII та Порядку №522, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
З огляду на все вищевикладене, з метою виконання зобов’язання щодо усунення порушень (порушення) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку про результати моніторингу уповноважена особа зобов’язується вжити всіх можливих заходів щодо недопущення виявлених порушень у подальшому, та повідомляє, що в майбутніх закупівлях виявлені порушення будуть враховані та не будуть допущені.