Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 17 березня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця тендеру; надання учасником-переможцем документів під час укладання договору; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ліцею №37 Львівської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-02-03-004880-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця Крук Любов Григорівна (далі – ФОП Крук Л.Г.); повідомлення про намір укласти договір; опубліковані ФОП Крук Л.Г. як переможцем тендеру документи; договір від 23.02.2023 №2-2023, додаткову угоду №1 від 02.03.2023 до вказаного договору, опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (в редакції Закону № 2526-IX від 16.08.2022) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Відповідно до пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (далі – Постанова КМУ №710) головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктів господарювання державного сектору економіки зобов’язано забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; та оприлюднення такого обґрунтування шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
У наданому під час моніторингу поясненні Замовником зазначено що п.п. 1 п. 4 Постанови КМУ № 710 носять рекомендаційний характер та не зобов’язують органи місцевого самоврядування забезпечувати оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель та що ні вказаною Постановою, ні Законом не передбачено обов’язок закладу загальної середньої освіти, як комунальної установи, забезпечувати оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів.
Водночас, в опублікованому під час моніторингу поясненні Замовником зазначено, що ним розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі на веб-сайті ліцею та надано посиланням https://licej-no-37-lvivskoi-miskoi-radi8.webnode.com.ua/organizatsiya-kharchuvannya/ в файлі «Тендерна документація».
Слід зазначити, що згідно зі статтею 117 Конституції України, Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
Також, за нормою статті 49 Закону України від 27.02.2014 № 794-VII «Про Кабінет Міністрів України», Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов’язкові для виконання акти - постанови і розпорядження. Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.
Так, 19.12.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710», якою запроваджено чергові заходи підвищення ефективності використання державних коштів, а саме: з 19.12.2020 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) доручено забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Відповідно до наявної в електронній системі закупівель інформації джерелом фінансування закупівлі UA-2023-02-03-010725-a є кошти місцевого бюджету. Також, відповідно до даних Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів Замовник є розпорядником бюджетних коштів.
Однак, здійсненим під час моніторингу аналізом наявної на веб-сайті Замовника (https://licej-no-37-lvivskoi-miskoi-radi8.webnode.com.ua/organizatsiya-kharchuvannya/) інформації встановлено, що при переході за вказаною Замовником вкладкою файл «Тендерна документація» міститься тендерна документація на закупівлю «Послуги з організації шкільного харчування» ДК 021:2015 55510000-8 Послуги їдалень (затверджена рішенням уповноваженої особи протокол №3 від 02.02.2023), проте інформація щодо обґрунтування розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості закупівлі, відсутня.
Таким чином, на порушення пункту 4-1 постанови КМУ №710 Замовником (як розпорядником бюджетних коштів) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів), чим порушено вимогу пункту 4-1 постанови КМУ №710.
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, відповідно до пункту 35 Особливостей №1178 (в редакції Постанови КМУ №1495 від 30.12.2022) відкриті торги з 03.01.2023 проводяться без застосування електронного аукціону.
Водночас, у тендерній документації Замовника (частина 1 розділу V) зазначено, що оцінка тендерних пропозицій здійснюється на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону, розмір мінімального кроку пониження приведеної ціни під час електронного аукціону (у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях) – 0,5. Також, у частині 3 розділу VI тендерної документації вказано, що факт подання тендерної пропозиції вважається безумовною згодою учасника з проектом договору про закупівлю згідно предмета закупівлі, викладеним в додатку №3 до цієї тендерної документації та безумовною згодою підписати договір про закупівлю, на умовах наведених в додатку №3 до цієї тендерної документації, відповідно до вимог (умов) тендерної документації та умов пропозиції учасника за ціною відповідно до результатів аукціону.
Також, за нормою пункту 44 Особливостей №1178 переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону.
Вимога щодо надання переможцем процедури закупівлі замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених іншими пунктами частини першої, окрім пунктів 3, 5, 6 і 12, у пункті 44 Особливостей №1178, відсутня.
Водночас, під час моніторингу встановлено, що у тендерній документації (Додаток 4) визначено перелік документів, які повинен надати переможець Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель на підтвердження відсутності підстав, визначених пунктами 2 та 8 частини першої статті 17 Закону.
Таким чином, Замовником при складанні тендерної документації порушено норми пункту 28 Особливостей №1178.
Відповідно до вимог пункту 3 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
За нормою частини першої статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
Крім того, згідно з частиною третьою статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі наведені у Додатку 1 до тендерної документації.
Так, відповідно до вимог Додатку 1 (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) до тендерної документації учасник повинен надати замовнику послуги, якість яких відповідає наступним нормативним документам, зокрема, постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».
