Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 22 червня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідність вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, дотримання законодавства в частині внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель на 2021 рік Державного підприємства «Краснопільське лісове господарство» (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація, тендерна пропозиція учасника-переможця Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-торгова фірма «Дайна» (далі - ТОВ «ВТФ «Дайна»), протокол засідання тендерного комітету від 13.04.2021 року № 13-04-21, повідомлення про намір укласти договір від 13.04.2021 року, договір про закупівлю від 27.04.2021 року № 226-21, додаткова угода від 28.05.2021 року № 1, повідомлення про внесення змін до договору та пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 16.06.2021 року.
За результатами моніторингу повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, встановлено, що на порушення вимог пункту 9 частини 2 статті 21 Закону опубліковане оголошення про проведення відкритих торгів по закупівлі за номером ID: UA-2021-03-24-007650-с не містить інформацію про вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця процедури закупівлі ТОВ «ВТФ «Дайна» не відповідає умовам тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до пункту 5 розділу ІІІ та пункту 4 Додатку № 3 тендерної документації, на відповідність кваліфікаційному критерію - «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», від учасників імперативно вимагалось надання листа в довільній формі за зразком № 1, в якому необхідно зазначити інформацію про наявність в учасника обладнання та матеріально-технічної бази, а саме: нафтобази (фактична адреса діяльності) та бензовозу(-ів) (марка, державний номер, свідоцтво про повірку автоцистерни).
Поряд з цим, на підтвердження інформації зазначеної у листі учасник, у складі тендерної пропозиції, повинен надати копії відповідних документів на право власності, оренду, партнерство або договори на перевезення.
Учасником ТОВ «ВТФ «Дайна» у складі тендерної пропозиції надано довідки від 06.04.2021 року № 5/04/21 та № 6/04/21, які містять інформацію про наявність в учасника 13 власних бензовозів, які будуть залучені для постачання товару.
Однак, моніторингом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВТФ «Дайна» відсутні копії документів, які підтверджують фактичну наявність в учасника бензовозів, а саме: MEN TGX 26.440 (держ. номер СВ 3843 МВ), MEN TGX 26.440 (держ. номер СВ 5722 ВТ) та ГАЗ 3307 (держ. номер СВ 5200 ЧНН), що не відповідає умовам пункту 5 розділу ІІІ та пункту 4 Додатку № 3 тендерної документації.
Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерну пропозицію переможця ТОВ «ВТФ «Дайна», як таку, що не відповідала встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер.
Аналізом питання дотримання Замовником законодавства в частині укладання та внесення змін до договору встановлено, що за результатом проведення вказаної процедури закупівлі Замовником укладено договір про закупівлю з учасником-переможцем торгів ТОВ «ВТФ «Дайна» від 27.04.2021 року за № 226-21 (далі - Договір), на загальну суму 4 073 540,00 гривень.
Відповідно до умов Договору, станом на 27 квітня 2021 року ціна за 1 л. дизельного палива становила 20,89 грн (в т.ч ПДВ).
Поряд з тим, між Замовником та ТОВ «ВТФ «Дайна» до Договору укладено додаткову угоду від 28.05.2021 року № 1 (далі – додаткова угода № 1), якою внесено зміни до істотних умов вказаного Договору в частині збільшення ціни за одиницю предмету закупівель.
Слід зазначити, що у вказаній додатковій угоді підстава внесення змін містить посилання на норми Закону, який діяв до 19.04.2020 року, зокрема, в частині 1 додаткової угоди № 1 зазначено, що: «Сторони керуючись пунктом 2 частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» дійшли згоди змінити ціну за одиницю товару, але не більше ніж 10 відсотків у разі коливання такого товару на ринку». В даному випадку здійснено посилання на невідповідну статтю чинної редакції Закону (статтю 36 замість статті 41 Закону).
Пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону встановлено імперативну умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Відповідно до наданих Замовником копій документів та пояснень, підстави внесення змін до істотних умов відповідно до додаткової угоди № 1 до Договору Замовником обґрунтовуються листом ТОВ «ВТФ «Дайна» від 28.05.2021 року № 020/05/21, щодо необхідності підняття ціни за одиницю товару до Договору та експертним висновком від 26.05.2021 року № ЧК-264, що виданий Чернігівською регіональною торгово-промисловою палатою.
Однак, аналізом встановлено, що вказаний висновок Чернігівської регіональної торгово-промислової палати не підтверджує коливання ціни товарів, що є предметом закупівель на ринку в сторону їх збільшення в період між укладанням Договору та додатковою угодою № 1 до Договору (з 27.04.2021 року по 28.05.2021 року), оскільки лише несе інформацію, що дрібнооптова ринкова ціна на дизельне паливо станом на 26.05.2021 року становила 24,00 грн в т.ч. ПДВ за 1 л.
Враховуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що Замовником на порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону та пункту 9.5 розділу 9 Договору, до Договору укладено додаткову угоду № 1 на збільшення ціни за одиницю товару без документального підтвердження коливання ціни товару на ринку в сторону збільшення його ціни.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання щодо повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів установлено порушення вимог пункту 9 частини 2 статті 21 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерних пропозицій учасників установлено порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в частині внесення змін до Договору про закупівлю установлено порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону та пункту 9.5 розділу 9 Договору.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, – порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов’язання за договором від 27.04.2021 року № 226-21 відповідно до норм частини 2 статті 202 Господарського кодексу України, з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.