Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 27 вересня 2021 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), повноти відображення інформації в повідомленні про намір укласти договір про закупівлю, своєчасності укладення договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів про закупівлю змісту узгоджених цін пропозицій учасників переговорної процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області (далі – Замовник), протоколи проведення переговорів від 15.07.2021 № 27, від 15.07.2021 № 28 та від 15.07.2021 № 29, повідомлення про намір укласти договір від 15.07.2021 (лот 1, лот 2, лот 3), договір про надання послуг з централізованого опалення від 27.07.2021 № 583, договір про надання послуг з постачання теплової енергії, пари, гарячої води та пов’язаної продукції, централізованого опалення від 27.07.2021 № 582, договір про надання послуг з постачання теплової енергії, пари, гарячої води та пов’язаної продукції, централізованого опалення від 27.07.2021 № 584.
Згідно пункту 2 частини другої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків, зокрема, відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.
При цьому, згідно пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію, як обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
Отже, виходячи зі змісту статті 40 Закону необхідною складовою застосування і проведення переговорної процедури закупівлі є наявність документально підтвердженої умови для застосування, виключний перелік яких визначений частиною другою статті 40 Закону, що підтверджують винятковість ситуації щодо неможливості застосувати іншу, конкурентну, процедуру закупівлі.
Переговорна процедура закупівлі на підставі пункту 2 частини другої статті 40 Закону (відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником) застосовується у разі якщо роботи, товари чи послуги через будь-які обґрунтовані та підтверджені технічні причини, в тому числі встановлені законодавством, можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб`єктом господарювання за відсутності при цьому альтернативи.
Отже, у залежності від предмета закупівлі, який визначається замовником відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 червня 2020 р. за № 500/34783 та умови для застосування переговорної процедури закупівлі, замовник визначає документи, зокрема експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої статті 40 Закону. Зокрема, у разі закупівлі товарів (послуг), що виробляються суб'єктами природних монополій, замовник може застосувати переговорну процедуру закупівлі. При цьому, природні монополії регулюються Законом України «Про природні монополії» (далі – Закон про природні монополії). Так, частиною другою статті 5 Закону про природні монополії визначено, що зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Згідно інформації, оприлюдненої Замовником в електронній системі закупівель, умовою для застосування переговорної процедури Замовником визначено: відсутність конкуренції з технічних причин. Водночас, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 15.07.2021(лот 1, лот 2, лот 3) не містить обґрунтування застосування переговорної процедури, експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, що є порушенням вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону.
Крім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що у річному плану закупівель Замовником не зазначено назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником стосовно кожного лота, чим не дотримано вимог пункту 2 частини другої статті 4 Закону.