Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: «01» листопада 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, правильності заповнення форм документів, наявність підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (надалі - Закон), правомірності укладання договору за результатами процедури.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Замовника на 2021 рік; оголошення про проведення переговорної процедури, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, повідомлення про намір укласти договір від 25.10.2021, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 25.10.2021 №245.
В ході моніторингу досліджено питання правомірності застосування переговорної процедури, встановлено наступне.
В якості обґрунтування застосування переговорної процедури Замовником оприлюднено наступну інформацію:
Умова застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, що здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю і загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю
Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі Причини та обставини, якими керувався Замовник під час застосування переговорної процедури: між ТОВ «ЗАПОРІЖЖЯЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ» та ВОКМСТАР Олександрівської сільської ради укладено договір про постачання електричної енергії споживачу № 275 від 31.03.2021р, предметом якого є товар – електрична енергія на 2021 рік. Водночас у ході виконання умов вказаного договору виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару, якого не вистачає по даному договору, у того самого постачальника з тими самими технічними характеристиками, що передбачає собою застосування скороченої переговорної процедури закупівлі електричної енергії на 2021 рік та проведення переговорів з ТОВ«ЗАПОРІЖЖЯЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ».
Згідно п.30 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок електричної енергії» 13.04.2017 № 2019-VIII електропостачальник - суб’єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу.
Статтею 3 вказаного Закону визначені принципи функціонування ринку електричної енергії. Так, п.10, 12, 13 частини 2 статті 3 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачені принципи рівності прав на продаж та купівлю електричної енергії, недискримінаційного і прозорого доступу до системи передачі та систем розподілу; недискримінаційної участі в ринку електричної енергії.
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» постачання електричної енергії є конкурентним видом діяльності та здійснюється електропостачальниками на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕП від 27.12.2017 №1469, місцем провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу є територія України.
Інтерактивний реєстр електропостачальників, який зазначений на сайті НКРЕП, містить 431 суб’єкта господарювання на території Запорізької області, із них активних – 293 суб’єкта господарювання.
Відповідно інформації, оприлюдненої на веб-ресурсі ПАТ «Запоріжжяобленерго», до Реєстру Постачальників, які приєдналися до умов публічного договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії шляхом надання заяви – приєднання станом на 04.10.2021, поряд з ТОВ «ЗАПОРІЖЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ» включено ще 393 підприємства – постачальника електричної енергії.
Крім цього, обґрунтування Замовника щодо застосування переговорної процедури також є хибним, оскільки п.5 ч.2 ст.40 Закону, на який, судячи з контексту обґрунтування, посилається Замовник, передбачає можливість застосування переговорної процедури, якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю.
При цьому, технічні характеристики електричної енергії, що поставляється електропостачальниками, які входять до зазначеного вище реєстру є ідентичними.
Окремо слід відмітити, що зазначена норма Закону передбачає укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю. При цьому договір від 31.03.2021 №275, укладений між Замовником та ТОВ «ЗАПОРІЖЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ», на який посилається Замовник в обґрунтуванні застосування переговорної процедури, має вартість 613 734,00 грн. Таким чином, проведення переговорної процедури відповідно до п.5 ч.2 ст.40 Закону можливе на суму, що не перевищує 306867,00 гривень.
Отже, з огляду на вказані норми закону, застосування переговорної процедури є безпідставним та порушує вимоги ст.40 Закону.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами дослідження питання правомірності обрання Замовником процедури закупівлі встановлено порушення ст.40 Закону в частині неправомірного застосування переговорної процедури.
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, повноти відображення інформації в оголошенні, відображення закупівлі у річному плані - порушень не установлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення порушення вимог статті 40 Закону у встановленому законодавством порядку, а саме: вжити заходи щодо припинення договірних відносин з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, зокрема, але не виключно, шляхом письмового звернення до ТОВ «ЗАПОРІЖЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ» на підставі ст. 652 Цивільного кодексу України. Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.