Окрім цього, за умовами п. 2.1 Проєкту договору (Додаток 3 до тендерної документації) виконавець повинен надати Замовнику послуги, передбачені цим договором, якість яких відповідає чинним нормативно-правовим актам України.
В частині 8 розділу ІІІ тендерної документації Замовника вказано, що на виконання Закону України «Про освіту», Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про загальну середню освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», керуючись Положенням про управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради, затвердженим рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.11.2022 №1094, з метою організації безкоштовного харчування дітей відповідних категорій, які навчаються у закладах освіти Львівської міської територіальної громади та для ефективного використання коштів міського бюджету і забезпечення повноцінного харчування учнів закладів освіти Львівської МТГ, управлінням освіти департаменту розвитку Львівської міської ради, наказом від 31.12.2021 р. №857р «Про затвердження примірного меню для організації дитячого харчування в закладах середньої освіти» із змінами згідно наказу від 26.12.2022 №497р, затверджено чотиритижневе примірне меню «Для харчування учнів в осінній період» та «Для харчування учнів у зимово-весняний період». Відповідне примірне меню міститься в Додатку №5 до тендерної документації на цю закупівлю.
Замовником надано до моніторингу скан-копію наказу від 26.12.2022 №497р управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради «Про внесення змін до наказу управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 31.12.2021 №857р «Про затвердження примірного меню для організації дитячого харчування в закладах середньої освіти», у якому зазначено про викладення у новій редакції пункту 2 наказу від 31.12.2021 №857р, а саме доручено начальникам відділів освіти управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради та керівникам закладів середньої освіти під час оголошення закупівлі послуг з організації харчування в закладах загальної середньої освіти, у частині підготовки технічного завдання, використовувати меню, подане у Додатку №1 та Додатку №2 до цього наказу (пп.2.1 п.2 наказу).
При цьому, у підпункті 2.2 пункту 2 нової редакції наказу від 31.12.2021 №857р (відповідно до наказу від 26.12.2022 №497р) зазначено про можливість внесення змін до меню за наявності аргументації та погодження управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради.
Наказом управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 26.12.2022 №495р «Про організацію харчування учнів у закладах загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади у 2023 році» відповідно до пункту 1.1 якого начальникам відділів освіти управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради наказано безкоштовне одноразове харчування учнів у закладах загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади у 2023 році здійснювати з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів в межах видатків на харчування, передбачених міським бюджетом галузі освіти на 2023 рік.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 №305 (далі – Постанова КМУ №305) затверджено норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, які набули чинності з 1 вересня 2021 року, та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Порядок).
У Додатку 9 вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України визначено Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування.
Відповідно до п.10 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою КМУ №305, відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених у додатках 1-2, 5-6 та 9, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
У складі тендерної документації Замовника (Додаток №5) містяться Примірні меню на 4 тижні для харчування учнів у зимово-весняний та в осінній період (далі – Примірні меню) за такими категоріями учнів: І категорія – учні 1-4 класів, учні закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Львівської міської територіальної громади з числа дітей (рідних, усиновлених, пасинків, падчерок) учасників антитерористичної операції/ООС, у тому числі тих, які загинули (пропали безвісти) або померли, та постраждалих учасників Революції Гідності та Героїв Небесної Сотні, діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, діти із багатодітних сімей та діти працівників закладів охорони здоров’я, померлих внаслідок коронавірусної хвороби (COVID-19); ІІ категорія - діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах, діти із сімей, які отримують допомогу згідно із Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».
Проведеним під час моніторингу аналізом Примірних меню (Додаток 5 до тендерної документації Замовника) встановлено, що для харчування учнів передбачено вихід фруктів, хліба, а також каш гречаної, пшеничної, булгур, перлової, кускус та макаронів відварних, який є меншим, ніж це передбачено згідно з нормами харчування за Постановою КМУ №305 (Додаток 9).
Зокрема, у Примірних меню встановлено для харчування учнів І та ІІ категорій вихід фруктів (банани, яблуко, виноград, апельсин) в кількості 50 грамів та 70 грамів відповідно. При цьому, включення фруктів відповідно до Примірних меню передбачено лише один раз на тиждень.
Водночас, згідно з нормами харчування за Постановою КМУ №305 (Додаток 9) норма споживання фруктів та ягід (різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені) становить 100 грамів нетто щодня.
Також, у Примірних меню для учнів І категорії враховано вихід хліба – 20 грамів, тоді як згідно з нормами харчування за Додатком 9 Постанови КМУ №305 норма споживання хліба для дітей віком від 6 до 11 років – 30 грамів нетто.
