Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 17 серпня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладання договору та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі; внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Новояворівської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-05-18-001662-c); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна корпорація «РСГ» (далі – ТОВ «БК «РСГ»); протокольне рішення уповноваженої особи Замовника щодо розгляду тендерної пропозиції від 01.06.2023; повідомлення про намір укласти договір; опубліковані ТОВ «БК «РСГ» як переможцем тендеру документи та інформацію; договір від 16.06.2023 №1, а також додаткові угоди від 16.06.2023 №1 та від 22.06.2023 №2 до вказаного договору; повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (в редакції Закону № 2526-IX від 16.08.2022) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За умовами тендерної документації Замовника (частина 1 розділу 3) тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями та шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що вимагаються Замовником у тендерній документації та підтверджують відповідність вимогам, визначеним Замовником, зокрема, інформацією, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, - згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації.
В таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації визначено перелік, а також спосіб підтвердження учасником кваліфікаційних критеріїв, встановлених Замовником відповідно до статті 16 Закону.
Моніторингом встановлено, що на підтвердження кваліфікаційному критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору» (пункт 4 таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати: довідку у довільній формі про наявність аналогічних договорів (не менше двох), виконаних учасником, яка повинна включати інформацію щодо замовників (покупців) (із зазначенням їх найменувань, адрес, та контактних телефонів) предметів договору, обсягу (у вартісному виразі) та реквізитів договору; копії аналогічних договорів, що наведені в довідці разом із копіями документів, що підтверджують їх повне виконання (довідка/-и форми КБ-3); позитивні відгуки від замовника/-ів про успішне і якісне виконання робіт за аналогічними договорами. Відгуки повинні бути належно оформлені та містити дату їх видачі.
При цьому, відповідно до наявних критеріїв оцінки вищезгаданого кваліфікаційного критерію, обов’язковою умовою є виконання учасником або субпідрядником аналогічного договору на об’єкті (стадіон/спортивний майданчик), який відповідає вимогам WA (IAAF) (Міжнародної асоціації легкоатлетичних федерацій) та сертифікований WA (IAAF) або Федерацією легкої атлетики України (ФЛАУ) (надати довідки форми КБ-3 та копії відповідних сертифікатів ІААФ або ФЛАУ).
Пунктом 3 Особливостей №1178 визначено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до аункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Так, за нормами пункту 2 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону.
За нормами пункту 45 Особливостей №1178 у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Зокрема, відповідно до абзацу другого частини третьої статті 16 Закону якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Враховуючи вищенаведене, Законом не передбачено можливості залучення потужностей інших суб’єктів господарювання як субпідрядників для підтвердження кваліфікаційному критерію наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Таким чином, Замовником при складанні тендерної документації не враховано чинні норми Особливостей №1178 та Закону та встановлено вимогу про можливість підтвердження зазначеного кваліфікаційного критерію субпідрядною організацією, чим порушено вимоги статтей 16 та 22 Закону, а також пунктів 3, 28 та 45 Особливостей №1178.
Замовником у наданій (опублікованій) на вищевказаний запит відповіді, зокрема, зазначено, що розглянувши запит і аргументацію, Замовник зрозумів недосконалість і недоліки формування вимог тендерної документації, проте, на даному етапі змінити умови тендерної документації вже неможливо.
Крім того, у поясненні вказано, що Замовник в подальшому зобов’язується більш уважно підходити до формування умов тендерної документації, особливо по встановленню вимог для підтвердження учасниками відповідності кваліфікаційним критеріям.
Учасником ТОВ «БК «РСГ», на підтвердження кваліфікаційного критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору», у складі тендерної пропозиції надано Довідку про наявність в учасника документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору від 24.05.2023 №03 (файл «3. Довідка досвід.pdf»).
Відповідно до вищезгаданої довідки учасником ТОВ «БК «РСГ» виконувались роботи з реконструкції існуючих відкритих спортивних майданчиків на території ліцею №25 за адресою: вул. Мала Бердичівська, 18, м. Житомир, Житомирської області (договір від 20.11.2020 №11\20-1, замовник – ДП «Фаворит» акціонерного товариства закритого типу «Фаворит») та реконструкції спортивного майданчика для ігрових видів спорту з штучним покриттям на навчально-спортивній базі олімпійської підготовки «Динамо» в смт. Славське, вул. А.Архангельського, 7 (договір від 19.09.2022 №01\09\2022, замовник – ГО «Львівська обласна організація фізкультурно-спортивного товариства «Динамо» України»).
