Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 19 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління з будівництва, ремонту та реконструкції департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ «ББ Україна», протокол розкриття тендерної пропозиції, повідомлення про намір укласти договір від 18.09.2023, договір про закупівлю від 28.09.2023 № 751, пояснення Замовника від 13.10.2023 та 17.10.2023, оприлюднені через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно із пунктом 8 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначається проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
При цьому, відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством.
За результатами проведеного моніторингу встановлено, що тендерна документація містить в своєму складі проект договору (Додаток 4 до тендерної документації), в якому положеннями пункту 2.2 визначено, що підрядник гарантує надійність і якість виконаних робіт і можливість експлуатації об’єкта протягом 5 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником.
Учасник закупівлі ТОВ «ББ Україна» в складі тендерної пропозиції завантажив Лист-погодження від 11.08.2023 № 9/1108 про згоду з умовами проекту договору (файл «10. згода з договором.pdf»), згідно з яким погодився з умовами договору про закупівлю (Додаток № 4 то тендерної документації) у тому числі з порядком змін його умов. Положення пункту 2.2 без змін в остаточній редакції були включені в укладений між сторонами Договір.
Водночас, умовами додатку 4 до тендерної документації (проект договору) передбачено, що сторони укладають договір з урахуванням положень, передбачених Законом та Особливостями.
Відповідно до пунктом 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 затверджено Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (далі – Постанова № 668), які відповідно до Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції будівель і споруд та технічного переоснащення діючих підприємств (далі - капітальне будівництво об`єктів), а також комплексів і видів робіт, пов`язаних із капітальним будівництвом об`єктів та положення яких застосовуються також щодо укладення та виконання договорів підряду на роботи з реставрації та капітального ремонту будівель і споруд.
Відповідно до вимог абзаців другого та третього пункту 103 Постанови № 668 гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації (далі - гарантійний строк якості). Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Відповідно до пункту 5 Загальних умов Постанови № 668, однією з істотних умов договору підряду є гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва).
Тобто, нормами цього пункту закріплено тотожність понять «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «строк експлуатації об'єкта будівництва» для договорів будівельного підряду.
Окрім цього, відповідно до статті 875 ЦКУ за договором будівельного підряду, підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно - кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.
Відповідно до статті 884 ЦКУ підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно - кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Окремо слід зазначити, що положення частини першої статті 884 ЦКУ не забороняє сторонам договору поділяти гарантійний строк виконаних робіт за договором будівельного підряду на частини, пов'язуючи з їх спливом самостійні правові наслідки.
Отже, мінімально можливий гарантійний строк якості закінчених робіт капітального ремонту становить 10 років. В договорі підряду сторони можуть узгодити або визначений законодавчо термін в 10 років або більший ніж 10 років.
Таким чином, положення пункту 2.2 проекту договору, що є невід’ємною частиною тендерної документації, та Договору, суперечать вимогам абзацу третього пункту 103 Постанови № 668 та статті 884 ЦКУ.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 12.10.2023 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації стосовно причини встановлення в Додатку 4 до тендерної документації (пункт 2.2 проекту договору) гарантійного терміну на надійність і якість виконаних робіт і можливість експлуатації об’єкта протягом 5 років з дати приймання робіт у повному обсязі Замовником.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби Замовник 13.10.2023 оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель, що «…Частинами 1, 2 ст. 837 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) передбачено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові. Відповідно до ст. 857 ЦК України робота, виконана підрядником, має відповідати умовам договору підряду, а в разі їх відсутності або неповноти - вимогам, що звичайно ставляться до роботи відповідного характеру. Виконана робота має відповідати якості, визначеній у договорі підряду, або вимогам, що звичайно ставляться, на момент передання її замовникові. Результат роботи в межах розумного строку має бути придатним для використання відповідно до договору підряду або для звичайного використання роботи такого характеру. Згідно зі ст. 859 ЦК України якщо договором або законом передбачено надання підрядником замовникові гарантії якості роботи, підрядник зобов'язаний передати замовникові результат роботи, який має відповідати вимогам статті 857 цього Кодексу протягом усього гарантійного строку. Гарантія якості роботи поширюється на все, що становить результат роботи, якщо інше не встановлено договором підряду. У відповідності до ст. 875 ЦК України за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов'язаних з місцезнаходженням об'єкта.
Тобто, за змістом зазначеної норми предметом будівельного підряду є одержаний в процесі виконання договору будівельного підряду результат робіт у вигляді завершеного будівництвом об'єкту або закінчених будівельних робіт, які виконані підрядником відповідно до проектно-кошторисної документації на замовлення замовника та прийняті і оплачені останнім. Відповідно до п. 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2005 № 668, підрядник гарантує якість закінчених робіт і змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проектній документації, та можливість їх експлуатації протягом гарантійного строку. Гарантійні строки якості закінчених робіт, експлуатації змонтованих конструкцій встановлюються у договорі підряду з урахуванням вимог до цих робіт і конструкцій, визначених у проектній документації. Гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом. Згідно зі ст. 884 ЦК України підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом. Чинне законодавство розмежовує поняття «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва». Відповідно до ст. 2 Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю» об'єкт будівництва – будівля, споруда або комплекс споруд, будівництво яких організує забудовник та фінансування будівництва яких здійснює управитель за рахунок отриманих в управління коштів. Згідно з п. 1 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45, об'єкт будівництва – будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури; З вищевказаного вбачається, що норми чинного законодавства України містять імперативні приписи стосовно мінімального гарантійного строку експлуатації тривалістю у десять років саме для об'єктів будівництва, якими є будинки, будівлі, споруди, їх комплекси, а не окремо до кожного з видів робіт, що входять до комплексу робіт, пов'язаних із капітальним будівництвом. У той же час норми чинного законодавства України не встановлюють мінімального гарантійного строку якості виконаних підрядних робіт. У п. 2.2 розділу ІІ Договору Сторони домовились, що Підрядник гарантує надійність і якість виконаних робіт і можливість експлуатації об’єкта протягом 5 років. Предметом Договору є виконання Підрядником аварійно-відновлювальних робіт (капітальний ремонт) багатоквартирного житлового будинку. Вказані роботи є роботами, що спрямовані на здійснення заходів щодо ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, а саме: відновлення конструктивних елементів пошкодженого житлового будинку, визначених у технічній специфікації (проєктній документації), які за своєю правовою природою не являються об'єктом будівництва. Отже, проаналізувавши вищевикладене, Сторони врегулювали на власний розсуд свої відносини у п. 2.2 розділу ІІ Договору, що відповідає принципу свободи договору та не суперечить нормам чинного законодавства. Враховуючи вищезазначене, Управління з будівництва, ремонту та реконструкції Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради, підтверджує дотримання норм діючого законодавства при проведенні процедури закупівлі: Капітальний ремонт з усунення аварій у Комунальному закладі «Харківський ліцей № 13 Харківської міської ради» по вул. Благовіщенській, 36 в м. Харків (45453000-7 – капітальний ремонт і реставрація).».
Однак, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт порушення вимог частини третьої статті 22 Закону в частині включення Замовником до складу тендерної документації інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством та порушення вимог частини першої статті 41 Закону в частині невідповідності нормам ЦКУ.
Отже, в порушення вимог частини третьої статті 22 Закону та вимог пункту 28 Постанови № 1178 Замовник включив до складу тендерної документації інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством.
Таким чином, Договір між Замовником та переможцем закупівлі ТОВ «ББ Україна» був укладений з порушенням вимог частини першої статті 41 Закону в частині невідповідності нормам ЦКУ.