Обгрунтування використання переговорної процедури
Забезпечення ефективного та своєчасного виконання завдань, покладених на Міністерство закордонних справ України в сфері забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері зовнішніх зносин, а також забезпечення захисту національних інтересів України у сфері міжнародних відносин, зокрема, полягає у належному матеріально-технічному забезпеченні діяльності Міністерства закордонних справ України, дипломатичних і консульських установ України за кордоном, а також у сприянні у вирішенні потреб працівників дипломатичної служби, пов’язаних з належним технічним забезпеченням умов праці.
У зв’язку з цим, відповідно до наказу Міністерства закордонних справ України від 20 березня 2006 року № 455-ос створено державне підприємство «Головне управління комплексного обслуговування і будівництва об’єктів дипломатичної служби» (далі – ДП «ГУКОБ»), що засноване на державній формі власності та віднесено до сфери управління Міністерства закордонних справ України.
Натомість, з метою оптимізації витрат коштів Державного бюджету України та покращення якості комплексного забезпечення, експлуатації та обслуговування органів дипломатичної служби, в МЗС опрацьовується рішення про ліквідацію ДП «ГУКОБ». Враховуючи, що ДП «ГУКОБ» є суб’єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту на принципах підприємництва і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном, господарські відносини між МЗС та ДП «ГУКОБ» ґрунтуються на положеннях Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про публічні закупівлі» та інших нормативно-правових актах. Оплата за фактично надані послуги ДП «ГУКОБ» здійснюється на договірних засадах. Крім того, під час здійснення розрахунків з ДП «ГУКОБ» за надані послуги, в загальну ціну оплати включається податок на додану вартість, що МЗС зобов’язане відшкодовувати.
Водночас, проблемним залишається питання вчасної виплати працівникам ДП «ГУКОБ» заробітної плати.
З огляду на викладене, МЗС активно опрацьовується питання створення нової державної установи як альтернативи ДП «ГУКОБ». Наразі, МЗС проведено консультації з приводу порушеного питання, розроблено відповідний проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України про створення державної установи, отримано погодження заінтересованих міністерств. Також, станом на сьогоднішній день опрацьовуються питання належного матеріального забезпечення працівників ДП «ГУКОБ», яким в подальшому планується запропонувати посади в новоутвореній установі.
Враховуючи, що державна установа є бюджетною установою та не має на меті отримання прибутку, відповідно і заробітна плата працівників бюджетної установи відноситиметься до захищених видатків бюджету, що не призводитиме до зменшення розміру заробітної плати та можливих затримок у виплаті (відповідно до частини другої статті 55 Бюджетного кодексу України, захищеними видатками бюджету визначаються видатки загального фонду, зокрема, на оплату праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату, соціальне забезпечення).
При цьому, створення державної установи дозволить чітко розподілити повноваження працівників, уникнути дублювання виконуваної роботи, що призводить до нераціонального використання коштів Державного бюджету, забезпечити спроможності та оптимізацію процесу обслуговування органів дипломатичної служби.
Крім того, з урахуванням визначеної законодавством процедури припинення діяльності ДП «ГУКОБ» шляхом його ліквідації, з метою недопущення порушення прав та свобод працівників ДП «ГУКОБ» під час їх працевлаштування в новоутвореній державній установі, МЗС ведеться активна робота з метою забезпечення працівників ДП «ГУКОБ» грошовим забезпечення. Так, ДП «ГУКОБ» надано відповідну інформацію про відсутність коштів на оплату праці працівникам за період в 2 місяці (законодавчо встановлений строк повідомлення про наступне вивільнення після підписання наказу про ліквідації ДП «ГУКОБ»).
Посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі:
- службова записка ДФАМ від 25.02.2021 № 213/213-901-20882-ВН;
- Закон України «Про публічні закупівлі»;
- протоколи засідань тендерного комітету МЗС від 23.02.2021 № 05 та від 25.02.2021 № 06.