В ході проведення моніторингу встановлено, що копій відповідних сертифікатів ІААФ або ФЛАУ, виданих на об’єкти щодо яких надано аналогічні договори від 20.11.2020 №11\20-1 та від 19.09.2022 №01\09\2022, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «РСГ», не надано.
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «РСГ» надано Довідку від 23.05.2023 №89 про виконання аналогічного договору, видану ПП «Спортелітбуд» (файл «40. Довідка аналог. pdf»), згідно з якою останнім виконувались роботи з капітального ремонту трибун та бігових доріжок стадіону СОКу «Шахтар» на пр.Перемоги, 5 у Нововолинську (замовник – СОК «Шахтар), а також відповідні підтверджуючі документи (договір субпідряду від 12.08.2020 №14, довідка форми КБ-3, відгук) та Сертифікат легкоатлетичної споруди, виданий стадіону «Шахтар», який засвідчує відповідність технічним вимогам керівництва з будівництва легкоатлетичних споруд Всесвітньої атлетики для відповідних змагань (номер сертифікату ІААФ на покриття: S-99-0003 від 10.05.2021).
Слід вказати, що вищезгадане приватне підприємство, відповідно до інформаційної довідки ТОВ «БК «РСГ» про субпідрядників (від 24.05.2023 №10), буде залучено на об’єкті для виконання робіт з улаштування гумового покриття наливного з поліуретановим компонентом типу TENRAPUR ENZ II та розмітки поля суцільною лінією при ширині лінії 100 мм (орієнтовна вартість робіт субпідрядника у відсотках до ціни тендерної пропозиції – 2,97%).
Як було зазначено вище по тексту, Законом не передбачено можливості залучення потужностей інших суб’єктів господарювання як субпідрядників для підтвердження кваліфікаційному критерію наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Таким чином, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «РСГ» відсутні копії відповідних сертифікатів ІААФ або ФЛАУ, виданих на об’єкти з реконструкції за договорами, що виконувались самим учасником.
Отже, учасником не підтверджено кваліфікаційний критерій «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору», чим недотримано вимог пункту 4 таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації.
На запит органу державного фінансового контролю 15.08.2023 Замовником надано пояснення, відповідно до якого встановлення вимоги про надання «довідок форми КБ-3 та копії відповідних сертифікатів ІААФ або ФЛАУ» у розділі «Документи, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції, для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям встановленим замовником відповідно до статті 16 Закону, а не в інших розділах тендерної документації, призвело до ситуації, коли учасник формально виконав інші вимоги тендерної документації, але з точки зору кваліфікаційних критеріїв – є підстави для сумнівів і оспорювання цього факту. У всякому разі, першопричина цієї ситуації – це невдале формулювання вимог тендерної документації в частині кваліфікаційним критеріїв та встановлення самої вимоги у невідповідному розділі тендерної документації.
Враховуючи вищенаведене, надане Замовником пояснення не спростовує допущеного в ході кваліфікації тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «РСГ» порушення.
Крім того, за умовами тендерної документації Замовника (часнина 1 розділу 3) учасник закупівлі повинен надати інформацію про відповідність тендерної пропозиції технічним вимогам, - згідно з Додатком 2 до тендерної документації та частини 6 розділу 3 тендерної документації.
При цьому, у вищевказаному розділі тендерної документації зазначено, що документи, які надаються у складі тендерної пропозиції, повинні бути чинними станом на кінцевий строк для подання тендерних пропозицій.
Так, за вимогами Додатку 2 (Технічне завдання) до тендерної документації, учасник повинен підтвердити відповідність вимогам технічного завдання, шляхом подання у складі тендерної пропозиції, зокрема, сертифікатів про відповідність виробництва штучної трави системі стандарту якості ISO 9001-2015 та ISO 14001-2015, ISO 45001:2018.
Проведеним моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «БК «РСГ» надано (файл «11. Сертифікати_compressed.pdf»), видані компанією «QS ZURICH AG», сертифікати №12628 (UNI EN ISO 9001:2015 та UNI EN ISO 14001-2015 «Виробництво, розробка та встановлення штучного газону для спортивних об’єктів») та №3991 (UNI EN 45001:2018 «Розробка, виробництво, торгівля, встановлення та обслуговування штучного газону для спортивних об’єктів»).
Зокрема, у вказаних вище сертифікатах зазначено інформацію про дату першої сертифікації, дату видачі та термін дії (за умови успішного наглядового аудиту відповідності).
Проте, моніторингом встановлено, що термін дії сертифікату №12628, наданого учасником ТОВ «БК «РСГ» на підтвердження відповідності виробництва штучної трави системі стандарту якості ISO 9001:2015 та ISO 14001:2015, втратив чинність 14.07.2022 (арк. 44-45 файлу «11. Сертифікати_compressed.pdf»).
