Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; повноти відображення/розміщення інформації про закупівлю; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); внесення змін до тендерної документації; надання відповіді Замовника на запитання до процедури закупівлі; розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця процедури закупівлі; стан виконання рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія АМКУ); дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю; внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Департаменту будівництва Черкаської обласної державної адміністрації (далі – Замовник); оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 14.09.2023 № 93; зміни до тендерної документації; запитання до процедури закупівлі та надання відповіді на них; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Конструкторське бюро гарант» (далі – ТОВ «Конструкторське бюро гарант»); протокольні рішення уповноваженої особи від 28.09.2023 №113, від 24.10.2023 №131 про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «Конструкторське бюро гарант»; тендерну пропозицію приватного підприємства «АМТ-ГРУПП» (далі – ПП «АМТ-ГРУПП»); вимогу про усунення невідповідностей в інформації (документах), що подані учасником ПП «АМТ-ГРУПП»; документи, надані ПП «АМТ-ГРУПП» протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей; протокольне рішення уповноваженої особи від 25.10.2023 №132; рішення Колегії АМКУ від 17.10.2023 № 16585; повідомлення про намір укласти договір; документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, надані переможцем відкритих торгів з особливостями ПП «АМТ-ГРУПП» у спосіб, визначений тендерною документацією; пояснення Замовника, отримане 13.03.2024 в електронній системі закупівель; договір від 09.11.2023 № 14; звіт про результати проведення процедури закупівлі; додаткові угоди до договору від 09.11.2023 № 1, від 13.11.2023 №2, від 21.11.2023 № 3, від 29.12.2023 № 4, від 31.01.2024 № 5, від 01.02.2024 № 6, від 08.02.2024 № 7; повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.
Моніторинг щодо тих порушень, обставин, підстав, що були предметом розгляду Колегії АМКУ, не здійснювався.
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця процедури закупівлі встановлено, що на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію ПП «АМТ-ГРУПП» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. Відповідно до пункту 1 Додатку 3 «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація» до тендерної документації визначено, що вся кошторисна документація повинна бути складена згідно з Кошторисними нормами України «Настанова з визначення вартості будівництва» (зі змінами) (далі - Настанова). При складанні кошторисної документації необхідно забезпечити комплекс технічних, економічних та організаційних заходів, ефективного контролю на всіх стадіях виконання робіт у відповідності з діючими ДСТУ, ДБН, ГОСТ, СНіП, ТУ, НПБ, ППБ, СанПіН з високою якістю, із врахуванням специфіки закладу, з мінімальними затратами.
Відповідно до пункту 6 розділу «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація (у разі потреби – плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі)» тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати інші підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни відповідно до Настанови.
ПП «АМТ-ГРУПП» при розрахунку договірної ціни в частині вартості експлуатації будівельних машин та механізмів замінено будівельні машини та/або механізми з нормами, що визначені на підставі кошторисних норм України ресурсних елементних кошторисних норм (КНУ РКНЕМ) на інші будівельні машини та механізми з більшими нормами машино-годин.
Відповідно до п. 5.4 Настанови встановлено, що вартість експлуатації будівельних машин та механізмів у складі прямих витрат учасник процедури закупівлі визначає виходячи з нормативного часу роботи машин, необхідного для виконання обсягу робіт, що пропонується, та вартості експлуатації машин за одиницю часу їх застосування в поточних цінах з урахуванням положень пунктів 5.5-5.9 Настанови. Нормативний час будівельних машин та механізмів визначається на підставі ресурсних елементних кошторисних норм та обсягів робіт, які пропонуються до виконання.
Пунктом 5.9 Настанови визначено, що при розрахунках вартості експлуатації будівельних машин та механізмів, якщо внаслідок об’єктивних причин (ускладнені умови виконання робіт через обмеженість території будівельного майданчика, неможливість розміщення підйомних механізмів тощо) будівельні роботи планується виконувати без застосування будівельних машин та механізмів як для внутрішньо будівельного транспортування матеріальних ресурсів (горизонтального і вертикального), так і для виконання будівельних робіт, або із застосуванням наявних у підрядній організації не передбачених нормами машин та механізмів, вартість таких робіт визначається з урахуванням змінених умов виконання робіт.
