Обгрунтування використання переговорної процедури
У Вищій раді правосуддя використовуються маркувальні машини для нанесення на прості та рекомендовані поштові картки, листи, бандеролі відбитків кліше державного знака, що підтверджує оплату послуг поштового зв’язку із зазначенням їх вартості, календарного штемпеля, що зазначає місце та дату приймання цієї кореспонденції для пересилання, найменування власника маркувальної машини та поштову адресу власника маркувальної машини.
Підставою для обрання переговорної процедури для закупівлі поштових послуг є законодавство України про надання поштових послуг, а саме Закон України «Про поштовий зв'язок» від 04.10.2001 № 2759-III (зі змінами та доповненнями) та Правила надання послуг поштового зв’язку, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 270.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про поштовий зв'язок» маркувальна машина – пристрій, призначений для нанесення на письмову кореспонденцію відбитку державного знаку, що підтверджує оплату послуг поштового зв’язку, дату приймання та іншу інформацію, а національний оператор поштового зв'язку – оператор, який в установленому законодавством порядку надає універсальні послуги поштового зв'язку на всій території України і якому надаються виключні права на провадження певних видів діяльності у сфері надання послуг поштового зв'язку. Згідно зі статтею 15 Закону України «Про поштовий зв'язок» національний оператор забезпечує надання на всій території України універсальних послуг поштового зв'язку за переліком, який затверджується Кабінетом Міністрів України. Держава забезпечує фінансову підтримку національного оператора у наданні універсальних послуг поштового зв'язку. Національний оператор має виключне право зокрема на «використання маркувальних машин та надання дозволу на їх використання іншим фізичним та юридичним особам».
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 № 10-р «Про національного оператора поштового зв’язку» із змінами, внесеними розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 277-р (277-2018-р), від 17.07.2019 № 547-р (547-2019-р) національним оператором поштового зв’язку України є акціонерне товариство «Укрпошта». Відповідно до Статуту акціонерного товариства «Укрпошта» останнє є правонаступником Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта». Таким чином, саме на акціонерне товариство «Укрпошта» в особі його відокремлених підрозділів покладено виконання функцій національного оператора поштового зв’язку, тобто передано виключні права на провадження певних видів діяльності у сфері надання послуг поштового зв’язку, у тому числі й послуг з пересилання простих листів масою до 50 грамів та простих поштових карток з використанням маркувальної машини.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) переговорна процедура закупівлі застосовується замовником у разі відсутності конкуренції з технічних причин.
На підставі вищевикладеного, керуючись абзацом четвертим пункту 2 частини другої статті 40 Закону, оскільки поштові послуги, а саме послуги з пересилання письмової кореспонденції (простих та рекомендованих листів і бандеролей) з використанням маркувальної машини можуть бути надані тільки певним постачальником, а саме акціонерним товариством «Укрпошта» замовник обрав для здійснення закупівлі поштових послуг переговорну процедуру закупівлі, яка застосовується у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин на відповідному ринку, в наслідок чого договір про закупівлю може бути укладено з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.