Таким чином, учасником ТОВ «БК «РСГ» не підтверджено наявність чинних сертифікатів ISO 9001:2015 та ISO 14001:2015, чим недотримано вимог частини 1 розділу 3 тендерної документації та Додатку 2 до тендерної документації.
Також, за умовами тендерної документації (частина 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 3) ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути визначена та розрахована за твердою договірною ціною відповідно до «Настанови з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві».
Так, для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним та кількісним вимогам Замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати кошторисний розрахунок цінової пропозиції, складений у відповідності до технічного завдання (Додаток 2), а саме: договірну ціну; локальні кошториси (мають бути складені відповідно до технічного завдання з урахуванням будівельного технологічного процесу); відомість ресурсів; розрахунок загальновиробничих витрат; проект календарного графіку виконання робіт.
Основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво) визначено у Настанові №281).
Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів.
Порядок визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначено у розділі V Настанови №281.
Відповідно до пункту 5.1 розділу V Настанови №281 ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
За вимогою пункту 5.31 розділу V Настанови №281 у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі: стадії проектування; виду будівництва; технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт; тривалості будівництва; способів фінансування будівництва; виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.
При цьому у пункті 5.31 розділу V Настанови №281 вказано, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) зазначені кошти за твердої договірної ціни враховуються у розмірі до 1,5% (до підсумку глав 1-12 зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва).
Однак, у наданій у складі тендерної пропозиції договірній ціні (файл «32.Кошторис.zip») учасником ТОВ «БК «РСГ» враховано кошти на покриття ризику в розмірі 2 відсотка.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, зокрема, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а також не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Проте, на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «БК «РСГ», а визначено його переможцем тендеру та укладено з ним договір про закупівлю.
За нормами пункту 18 Особливостей №1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Також, відповідно до пункту 49 Особливостей №1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
Аналізом відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерної пропозиції переможця встановлено, що укладений за результатами тендеру з переможцем ТОВ «БК «РСГ» договір від 16.06.2023 №1 не відповідає тендерній пропозиції ТОВ «БК «РСГ» в частині календарного графіку виконання робіт.
Так, за умовами частини 6 розділу 3 тендерної документації, для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним та кількісним вимогам Замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен, зокрема, надати проект календарного графіку виконання робіт.
Згідно умов тендерної документації (пункт 4 розділу 1) строк виконання робіт – до 31.12.2025.
Учасником ТОВ «БК «РСГ» у складі тендерної пропозиції надано Календарний графік на виконання робіт на об’єкті від 24.05.2023 №45 (файл «34. КАЛЕНДАРНИЙ ГРАФІК.pdf»), який містить інформацію, зокрема, щодо найменування комплексів робіт, передбачених договірною ціною (технічним завданням), а також місяців за якими буде здійснено їх виконання (в розрізі 2023-2025 років).
Зокрема, відповідно до вищевказаного календарного графіку підрядною організацією ТОВ «БК «РСГ» протягом 2023 року передбачалось виконання наступних видів (комплексів) робіт: підготовчі роботи, поле (синтетична трава) - 7140 м2, огорожа території Н=2м, огорожа майданчика для баскетболу та волейболу Н=3м, огорожа майданчика для гандболу та тенісу Н=3м, огорожа за футбольними воротами Н=5 м (пункти 1.1, 1.4-1.8) електропостачання (пункт 3.1.); каналізація (-Д1-) (дренаж футбольного поля), зовнішня каналізація (-К2-), зовнішня каналізація (-К2н-) (пункти 5.1-5.3).
Водночас, проведеним моніторингом встановлено, що відповідно до Календарного графіку на виконання робіт на об’єкті, який є невід’ємною частиною договору від 16.06.2023 №1 (Додаток №2), укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі UA-2023-05-18-003712-a, роботи із огорожі території Н=2м, огорожі майданчика для баскетболу та волейболу Н=3м, огорожі майданчика для гандболу та тенісу Н=3м, огорожі за футбольними воротами Н=5 м, електропостачання, каналізації (-Д1-) (дренаж футбольного поля), зовнішньої каналізація (-К2-), зовнішня каналізація (-К2н-) ТОВ «БК «РСГ» буде виконано за окремими місяцями 2024 року.
З врахуванням вищенаведеного, на порушення вимог пунктів 18 та 49 Особливостей №1178, Замовником укладено договір від 16.06.2023 №1 який не відповідає тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі.
Слід зазначити, що відповідно до підпункту 2 пункту 21 Особливостей №1178 договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог пункту 18 цих Особливостей.