Згідно з пунктом 2.4 Настанови з розроблення ресурсних елементних кошторисних норм, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30.04.2022 №67 визначено, що індивідуальні ресурсні елементні кошторисні норми розробляються у випадку, зокрема, якщо з об'єктивних причин матеріально-технічні ресурси, передбачені відповідними ресурсними елементними кошторисними нормами, замінюються на інші і це призводить до зміни технології виконання робіт чи інших показників цих норм. Рішення щодо розроблення індивідуальних ресурсних елементних кошторисних норм приймається замовником будівництва та оформлюється відповідним технічним завданням.
Проте, учасником не надано в складі тендерної пропозиції розрахунки витрат на збільшені норми машино-годин або ж індивідуальні ресурсні елементні кошторисні норми, чим не виконано вимоги пункту 1 Додатку 3 «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація» до тендерної документації та пункту 6 розділу «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація (у разі потреби – плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі)» тендерної документації.
Крім того, у договірній ціні, наданій у тендерній пропозиції ПП «АМТ-ГРУПП», мають місце помилки у розрахунках: кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами (розрахунок №12), становлять 7000,00 тис. грн, з них: будівельних робіт – 2500,00 тис. грн та інших витрат – 0. Як наслідок, ціна тендерної пропозиції у графі 4 «Всього» не відповідає сумі цін у графах 5 та 6.
Враховуючи вищевикладене, ПП «АМТ-ГРУПП» не підтвердило відповідність тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, та його тендерна пропозиція мала б бути відхилена Замовником на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Аналізом питання дотримання вимог законодавства під час укладання договору про закупівлю встановлено, що договір від 09.11.2023 №14, укладений з ПП «АМТ-ГРУПП», не містить обсяги робіт, які підлягають виконанню. Відповідно до умов договору додатками до договору є: Додаток 1 «Протокол погодженні договірної ціни», додаток 2 «Договірна ціна», Додаток 3 «План фінансування (на весь період будівництва)», Додаток 4 «План фінансування будівництва (на поточний рік)», Додаток 5 «Календарний план виконання робіт».
Згідно із частиною першою статті 837 Цивільного кодексу України договір від 09.11.2023 № 14 є договором підряду, оскільки одна сторона (підрядник – ПП «АМТ-ГРУПП») зобов’язується виконати роботи «Реконструкція будівлі КНП «Черкаський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Черкаської обласної ради» по вул. Дахнівська Січ, 1 в м. Черкаси (окремих приміщень першого поверху та четвертий поверх)» за завданням другої сторони (замовника – Департамент будівництва Черкаської обласної державної адміністрації), а замовник зобов’язується прийняти їх та оплатити.
Статтею 318 Господарського кодексу України передбачено, що договір підряду на капітальне будівництво повинен передбачати: найменування сторін; місце і дату укладення; предмет договору (найменування об’єкта, обсяги і види робіт, передбачених проектом); строки початку і завершення будівництва, виконання робіт; права і обов’язки сторін; вартість і порядок фінансування будівництва об’єкта (робіт); порядок матеріально-технічного, проектного та іншого забезпечення будівництва; режим контролю якості робіт і матеріалів замовником; порядок прийняття об’єкта (робіт); порядок розрахунків за виконані роботи, умови про дефекти і гарантійні строки; страхування ризиків, фінансові гарантії; відповідальність сторін (відшкодування збитків); урегулювання спорів, підстави та умови зміни і розірвання договору.
Відповідно до пункту 15 Загальних умов укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2005 року № 668, у договорі підряду сторони зобов'язані визначити найменування об'єкта будівництва та його місцезнаходження, основні параметри (потужність, площа, об'єм тощо), склад та обсяги робіт, які передбачені проектною документацією та підлягають виконанню підрядником, інші показники, що характеризують предмет договору.
Типовий договір підряду в капітальному будівництві, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 27.10.2005 № 3 (далі – Типовий договір підряду), та відповідно до пункту 3 Типового договору підряду склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання Підряднику, визначені проектною документацією, яка є невід'ємною частиною договору.
Відповідно до статті 844 Цивільного кодексу України ціна у договорі підряду може бути визначена у кошторисі. Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником.
Пунктом 17 Особливостей встановлено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей. Статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї сторони має бути досягнуто згоди.
Також, за нормою статті 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.
З огляду на вищевикладене, договір від 09.11.2023 №14 укладений не у відповідності до норм Цивільного та Господарського кодексів України, зокрема не містить обсяги робіт, чим порушено вимоги пункту 17 Особливостей та частини першої статті 41 Закону.