Крім того, у Примірних меню Замовника враховано вихід каші гречаної, каші пшеничної, каші булгур, каші перлової, кускус та макаронів відварних – 100 грамів порції для учнів І категорії. Водночас, згідно з нормами харчування за Додатком 9 Постанови КМУ №305 норма споживання злакових, зернових та бобових (перевага надається злаковим кашам та макаронним виробам з вищим вмістом харчових волокон, рекомендується чергування з бобовими) для дітей віком від 6 до 11 років – 120 грамів готової каші або бобових, або макаронів (чотири рази на тиждень).
Слід зазначити, що у Примірних меню Замовника відсутні бобові як страва, тоді як згідно з нормами харчування за Додатком 9 Постанови КМУ №305 бобові пропонуються принаймні один раз на тиждень. Також, у Примірних меню Замовника враховано страви, що передбачають використання свинини або яловичини (биточки м’ясні запечені, тефтелі з м’яса в соусі, шніцель з м’яса), тоді як нормами Постанови КМУ №305 (Додаток 9) не передбачено страв з м'яса свинини та яловичини.
Відповідно до п.2.1 наказу управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 31.12.2021 №857р (в редакції наказу від 26.12.2022 №497р) керівникам закладів загальної середньої освіти доручено використовувати меню, подане у Додатку №1 та Додатку №2 до цього наказу, при підготовці технічного завдання під час оголошення закупівлі послуг з організації харчування.
Водночас, пунктом 2.2 вищевказаного наказу визначено можливість внесення змін до меню за наявності аргументації та погодження з управлінням освіти департаменту розвитку Львівської міської ради.
Відповідно до вимог пункту 35 Порядку, затвердженого Постановою КМУ №305, з метою забезпечення різноманітності харчування, достатнього циклу зміни страв, що пропонуються здобувачам освіти/дітям, складаються примірне чотиритижневе сезонне меню, включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування, під час складання примірного чотиритижневого сезонного меню у закладах освіти обов’язково враховуються вимоги цього Порядку та встановлені МОЗ вимоги щодо організації харчування в закладах загальної середньої освіти.
У пункті 11 Порядку, затвердженого Постановою КМУ №305, визначено, що відповідальність за планування та організацію харчування в закладах освіти, виконання норм харчування, відповідність меню несе засновник (засновники), керівник відповідного закладу, а також постачальник (постачальники) харчових продуктів та/або послуг з харчування.
Крім того, відповідно до вимог вищевказаного Порядку (пункт 22), заплановані закупівлі харчових продуктів та/або послуг з харчування повинні на 100 відсотків відповідати вимогам норм харчування.
Примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад повинно враховувати особливі дієтичні потреби дітей (у разі наявності), сезонність, наявні харчові продукти, порцію страв для різних вікових груп (пункт 18 Порядку).
Таким чином, на порушення пункту 3 частини другої та частини третьої статті 22, частини першої статті 23 Закону та пункту 28 Особливостей №1178 у тендерній документації Замовника необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (норми виходу страв, частота включення при харчуванні, чергування харчових продуктів) визначено з недотриманням норм законодавства, яке регулює надання послуг громадського харчування, а саме Норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 №305.
Відповідно до підпункту 1 пункту 19 Особливостей №1178 істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, наведених у вказаному пункті Особливостей №1178.
При цьому, відповідно до пункту 10 Особливостей №1178 повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до цього пункту, та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
За нормою пункту 20 Особливостей №1178 повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити, зокрема, інформацію про випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цього пункту (підпункт 8 пункту 20) та опис змін, що внесені до істотних умов договору (підпункт 9 пункту 20).
Проведеним моніторингом встановлено, що додатковою угодою №1 від 02.03.2023 до договору №2-2023 від 23.02.2023 внесено зміни щодо зменшення суми договору
В опублікованому під час моніторингу на запит органу державного фінансового контролю поясненні Замовником зазначено, що додатковою угодою №1 від 02.03.2023 було зменшено обсяг та суму закупівлі по договору №2-2023 від 23.02.2023.
Водночас, проведеним моніторингом встановлено на порушення вимог підпункту 8 пункту 20 Особливостей №1178 у повідомленні про про внесення змін до договору про закупівлю при внесенні змін додатковою угодою №1 від 02.03.2023 Замовником вказано підставу для внесення змін до істотних умов договору, що відповідає підпункту 5 пункту 19 Особливостей №1178 – погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), при тому, що Замовником фактично внесено зміни, що відповідають підпункту 1 пункту 19 Особливостей №1178 (зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника).